Home Gaming Deadliest Catch: The Game Review

Deadliest Catch: The Game Review

Deadliest Catch is een show op televisie over het vangen van krabben, die zich maar in een korte periode laten vangen. Verschillende groepen strijden tegen elkaar om de meeste van die krabben binnen te halen, omdat een goede vangst goud geld oplevert. Zo’n passionele strijd kan zomaar eens een geweldig uitgangspunt zijn voor een spannende game, maar dan moet de uitvoering ook goed zijn. Weet Deadliest Catch: The Game naast krab ook onze aandacht te vangen?

Nu komt het niet vaak voor dat een tv-serie goed wordt overgezet naar een game, maar Deadliest Catch is op zijn minst een sterk gameconcept te noemen. Je stelt je dan zo voor dat je een multiplayergame zou spelen, waarbij elke boot wordt ‘aangedreven’ door een groep samenwerkende mensen, zoals je moet doen bij Sea of Thieves. In plaats van elkaar tot zinken brengen zou je in zo’n spel op zoek moeten gaan naar de meeste krab, waarbij spelers hun kennis en ervaring kunnen laten gelden om het verschil te maken in de strijd.

Je voelt het al aankomen, Deadliest Catch: The Game komt helaas niet in de buurt van bovenbeschreven verhaal. Je bent namelijk in je eentje op een medium grote boot, die jij moet laten varen en daarnaast ook al het krabvissen moet doen. Was de rest van de bemanning ziek? Of heb je iets lelijks over hen gezegd? Hoe dan ook; jij wordt geacht een soort superman te zijn, die even in zijn eentje een heel vissersbedrijf runt. Nu begrijpen we dat de game vast gemaakt is met een klein budget, maar toch vinden we het een gemiste kans.

Gameplay

Bij het starten van de game kun je kiezen of je eerst een tutorial wil doen, maar zo eigenwijs als we zijn kiezen we uiteraard voor het skippen van enige hulp. De game dropt je vervolgens in een haven, waarna we meteen naar de boot zijn gelopen. Al snel kom je erachter dat je de boot kunt sturen en de snelheid aan kan passen, terwijl je bent voorzien van een kleine radar. Laten we de boot verder gaan verkennen en de aanwezige ladders beklimmen. Meteen lopen we tegen een glitch aan, waarbij halverwege de ladder vast komen te zitten. Vervolgens kun je ‘gewoon’ over het schip lopen, maar zweef je ineens over het dek.

Na een paar minuten vol frustratie maar toch besloten de tutorial te spelen en blijkbaar hadden we nogal wat gemist. Zo moet je dus niet meteen naar je boot lopen, maar eerst het een en ander ophalen in de haven. Dit ophalen is niets anders dan van a naar b lopen, knop drukken en repeat. De game doet daarbij ook weinig om het ietwat interessant eruit te laten zien, waardoor alles er bijzonder knullig uitziet. Nu hoeft een game niet altijd goed geanimeerd te zijn, maar een beetje beleving had toch wel fijn geweest.

Deadliest Catch: The Game is best een moeilijk spel, maar niet om de juiste redenen. De meest simpele handelingen voelen enorm stroef aan en soms duurt het even om op het juiste plekje te richten met de camera. Dit heeft deels te maken met de slechte optimalisatie van de game, die vast iets beter zal werken met een muis. Met de controller is het een ‘feest’ van frustratie en als je dat optelt bij het gebrek aan fun, animaties en atmosfeer, dan is het lastig om door te blijven gaan. Je gaat in ieder geval niet door omdat je plezier hebt.

Krabvissen

Om in de buurt te komen van groepen krab, dien je de boot naar zo’n plek te navigeren en toegegeven, dat klinkt heel leuk. De uitvoering is van het vervelendste soort, waarbij je eigenlijk amper controle lijkt te hebben over de boot. Als het je alsnog gelukt is om bij de juiste plek te komen, begint veruit het interessantste deel van de game. Je gaat krabvissen en dient daarbij rekening te houden met allerlei parameters, zoals de temperatuur van het water en de diepte. Vervolgens is het de bedoeling dat je de kraan gebruikt die op het dek staat en dat valt niet mee. Je speelt de game vanuit eerste persoon en daar lijkt verder niet over nagedacht te worden, want het zicht wordt de hele tijd door het schip zelf belemmerd.

Daarnaast is het besturen van de kraan ronduit frustrerend en ook hier lijk je maar weinig controle te hebben. Natuurlijk begrijpen we dat het ook vast allemaal niet makkelijk is om dit in het echt te doen en al helemaal in je eentje. Het probleem is dat je het realistisch zou kunnen noemen dat je effe moet ploeteren, maar maak dan de hele game realistisch. Nu heeft de game als simulatie maar weinig om het lijf en wat je wel kunt doen gaat houterig, onnatuurlijk en is vooral niet leuk om je mee bezig te houden.

We kunnen er lang of kort over praten, maar Deadliest Catch: The Game is een spel dat je als gamer links moet laten liggen, maar als liefhebber van de tv-serie ook. Door het gebrek aan animaties en plezier valt er weinig te beleven en door de slechte controls is het ook nog eens frustrerend ook. Je merkt aan alles dat deze game een verplicht nummertje was en met minder dan minimale middelen op de markt is gebracht met een licentie, zodat fans van de serie het blind kopen. Het gekke is dat het concept zelf enorm goed zou kunnen werken in een multiplayergame zoals Sea of Thieves, maar dat is helaas niet het geval.