Home Gaming Review: TopSpin 2K25, een GrandSlam of een mislukte service?

Review: TopSpin 2K25, een GrandSlam of een mislukte service?

De afgelopen jaren hebben verschillende ontwikkelaars geprobeerd om het tennisgenre nieuw leven in te blazen met titels zoals AO Tennis, Tennis World Tour 1 en 2, en Matchpoint Tennis Championships. Ondanks hun inspanningen zijn ze er echter niet in geslaagd om de gloriedagen van tennisgames, zoals TopSpin, te doen herleven. Gelukkig had 2K de rechten op de naam TopSpin nog steeds in handen en hebben ze ons verrast met TopSpin 2K25: een nieuwe poging om het tennisgenre weer tot leven te wekken, ontwikkeld door het team achter de vorige games. We waren benieuwd of TopSpin dit zou kunnen waarmaken, of dat het net als eerdere tennisgames de plank volledig misslaat.

Sommigen beweren dat tennis geen boeiende sport is om te bekijken. Ik zou hen graag vertellen dat dit absoluut niet waar is. Tennis is een van de meest intensieve sporten die zowel mentaal als fysiek veel van je vergen. Het vereist constante opperste concentratie om urenlang te spelen en te winnen. Deze ervaring is vaak lastig te vertalen naar een game, maar TopSpin 2K25 slaagt erin je met zweethanden de controller te laten vasthouden, omdat het spel, vooral online, om opperste concentratie vraagt. De game bouwt voort op het fundament van TopSpin 4. Het idee is om dit fundament zoveel mogelijk intact te houden, zodat terugkerende spelers zich direct thuis voelen. Voor nieuwe spelers is het echter ook mogelijk om de kneepjes van TopSpin onder de knie te krijgen. De basis van het spel is relatief eenvoudig, maar om het echt goed te spelen, moet je veel oefenen en deel uitmaken van de TopSpin Academy in het spel. In deze academie leer je alle basisbeginselen en moet je deze toepassen in de praktijk. Ook na het voltooien van deze tutorials ben je er nog niet, want het vereist uren oefening om de game goed te spelen en online te kunnen concurreren met andere spelers wereldwijd.

TopSpin 2K25 onderscheidt zich op één belangrijk aspect van TopSpin 4. De timingmeter is een nieuwe toevoeging die aangeeft wanneer je het best kunt slaan en wanneer je de knop kunt loslaten. Hoewel het me lukte om krachtige schoten af te vuren, had ik moeite met gecontroleerde schoten. Naarmate je echter meer speelt, word je steeds beter in het timen, en dat gevoel is geweldig. Als je tijdens een rally steeds goede schoten plaatst en uiteindelijk de rally wint, voel je je de koning van de baan, zelfs als je de volgende drie sets volledig wordt weggespeeld. Een ander belangrijk aspect is te weten wanneer je welk type schot moet gebruiken. Ga je voor een krachtige lob of kies je voor een gecontroleerde slice? Alles is mogelijk en je zult steeds vaardiger moeten worden om iedereen van de baan te slaan.

De meeste tijd zul je in het begin doorbrengen in de myCareer-modus, waar je met je eigen tennisspeler of -speelster werkt aan een glansrijke carrière. Het is belangrijk om dit te doen, omdat je hiermee je personage in level omhoog brengt en daardoor Attribute Points kunt toekennen aan vaardigheden zoals serveren of kracht-/controleslagen. De myCareer-modus is redelijk eenvoudig: je begint onderaan de ranglijst en moet je door het winnen van toernooien en het voltooien van uitdagingen omhoog werken in de tenniswereld. Het verbeteren van je eigen personage is boeiend om te zien en te ervaren, hoewel de myCareer-modus wat simpel aanvoelt, voornamelijk door de routine van spelen, letten op je uithoudingsvermogen, rusten, trainen en doorgaan. Ik had gehoopt op een diepgaandere carrièremodus, maar het doet genoeg om je personage te verbeteren en jou als speler te ontwikkelen.

Gelukkig is er ook de online modus, waar het spel echt schittert. Je kunt online spelen op twee manieren: je kunt je eigen personage meenemen en spelen tegen personages van andere gamers, of je kunt een echte tennisser kiezen en tegen een andere speler spelen. TopSpin zorgt ervoor dat je, als je met je eigen personage speelt, niet opeens tegen veel hogere niveaus speelt, waardoor het spelen van het spel online leuk en uitdagend blijft en niet frustrerend wordt omdat je nog niet genoeg hebt gespeeld in de myCareer-modus.

Zoals je kunt lezen, speelt het spel als een echte tennisgame en is het makkelijk op te pakken, maar moeilijk om echt te beheersen. Wat ook belangrijk is in een tennisgame, is hoe het eruitziet en hoe de sfeer is. Wij kunnen je vertellen dat TopSpin 2K25 een authentieke ervaring biedt die grote evenementen zoals Roland Garros en Wimbledon prachtig weergeeft. De arena’s zien er geweldig uit, de belichting is top, en de tussenfilmpjes waarin je je entree maakt of je beker mag ophalen, laten zien dat de sfeer echt top is. Daarnaast zijn er bekende merken zoals Nike en New Balance in het spel, wat bijdraagt aan een geweldige tenniservaring naast de heerlijke gameplay.

De game valt echter op drie punten tegen. Ten eerste is de hoeveelheid spelmodi vrij beperkt. Je hebt normale wedstrijden, de TopSpin Academy (tutorial), myCareer en de online modi. Hierdoor voelt de game wat karig aan en hadden er misschien meer modi met minigames kunnen zijn om het pakket nog rijker te maken. Ten tweede zijn er momenteel weinig echte tennissers in het spel te vinden, waardoor de selectie wat tegenvalt. Er zijn een aantal echte tennissers en legendes, maar hopelijk komen er snel meer bij, zoals 2K heeft beloofd. Ten slotte is de game erg gericht op in-game aankopen, maar gelukkig niet zo erg als in de NBA 2K-games. Nieuwe kleding of nieuwe rackets kosten je simpelweg in-game geld, maar dat in-game geld kun je natuurlijk ook verhogen met echt geld. Je merkt hierdoor dat het toch een 2K-game is. Daarnaast zijn er ook Season Passes (Center Court Pass) die je kunt kopen, waardoor je weer dingen vrij kunt spelen. Deze pass is inbegrepen bij de Grand Slam Edition van 120 euro, maar als je die niet hebt gekocht, moet je die later nog zelf aanschaffen.

TopSpin 2K25 is een terugkeer naar de oude tennisgames die zo populair waren in de jaren 2000. TopSpin bouwt voort aan het fundament dat dertien jaar geleden is gelegd door henzelf en laat zien dat tennisgames vandaag de dag niet uit de mode zijn, maar juist weer in de mode zijn geraakt. TopSpin 2K25 biedt spelers en fans van tennis de mogelijkheid om een goede tennisgame te spelen met goede gameplay en een goede presentatie. Toch zijn er een aantal kleine nadelen, zoals de in-game aankopen, dat myCareer repetitief is, de weinige spelmodi en de beperkte selectie van tennisers. Toch zouden wij iedereen aanraden om deze game te spelen, zeker als je een tennisfan bent.