Home Gaming Gunslingers & Zombies Review

Gunslingers & Zombies Review

Pc-gamers hebben Gunslingers & Zombies vast wel eens voorbij zien komen, aangezien de game vorig jaar al op dat apparaat is verschenen. Nu de game ook op Switch is verschenen kun je de game ook onderweg spelen of vanuit je bed. Laat dat nu precies zijn wat onze Jos heeft gedaan! Hieronder lees je zijn verhaal.

Mijn eerste sessie met Gunslingers & Zombies was in een tram in Rotterdam en dat was een geweldige keuze, want een turn-based-game spelen tegen de achtergrond van de Erasmusbrug is een mooie combinatie. De Switch en ik stapten uit bij Wilhelminaplein, zodat we samen tactisch aan het werk konden gaan vanaf een comfortabel bankje. Best vreemd eigenlijk dat we al aan het einde van oktober leven, terwijl we gewoon nog buiten in het zonnetje van onze Switch kunnen genieten!

Heerlijk voor onderweg?

Tijdens het spelen begon de maag te knorren en gelukkig had ik een lekker kaasbroodje meegenomen! Toen ik deze aan mijn mond zette kwam een schattige duif nieuwsgierig kijken wat ik van plan was te gaan eten. Hij was nog wel wat bang, aanzien ik vele malen groter ben, maar je zag aan hem dat zijn nieuwsgierigheid het begon te winnen van zijn angst. Strategisch nam de duif steeds een aantal stappen dichterbij, terwijl hij rekening leek te houden met mijn voeten. Zo probeerde hij op zo’n afstand van mijn voeten te blijven dat ik hem niet met een flinke schop een paar meter terug zou kunnen zetten.

Inmiddels waren we op het punt beland dat we allebei dondersgoed beseften dat hij weinig kans had op een stukje kaasbrood en demonstratief nam ik een aantal happen, om vervolgens overdreven hardop genietende geluiden te maken. ‘Hmmm, dit is het lekkerste kaasbroodje ooit!’ De duif kon niet anders dan starend toekijken hoe ik het hele broodje genietend naar binnen zat te harken, dacht ik, maar blijkbaar had de duif nog een special move tot zijn beschikking. Alsof hij sein gaf voor een totale oorlog, vlogen uit alle hoeken en krochten van Rotterdam achterlijk veel andere duiven. Blijkbaar was men overgegaan op de ‘he may take our lives, but he will never take our kaasbroodje’-tactiek en stormden ze met zijn allen tegelijk op mijn geliefde lunch af.

Heerlijk vanuit je bed!

Gunslingers & Zombies is zo’n spel die je prima ongestoord vanuit je bed kunt spelen! Je waant je een heuse cowboy, die in gevecht is met hordes aan zombies. Terwijl veel zombie-games je onder druk zetten en je laten rennen, wachten de zombies in Gunslingers & Zombies netjes op hun beurt. Dat is wel zo eerlijk! Uiteraard dien je al die zombies te elimineren op traditioneel Amerikaanse wijze: met je vuurwapen. Zodra je al de zombies heb omgelegd heb je het einde van het level bereikt en worden je resultaten beoordeeld.

Je kunt jouw cowboys verplaatsen binnenin de limieten van een grid en als je dichtbij een zombie staat kun je een actie uitvoeren. Bij sommige acties zoomt de camera in op de ‘actie’, waardoor je soms Fallout-achtige taferelen krijgt met slow-motion beelden. Dat ziet er wat ruw uit en dan heb ik het niet over de actie zelf, maar de stijl van de game komt neer op low-res polygonen en daardoor zien de karakters er wat ongepolijst uit.

Het merendeel van Gunslingers & Zombies speelt zich af in de woestijn, waardoor je meestal aan het staren bent naar lichtbruine vlaktes met hier en daar wat kleine gebouwtjes. Nu begrijp ik dat men voor de low-res-stijl ging, maar nu verloop van tijd komen de visuals nogal ongeïnspireerd over. Ook de personages hebben verder weinig charme of uitstraling, waardoor het geheel je nergens verrast.

Pc-port op je Switch

Nu kan ik leven met de visuals als de gameplay verder geweldig is en ik heb mij best vermaakt met Gunslingers & Zombies. Nu ben ik sowieso niet vies van een tactisch RPG’tje op zijn tijd en met korte sessies heb ik mijn niet echt verveeld. Wel heb ik mij geërgerd aan een aantal storende factoren, die het speelplezier enorm verlaagd hebben. Als je de game, zoals ik, in portable mode speelt dan valt je meteen op dat je hier te maken hebt met een pc-port. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat is het wel in Gunslingers & Zombies.

Zo is de tekst in portable mode erg klein en voor mijn ogen zelfs onleesbaar. Het geeft mij het gevoel dat ik inmiddels aan een leesbril toe ben, terwijl ik dat bijna nooit met andere spellen heb op de Switch. Hierdoor kwam ik soms even vast te zitten, omdat het mij niet helemaal duidelijk was wat er van mij werd verwacht. Je merkt het helaas ook aan de besturing, waarbij bijvoorbeeld het verplaatsen van je cowboys stroef aanvoelt. Daarnaast klikt ik heel vaak op de verkeerde vakjes van de grid, waardoor er regelmatig frustratie om de hoek kwam kijken. Hier mistte ik toch een aanpassing naar Switch-controls, want waarom kan ik het niet gewoon vakje voor vakje scrollen met de d-pad of stick?

Verstopte zombies

Gelukkig is de manier waarop je een wapen verwisselt een stuk fijner, waarbij je, na flink wat oefening, snel door de mogelijkheden heen kunt scrollen. Je wapens kunnen overigens leegraken en dan ben je overgeleverd aan het gebruik van een mes. Dat is fijn, al dien je natuurlijk wel een stuk dichterbij de zombies te gaan staan. Na verloop van tijd zal je vooral wisselen tussen een paar favoriete wapens, al word je verder weinig uitgedaagd om constant een andere te gebruiken.

De gameplayloop is vrij simpel, zoals je het vaak in dit genre voorbij ziet komen. Verplaats je party en positioneer ze op een plek waar je strategisch de beste kan denkt te hebben op een succesvol schot. Als al jouw cowboys aan de beurt zijn geweest, dan is het de beurt aan de zombies. De aanvallen van de zombies leveren schade op aan je party, maar soms kun je ook het een en ander ontwijken. Soms denk je tegen bijvoorbeeld twee zombies te vechten, maar het komt vaak voor dat er achter een gebouw of object nog zo’n idioot zit verstopt, waardoor hier tactisch rekening mee dient te houden. Zo is het handig om aan het begin van het gevecht eerst even rond te kijken, zodat je niet verrast wordt door inspringende zombies.

Verwacht geen erg lange game, want je kunt de game al in ongeveer vijf uur uitspelen, al heb je ook verschillende moeilijkheidsgraden. Daarnaast is de game ook niet erg moeilijk en heb je veel van de actie al vaker in andere games uit het genre gedaan. Dat heeft ook te maken met de decennia aan ervaring die ik heb met dit soort spellen en ik kan mij voorstellen dat nieuwkomers daar een stuk minder last van hebben. Toch sta je zombies nee te knallen met allerlei geweren, dus is de game ook weer niet bedoeld voor de allerjongsten.

Gunslingers & Zombies is een vermakelijke game, die nergens echt in uitblinkt, Het is met ongeveer vijf uur aan gametijd wat aan de korte kant, maar als je in korte sessies speelt is dat niet zo’n probleem. Wat wel een probleem is, is dat de game niet fijn geoptimaliseerd is naar mogelijkheden van de Switch, waardoor de tekst vaak onleesbaar klein is (in portable mode) en de manier waarop je jouw party door de grid heen laat maneuvreren onnauwkeurig aanvoelt. Gunslingers & Zombies is een leuke snack, die je vrij snel weer vergeet.