Home Gaming PGA 2K23 Review

PGA 2K23 Review

Bij veel sport games hoor je toch vaak: ‘oké dit lijkt zo niet op hoe het in het echt is’ of ‘dit kan toch nooit’. Maar games proberen wel altijd een balans te vinden tussen de game ervaring en het realisme, het moet ook leuk blijven. Dit is afhankelijk van jouw voorkeur als gamer. Maar met de nieuwe PGA Tour 2K23, proberen 2K en HB Studio’s een combinatie van plezier en realisme te vinden in wat toch wel de beste golf game tot nu toe is.

Als we kijken naar de game op de green, dan kan je een heerlijke lading realisme verwachten, als in het fysiek van de bal, de curves van je schoten, je swing ritme en daarmee ook het pad dat je slaat. Als je een golfliefhebber bent, dan weet ik zeker dat je deze game gaat waarderen, dit omdat alles zo authentiek mogelijk is nagemaakt.

Naast de spullen waarmee je speelt zijn er ook een lijst professionele spelers aanwezig in de game, aangevoerd door niemand minder dan Tiger Woods. Er is een flink verbeterde Mycareer mode, een progressiesysteem, een heerlijk multiplayer-systeem en natuurlijk de partyvariant Topgolf. Er zit dus genoeg in de game om je flink bezig te houden.

Het is ook meteen goed te zien dat de studio’s er goed aan gedaan hebben om vorig jaar geen release te doen, maar een gat van twee jaar te houden. We zien het niet vaak, maar misschien zou het vaker zo moeten zijn. Zo is het swingmechanisme in de game, welke in PGA 2k21 eigenlijk naar mijn mening al goed, maar lastig was, aangepakt. Je krijgt nu nog meer voldoening als je die bal perfect raakt, maar deze is verbeterd met een nieuwe swingmeter en een drie kliks mechanisme voor diverse speelstijlen.

Het is duidelijk in beeld gebracht, waardoor het beter is geworden om die perfecte plek te vinden in de swingmeter, je timing goed te krijgen en de swing te masteren. Wil je wat makkelijker, dan kan je altijd voor de drie kliks manier gaan om de bal te raken. De eerste set kliks bepalen de kracht van het schot, zolang jij hem vast houdt zal de kracht omhoog gaan, dan de tweede klik bepaald de accuraatheid  en het ritme om de lijn precies in twee gebieden van de cirkel te laten stoppen. Als je alles perfect indrukt en timet dan raak je de bal perfect. Het voelt hiermee wat meer arcade aan, maar het is wel in-game en handig voor mensen die de zwing zelf te lastig vinden. Het is een welkome aanvulling op de game.

Het zijn dus twee compleet andere manieren van spelen, maar beide hebben ook nog opties om ze aan te passen met wat moeilijkheid, ook de klikvariant kan nog complexer worden. Gelukkig beschikt de game over een goeie tutorial waarin alles voor de start aan je wordt uitgelegd, zo weet jij precies wat je moet doen voor je de baan op gaat. Alle hulp is volledig aanwezig in deze game, falen is bijna geen optie meer.

Over de hele linie heeft de game flinke verbeteringen meegepakt, zo ook op de green. Het putten voelt ergens veel lekkerder aan dan twee jaar terug. Het loont hier ook weer om de rust te bewaren en de green goed te lezen. Blijf gefocused en beheers een gecontroleerde swing. Naar mijn mening gaan er wat meer puts in, ook over de lange afstand. Of ik nu beter ben geworden of deze game mij beter ligt, dat laat ik even in het midden.

In de game zal je denk ik de meeste tijd besteden aan MyCareer, lekker onderaan beginnen en jezelf omhoog golfen tot een echte pro. Dat is althans wat ik het leukste vind. Als je de vorige game hebt gespeeld weet je hoe het werkt; je kiest een competitie, verzameld geld, sponsors en spullen, ondertussen maak je wat progressie.
Elke club heeft zijn eigen skill-tree, hier kunnen punten in verdiend worden en zorgen voor een lekkere boost vanuit sommige situaties. Je moet wel voldoen aan een paar punten alvorens de bonus in zal treden, maar het is een leuke verbetering.

Zo kan je dus mooi spelen met je tekortkomingen of juist je sterke punten nog meer aan het licht brengen. Je kan met Archetype je karakter nog meer toespitsen naar je smaak. Elk type heeft zijn eigen plus- en minpunten, lees goed wat het doet en kies welke het beste bij jouw past.

Maar waar het natuurlijk altijd om draait zijn de spullen waarmee je speelt. Je kan de clubs verbeteren, hierdoor krijgen ze net wat lekkerdere stats. Om deze modificaties te bemachtigen gebeurd vaak in een toernooi tegen een rival. Maar je kan ze ook kopen in de in-game marketplace. Het maakt dat als jij online ga je misschien wat overpowered mensen treft.
Dit geld ook voor de ballen, deze hebben modificaties in de vorm van consumables per ronde. Je kan hier het hele spel mee beïnvloeden. Dan vinden we nog de PGA variant op de battlepass terug in de game, de Clubhouse Pass genoemd, hierin zitten wat cosmetics en daar blijft het dan bij.

Je kan ervoor kiezen dus om de game lekker puur te spelen of je helemaal uit te leven met alle boosten die er te krijgen zijn. Het is jouw game en je kan hem dus lekker spelen zoals jij dat wilt.
De game heeft naast de imposante aantal velden een paar nieuwe erbij, namelijk Wilmington Country Club (South Course), The Renaissance Club, en  St. George’s Golf zijn toegevoegd aan de game. Het zijn er niet veel, maar toch leuk om drie nieuwe te kunnen bespelen.

Het grootste gemis vinden we in de toernooi-sectie van de game, The Masters, US open, PGA Championship en The Open zijn namelijk niet aanwezig, enkel de Fedex Cup, de Playoffs en The Player Championship zijn er. Voor mij is dat best wel een gemis. Een golfgame zonder de grootste toernooien voelt een beetje als een voetbalgame zonder de Champions League.

Mocht je het even zat zijn om alleen te spelen dan kan je gelukkig je ei kwijt in een lekkere multiplayer. Sluit je aan bij een Online Societies, eigenlijk de soort clans maar dan voor het golfen. Speel in clubs, leer de game en test jezelf in toernooien. Dan is er nog Topgolf, maak ruimte voor wat plezier en kies welke speelstijl je wilt spelen. Het geeft een leuke vrolijke twist aan de anders zo serieuze sport.

De game is af en voelt ook gewoon af. Ik loop hier lekker me rondjes en sla soms een perfecte bal. De game heeft een pittige leercurve, maar als je daar doorheen bent dan kan je echt je lol op. Heerlijk even golfen op de zondag middag en misschien sla jij wel die hole in one.