Home Gaming Food Truck Simulator Review

Food Truck Simulator Review

Het leven van een foodtruckeigenaar is een bijzondere, zeker als koken een enorme hobby van je is. Waar je als kok vaak in dezelfde saaie ruimte kookt, kun je met een foodtruck gaan en staan waar je wilt (of zolang de wet het toestaat, uiteraard). Zo combineer jij je energieke passie voor het koken met de rustgevende setting van ‘buiten zijn’. Weet je wat nóg mooier is? Als je dat allemaal vanaf je luie bank kunt doen!

C.V.

Daar zit je dan, heerlijk comfortabel met een controller in de hand op de huiskamerbank, starend naar je prachtige 4k-televisie. Op het tafeltje naast de bank staat een ferme glas cola en een goedgevuld bakkie paprika-ribbelchips, mijn favoriete zoutje als het aankomt op keihard werken. Het leven van een reviewer klinkt misschien makkelijk, maar tegenwoordig ga ik door het leven als ‘de simulatiegame-specialist’, omdat ik vijf jaar geleden een keer ‘ja’ heb gezegd op de vraag of ik een simulatiegame wilde reviewen. In feite doe ik dan eigenlijk allerlei baantjes van een ander, maar dan vanaf mijn relaxte huiskamerbank.

Je kunt zeggen wat je wil, maar mijn virtuele C.V. is inmiddels wel enorm divers en uitgebreid! Wist je toevallig dat ik als geen ander treinstations kan renoveren, terwijl mijn skills voor het besturen van een trein ook niet mis zijn? Neem je liever het vliegtuig? Dan ben ik je piloot, terwijl ik het vliegtuig ook best redelijk kan repareren! Als er iets mis is met je stroomvoorziening of als je een ongedierteprobleem hebt, ik ben je redder in nood…..maar dan wél vanaf mijn bank.

Koken in een busje is een serieuze zaak

Virtueel koken, ja dat hebben we inmiddels al in diverse simulatiespellen gedaan, al speelt elke game weer anders. Toch sta je meestal in een saaie ruimte te koken en dan is het fijn dat je er ook eens een keer op uit mag gaan. Zoals je al een beetje kan raden in de titel van de game run je dit keer geen keuken, maar een foodtruck. Hierdoor ben je toch ietwat gezond bezig in de buitenlucht! Natuurlijk ben je er niet om lekker een beetje tot rust te komen en je zult hard moeten werken om je klanten aan te trekken.

Je speelt niet alleen de eigenaar van een foodtruck, nee je speelt iemand die net zijn vader is verloren aan de dood. Blijkbaar is dat hét moment om het leven flink om te gooien en een foodtruck te gaan beginnen. Je zou kunnen zeggen dat Foodtruck Simulator geen vrolijke game is, waarbij het plezier nu niet bepaald van de game afdruipt. Het runnen van een foodtruck is blijkbaar geen pretje en de game doet overal zijn uiterste best om dat aan je duidelijk te maken. Misschien hebben de ontwikkelaars elkaar ontmoet tijdens een vakantiebaantje in een bus vol eten en proberen ze nu met deze simulatie hun trauma’s te verwerken en ons te laten weten dat het leven van een foodtruck-eigenaar geen pretje is.

Frustratie in een busje

Vanaf het begin krijgen we een serieuze preek van Carol, die volgens mij zelf ook enorm depressief is. Als die eenmaal klaar is met oreren mag je met je bus gaan rijden door de stad heen! Rijden in een kooksimulatiegame, dat is een fine twist aan het genre en het ziet er ook nog een prachtig uit. Helaas voelt dit gedeelte ook niet helemaal soepel aan en krijg je naast wat frame rate-problemen ook regelmatig te maken met (kleine) bugs. Vervolgens heb je een mooie plek en kan het koken gaan beginnen.

Om je producten klaar te maken moet je bijna alles handmatig maken en dat is in theorie veel leuker dan wat gerechten selecteren uit een menuutje, maar de uitwerking doet anders vermoeden. Je moet namelijk best veel dingen doen, maar je moet ook behoorlijk precies zijn. Je hebt nu eenmaal een controller in de hand en geen muis. Nu hoeft dat geen probleem te zijn als daar rekening mee is gehouden in de gameplay, maar dat lijkt niet het geval. Regelmatig grijp je in de ‘heat of the moment’ naast dingen die je nodig hebt, terwijl de game toch van je verwacht dat je het allemaal zo precies en snel kunt uitvoeren als dat je dat met een muis kan. Dat levert bij elke maaltijd een hoop frustratie op en ook daarvan wordt de game niet leuker.

Je moet voorwerpen op de juiste plekken terugleggen, op de houdbaarheidsdatum letten van je producten en alles werkt met de handen. Je moet van het spel dan juist weer enorm zorgvuldig omgaan met water, kruiden en de temperatuur van het eten zelf en dat botst. Het moet allemaal zo precies, het is weinig vergevend, terwijl jij aan het vechten bent met de controller. Het is daarom ook aan te raden om deze game op een pc te spelen, want dan heb je stukken minder frustratie en voelt het wel fair aan als je ergens weer teveel water in het lopen stoppen. Althans, daar ga ik vanuit, want ik heb de pc-versie niet gespeeld.

Sorry, maar Food Truck Simulator op de console is op geen enkel moment een leuke game. Koken met een controller is niet accuraat, terwijl de game verwacht dat je alles net zo makkelijk doet als met een muis. Daarnaast heeft de game een vreemde depressieve toon en lijkt ‘fun’ verboden te zijn in de virtuele wereld van Food Truck Simulator. Misschien probeert de game ons te vertellen dat wat je ook doet in het leven, begin geen foodtruck!