Home Gaming Barbie breidt inclusief speelgoedaanbod uit en lanceert eerste pop met het syndroom van Down

Barbie breidt inclusief speelgoedaanbod uit en lanceert eerste pop met het syndroom van Down

by Pim, Sel

Mattel, Inc. heeft vandaag aangekondigd dat het zijn poppenlijn uitbreidt met een Barbie met het syndroom van Down. Zo wil het merk nog meer kinderen aanspreken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt. De Barbiepop met het syndroom van Down is bestemd om alle kinderen te inspireren om meer verhalen te vertellen door middel van spel. 

“Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van een kind. We willen dan ook ons steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan door middel van spel”, aldus Lisa McKnight, Executive Vice President en Global Head of Barbie & Dolls bij Mattel“We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken. Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen. We zijn er dan ook trots op om een Barbiepop met het syndroom van Down uit te brengen. Zo willen we de realiteit om ons heen beter weerspiegelen en onze inzet voor het vieren van inclusie door middel van spel te bevorderen.” 

De pop moest een levensechte persoon met het syndroom van Down belichamen. Daarom heeft Barbie nauw samengewerkt met de National Down Syndrome Society (NDSS). De NDSS biedt steun aan mensen met het syndroom van Down en hun gezinnen: de vereniging verstrekt middelen, lobbyt bij beleidsmakers en werkt samen met lokale gemeenschappen. De inbreng van de NDSS en de ervaringen uit de praktijk hebben het ontwerpproces van begin tot eind gestuurd. Dat merk je aan de lichaamsbouw van de pop, de kleding, de accessoires én de verpakking. Dankzij de nauwe samenwerking is het team van Barbie erin geslaagd om mensen met het syndroom van Down in de spotlight te zetten met een pop die onmiddellijk aanspreekt in de gemeenschap.

Kandi Pickard, voorzitter en algemeen directeur van de NDSS is verheugd:“Het was een eer om samen met Barbie aan deze pop te werken. Het is een heuse opsteker voor onze gemeenschap. Nu kunnen alle kinderen met het syndroom van Down voor het eerst spelen met een Barbiepop die op hen lijkt. Ze is dan ook een statement: we mogen de kracht van een levensecht voorbeeld nooit onderschatten. Het is een speciaal moment en een enorme stap voorwaarts in de richting van een inclusieve wereld.”

Barbie kan bij de lancering rekenen op de steun van Europese ambassadeurs. Ook zij vieren dit belangrijke moment voor de gemeenschap en pleiten voor inclusie, zichtbaarheid en begrip voor mensen met het syndroom van Down. We hebben het over Ellie Goldstein (een Brits model)1Éléonore Laloux (een Franse gemeenteraadsvrouw en schrijfster)2 en Enya (model en influencer in Nederland)3. De drie vrouwen pronken op feestelijke foto’s en in het filmpje met de allereerste pop die hen echt vertegenwoordigt. Ze vertellen wat dit voor hen en kinderen zoals zij over de hele wereld betekent. 

In het Verenigd Koninkrijk zei model Ellie Goldstein“Ik ben zo blij dat er een Barbie met het syndroom van Down is. Toen ik de pop zag, voelde ik me zo overweldigd – het betekende veel voor me en ik ben zo vereerd en trots dat Barbie mij koos om de pop aan de wereld te laten zien. Diversiteit is belangrijk voor mij, want mensen moeten meer mensen zoals ik in de wereld zien en niet worden weggestopt.”

In Frankrijk zei gemeenteraadslid en auteur Éléonore Laloux“Het is voor mij zo belangrijk om ambassadeur te zijn van Barbie en hun eerste pop met het syndroom van Down. Het is geweldig dat deze Barbie haar plaats in het assortiment heeft gevonden, net zoals ik mijn plaats in de maatschappij heb gevonden. Ik wil mijn ervaringen delen en de wereld laten zien dat je gelukkig kunt leven met het syndroom van Down. Het belangrijkste is dat ouders deze pop zien en hoop houden.”

In Nederland zei model en influencer Enya: “Als kind was Barbie een groot deel van mijn jeugd en die van mijn zus, dus het feit dat er nu een Barbie is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk. Het is zo belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat. Dat jij, ik, en iedereen, erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn, en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld.”

Het team van Barbie liet zich graag door de NDSS bijstaan. Het ontwerp van de pop spreekt dan ook boekdelen op alle vlakken. 

  • Lichaamsbouw: het gezicht en het lichaam van deze Barbie zijn nieuw en een getrouwe weergave van vrouwen met het syndroom van Down. Zo is de pop korter en heeft ze een langer bovenlijf. Het gezicht is ronder, met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan. Over de handpalmen van de pop loopt zelfs een enkele lijn, vaak kenmerkend voor mensen met het syndroom van Down.4
  • Mode en accessoires: de jurk met pofmouwen heeft een patroon van vlinders en gele en blauwe kleuren. Dat zijn de symbolen en kleuren van Wereld Downsyndroomdag. De roze halsketting met drie opwaartse kepers staat voor het drievoudige 21e chromosoom. Dat is het genetische materiaal dat de karakteristieke trekken van het syndroom van Down veroorzaakt. De drie kepers of pijlen zijn het symbool van de Downsyndroomgemeenschap en staan voor ‘de geluksvogels’ die iemand met het syndroom van Down in hun leven hebben.
  • Orthesen: deze Barbie Fashionista met het syndroom van Down draagt ook roze enkel-voetorthesen (EVO’s) die bij haar outfit met felle kleuren passen, naast sneakers met rits. Sommige kinderen met het syndroom van Down dragen steunen aan hun voeten en enkels. De NDSS stelde een doos orthesen ter beschikking die als levensecht voorbeeld dienden voor de exemplaren van deze Barbiepop.

De vroege ervaringen van kinderen helpen hun overtuigingen en perceptie te vormen – en Barbie kan een belangrijke rol spelen in dit proces. Als een kind met Barbie speelt, laat het zijn verbeelding de vrije loop en kan het alles en om het even wie zijn. Spelen met poppen is heel belangrijk in cruciale fasen van de ontwikkeling. Kinderen bouwen zo hun empathische vermogen op en dat kan hen in hun latere leven veel goeds brengen. Ook leren ze de nodige sociale vaardigheden om uit te blinken als ze zich een toekomst met gelijke kansen inbeelden5. Dankzij Barbie met het syndroom van Down kunnen meer kinderen zichzelf identificeren met de pop en de wereld om hen heen – en dat kan ze het geruststellende gevoel geven dat ze erbij horen.  

Barbie is de meest inclusieve poppenlijn op de markt. De meer dan 175 looks en de verscheidenheid aan oogkleuren, haarkleuren en -texturen, lichaamstypes, handicaps en modestijlen bieden kinderen de gelegenheid om duizenden verhalen te bedenken en uit te beelden. Zo is er een Barbiepop met vitiligo, in een rolstoel of met een prothese, een pop die hoorapparaten draagt en zelfs één zonder haar. Ook in 2023 staat de volledige lijn van Barbie Fashionistas in het teken van een wereld die samenhorigheid en inclusiviteit koestert. De nieuwe poppen met verschillende lichaamstypes, waaronder Barbie met een beugel en Ken met een beenprothese, zijn daar een goed voorbeeld van.

De Fashionistas 2023 en Barbie met het syndroom van Down zijn nu te koop bij Bol.com.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x