Home Gaming MediEvil Review: Een nostalgische trip

MediEvil Review: Een nostalgische trip

Er zijn altijd games die vergeten worden na een aantal generaties en ik denk dat MediEvil daar een van is. MediEvil was een redelijke hit namelijk op de Playstation 1. Uitgebracht in 1998 was het een game die positief werd ontvangen door fans en dat is ook de reden waarom Sony terug is gegaan om deze game een remake te geven. De vraag is echter of de game zich staande houdt in 2019 waar games maar blijven innoveren.

MediEvil volgt het verhaal van Sir Daniel Fortesque in de strijd tegen een kwaadaardige tovenaar Zarok, maar in die strijd ging Sir Daniel in de eerste momenten van het gevecht dood. Echter denken de mensen dat hij een held is, maar denken de mensen van de “hall of Heroes’ dat niet. De plek waar je naar toe gaat als je heldhaftig hebt gestreden in een gevecht. Sir Dan krijgt daarom snel een plek op het uiterste plekje van het kerkhof waar hij het maar mee moet doen. Gelukkig krijgt hij nog een kans wanneer Zarok uit het niets terugkeert en Gallowmere vernield en iedereen tot zombies maakt, waardoor onze Sir Dan weer tot leven komt. Het avontuur kan dus beginnen.

Het verhaal van MediEvil is absoluut niet slecht, er zit veel humor in en het neemt zich op geen enkel moment serieus. Alle clichés van Halloween worden op de tak genomen, mensen maken grappen over de heldendaden van Sir Dan en nog veel meer. De game geeft je vaak een glimlach op je gezicht, omdat het gewoon een niet al te serieuze game is, wat fijn is. Voor de rest is het verhaal volledig lineair en wat je mag verwachten van een platform game, het is niet veel bijzonders, maar tikt net alle boxen aan om gewoon lekker weg te spelen en dat je ook verder wilt komen in het verhaal.

Gameplay

De gameplay heeft twee kanten in MediEvil, er zijn zaken die vandaag de dag nog steeds lekker lopen in 2019 en er zijn dingen waar je helemaal niet meer mee kan wegkomen in 2019. Een van de dingen die goed gaan is de variatie die de game aanbiedt. Er zijn meerdere soorten vijanden die je tegenkomt, met allemaal andere vaardigheden. Zo heb je langzame zombies, maar ook hele snelle, zijn er vogelverschrikkers (die je laten schrikken) en nog meer verschillende vijanden. Daarnaast is het level design gevarieerd en kom je steeds in verschillende omgevingen terecht, waardoor de wereld om je heen niet al te saai wordt. De omgevingen zijn voor de MediEvil spelers van vroeger (waaronder ik), goed te herkennen waardoor het naast een gevarieerde game, ook een nostalgische trip zal zijn voor velen.

Walking in a Halloween wonderland!

Toch voelt de game aan als een game uit eind jaren 90. De ontwikkelaars van de game wilde namelijk zou trouw mogelijk blijven aan het origineel, afgezien van de graphics en dat is ze ook gelukt. De game speelt en voelt alsof het uit 98 komt. Voor sommige dingen is dat positief, want geheimen die je vroeger wist te vinden, kan je nu ook makkelijk vinden. Zeker voor de doorgewinterde fan is dit fijn. Het negatieve eraan, is dat bijvoorbeeld de camera totaal niet mee wilt werken op sommige punten en dit kan op bepaalde momenten erg frustrerend zijn. Daarnaast is de variatie van vijanden heel fijn, maar op sommige momenten kom je heel makkelijk door het level heen, terwijl je op andere momenten juist bizar lastig er door heen komt. Het vechtsysteem is daarom ook niet bizar uitgebreid, je hebt wel een breed scala aan wapens, maar daar houdt het ook wel bij op. Je moet je vooral toeleggen op button smashen, of op lange afstand schieten met je pijl en boog, veel diepgang zal je niet vinden in het vechtsysteem en dat is jammer, want zelfs in platform games tegenwoordig vind je toch aardig wat diepgang in het vechtsysteem.

Op het gebied van graphics heeft MediEvil een grote upgrade gekregen, de game ziet er niet uit alsof het uit ’98 komt, maar dat het uit de hedendaagse tijd komt. Toch komt het met zijn beperkingen. De ontwikkelaar wilde zo trouw mogelijk blijven bij het origineel, dus veel omgevingen voelen soms nog wat leeg aan, omdat het ook zo was in het origineel. Grafisch is de game voor hedendaagse standaarden wat mager, maar je merkt wel dat de ontwikkelaar liefde erin heeft gestopt om alles zo trouw en mooi mogelijk bij het origineel te houden en dan toch het er mooier te laten uitzien.

De vergelijking!

MediEvil is een throwback naar de jaren 90 en daar is niks verkeerds aan. Veel gamers vinden het fijn om oude games te spelen in een nieuw jasje om zo toch nog een keer alles te herleven, of terug te gaan naar een simpelere tijd waar butten smashen en hack ’n slash games nog normaal waren. MediEvil is precies voor die mensen, de game geeft je een leuk verhaal, een leuke speelwereld met variaties in vijanden en level design. Daarnaast mag je hacken en slashen wat je maar wilt en krijg je ook nog een glimlach op je gezicht. Echter is de moeilijkheidsgraad soms wat wisselvallig, zijn de graphics niet al te geweldig en is de camera een echte ‘Pain in the ass” sometimes. Hou je dus van een diepgaand combat system met geweldige graphics en een super diep verhaal? Dan is MediEvil niks voor jou, maar hou je van ene ouderwetse hack ’n slash, dan is deze game misschien wel een leuk tussendoortje voor je, zeker voor de prijs.