Nog maar vijf jaar geleden was het dat Mario + Rabbids Kingdom Battle verscheen, een onverwachte samenwerking tussen de bewoners van het Mushroom Kingdom en de Rabbids van ubisoft, het gooide ze samen in een turn-based strategie game, de uitkomst was een heerlijke game en het concept leek geslaagd. De game werd niet ontwikkeld door Nintendo, wat natuurlijk al beetje uniek is voor een Mario titel, maar de spin off doet zijn werk en zorgde voor toegankelijke strategie titel. Mario + Rabbids Sparks of Hope, hoopt het voorgaande werk over te kunnen doen en brengt tegelijk ook wat verbeteringen naar de game.
Wat opvalt is dat de game wat dynamischer is en er wat meer ruimte voor vrijheid is, je kan namelijk je speler vrij bewegen, in plaats van dat je vast zit aan regels van een grid. Je kiest je acties van je karakter en als je deze gemaakt hebt is de tegenstander aan de beurt. Het doel is voor de meeste gevechten is vrij simpel, schakel de vijand uit.
En zoals de naam het al spect, Sparks of Hope, er zitten Sparks in de game. In plaats van dat de speelbare karakters nu de krachten hebben en deze gebruiken, zijn er dertig Sparks te verzamelen, deze kan je aan een karakter hangen, elke Spark is anders en heeft andere krachten, sommige verhogen de stats andere geven een speciale schade aan aanvallen. De Sparks kunnen worden gemixt en gecombineerd, ook kan je ze upgraden om nog meer voordeel eruit te halen. Het is een nieuwe manier van spelen en upgraden, eentje die eigenlijk goed werkt en het geeft weer nieuwe opties aan de gevechten.
De meeste Sparks kan je bemachtigen door het verhaal te spelen, maar sommige zijn enkel te halen door wat extra’s te doen, denk aan zijmissies, net een andere kant op gaan dan je moest. De game beschikt over vijf werelden, elke wereld geeft je zo een 4/5 uur aan speeltijd. Elke wereld heeft ook zijn eigen thema, heel erg Mario achtig . De eerste is een heerlijk zonnig strand thema, daarna ga je de sneeuw in, precies zoals je kon verwachten. Zoals gezegd kan je de game dus uitspelen door de hoofdmissies te doen en het daarbij te houden, maar ik raad je aan om echt wat zijmissies te proberen, ook voor Planet Coins. Deze coins kan je gebruiken om items te kopen bij de handelaar, denk aan een helende paddenstoel of een sleutel voor een geheim gebied. De zijmissies variëren leuk in het hoe en wat, het geeft je een extraatje om te spelen. Soms zal je een puzzel moeten oplossen en soms moet je wat pinguïns naar huis brengen.
Puzzels zal je sowieso ook moeten oplossen om verder te mogen in het verhaal, ze zijn allemaal goed te doen, zo moet je een blok duwen zodat er water stroomt en uiteindelijk de hendel om kan. En er zijn wat draagbare cubes en orbs, welke je op de juiste plek moet leggen. Ook als je niks met puzzels hebt ga je deze toch maken, puur omdat ze zo simpel zijn heb je niet echt door dat je aan het puzzelen bent.
Maar ga je rap door het verhaal en kom je richting het einde, dan worden de puzzels steeds een beetje lastiger. Je zal dan wel echt even moeten nadenken hoe het moet, maar uiteindelijk logisch nadenken werkt altijd het beste. Je kan de puzzels niet skippen, dus zonder ze op te lossen kom jij niet verder in de game.
Ik zei al wat over de Planet Coins, deze zijn dus echt nodig om te verzamelen. In het begin zal je de Handelaar nog skippen en niet echt nodig hebben. Maar als je verder komt is het echt handig wat items te stacken. Denk aan de helende paddenstoel, je kan deze maar beter bij je hebben. Vijanden komen soms in waves en als je bij wave 3 komt en je ziet ineens je leven in het rood, dank sla je jezelf wel even voor je kop dat je niet ben wezen shoppen.
Mocht je de game nou hebben ingesteld en denken ow dit is te makkelijk of juist te moeilijk, dan kan je de moeilijkheid gewoon voor een gevecht aanpassen. Er is ook nog een onverslaanbare modi. Mocht je nou helemaal geen ervaring hebben met dit soort games, maar je wilt wel genieten van alles wat Sparks of Hope bied, dan is dit jouw modi. Je kan de game voltooien zonder dat er controllers sneuvelen. Mocht je wel van een uitdaging houden, zet de game wat hoger en zoek de bazen op, er zitten namelijk best wat leuke en uitdagende in de game.
Helaas is de game niet perfect, noem mij ouderwets maar Mario mixen met Rabbids is voor mij nog steeds gek. Ik vind het apart dat je de Mario karakters hebt en daarnaast de Rabbids als evenbeeld van deze karakters. Ze klinken niet helemaal lekker en de grappen zijn niet echt van hoog niveau dat je er een glimlach van krijgt. Als dit de intentie was dan sloegen ze wat mij betreft een plankje mis, maar het klinkt gewoon niet.
Maar buiten dit hele kleine negatieve puntje vind ik de game wel heerlijk spelen. Sowieso is de verbeterde dynamiek op het speelveld meteen terug te voelen. Het verhaal is leuk en de cutscenes zien er gewoon strak uit. Voor de Switch is het een heerlijke game om even achteruit in de trein te spelen. Daarbij is het misschien de beste turn-based strategie game op de switch, maar dat is omdat ik er niet zoveel ken.