Home Gaming LEGO 2K Drive review

LEGO 2K Drive review

Lego games hebben altijd al een speciaal plekje in mijn hart gehad. Als kind zijnde heb ik vaak genoeg Lego Racers gespeeld, de Star Wars games en nog veel meer. Met de komst van Lego 2K drive ging mijn Lego hart toch weer een beetje kloppen. Lego games zijn namelijk al een tijdje, niet speciaal meer. Alle franchises hebben al een Lego game aan hun naam hangen, alle concepten in Lego zijn al in een keer in games verschenen, wat kan er dan nog meer gedaan worden? 2K heeft daar namelijk een antwoord op. 2K heeft namelijk een deal gesloten met Lego om games te ontwikkelen die met een aantal sporten te maken hebben. Hun eerste game is dan ook 2K Drive, een Lego racing game die misschien wel de oude gevoelens van weleer van Lego Racer weer laten opleven.

LEGO 2K Drive is een open wereld kart game. Je moet het zien als een Forza Horizon, gecominbeerd met Mario Kart. Het kinderlijke en de power ups van Mario Kart en de open wereld van Forza. Een combinatie die eigenlijk al jaren geleden uitgevoerd had moeten worden. Echter is er wel het een en ander op te merken aan de combinatie. Het is dus een open wereld kart game, maar ook niet helemaal. Er zijn vier gebieden die je kan vrijspelen en daar moet je ook in racen. De wereld ligt dus niet direct voor je voeten. Per omgeving zal je races, quests en minigames moeten doen om de volgende omgeving vrij te spelen. De races en de power-ups zijn letterlijk uit Mario Kart gehaald, maar dan op de Lego manier en iets minder goed uitgewerkt. De power ups voelen soms wat zwak aan en voelen niet als zo een integraal onderdeel van de game zoals in Mario Kart, wat zonde is. Toch is de combinatie die 2K hier biedt een combinatie waar ik als volwassen veel plezier aan heb beleefd.

De vier omgevingen vrijspelen worden begeleidt met een verhaal, wat niet het beste verhaal ooit is. De vijand van het verhaal is Shadow Z die jij ook erkend als “Nieman die opeens een bedreiging is uit het niets”. Het verhaal is simpel, maar toch vermakelijk, zeker voor kinderen, waar de game natuurlijk voor bedoeld is. De game heeft de LEGO humor die je van een LEGO game kan verwachten, met droge grappen hier en daar, met verwijzingen naar het echte leven en andere games. Het is een leuke manier om door de game te gaan, ondanks dat het verhaal niet heel sterk is. Toch heb ik er met plezier doorheen gespeeld, omdat de omgevingen er gewoon prachtig uitzien in deze LEGO wereld. Want dat is inderdaad ontzettend sterk aan deze game, hoe de game eruitziet en hoe de omgevingen vernield kunnen worden en dat kan alleen op de echte Lego manier. Bijna de gehele wereld is opgebouwd met LEGO stukjes, waardoor de game lijkt alsof je het zelf in elkaar hebt gezet.

Als je de game hebt uitgespeeld, wat ongeveer 5 uur duurt, dan heb je de mogelijkheid om nog een groot scala aan side missies te doen en de uitdagingen her en der. Dit zorgt ervoor dat je uren plezier kan halen uit de game, zeker kinderen. Kinderen zullen steeds hun highscores willen verbreken namelijk. Wel zijn veel uitdagingen en side missies een copy/paste, waardoor je merkt dat voor een ouder publiek de game wat snel saai kan worden.

in LEGO Racers had je al de mogelijkheid tot het maken van je eigen kart, nu heb je dat ook, maar dan nog veel uitgebreider. Deze uitgebreide kart maker heeft zo zijn voor en nadelen. Het is namelijk ontzettend indrukwekkend hoe je de auto kan vormgeven, of je nou een auto, boot of een off-road auto maakt. Tijdens allerlei missies krijg je nieuwe onderdelen, waardoor je fantasie echt los kan gaan met het maken van een auto. Het toffe eraan is dat de auto’s die je maakt ook echt gemaakt kunnen worden in het echte leven. Als het past in de game, past het ook in je slaapkamer. Toch hoor ik je zeggen, wat is het nadeel? En het nadeel is jammer genoeg micro transacties. Om de beste onderdelen te kopen zal je toch echt je portemonnee moeten trekken, normaliter is dit niet echt een probleem, maar LEGO 2K drive is een game gemaakt voor kinderen. Deze game zit vol met microtransacties om auto’s, poppetjes en onderdelen vrij te spelen en het is prominent aanwezig ook. 2K games (WWE 2K, NBA 2K) staan bekend om hun microtransacties, maar dat een LEGO game voor kinderen dit ook voorgeschoteld krijgt is echt een minpunt. Het is zelfs zo prominent aanwezig dat je soms alle positieve dingen vergeet. Onthoud dat deze game zo richting de 70 euro kost en dat kinderen dan hoogstwaarschijnlijk ook de beste onderdelen willen hebben voor hun kart…

Ik eindig hierboven met een heel negatief punt, maar dat moet niet wegnemen dat LEGO 2K Drive echt een leuke game is voor kinderen en ook voor volwassen. Het karten op water, wegen en off-road voelt geweldig aan, ondanks dat de power-ups niet geweldig zijn. De graphics zijn heerlijk en de wereld is geweldig opgebouwd. Het racen voelt als een echte karngame en als je echt goed wilt worden zal je ook echt moeten oefenen. Toch zorgt het wat simpele en korte verhaal en het intense gebruik van microtransacties dat er een nare nasmaak in mijn mond blijft hangen. Microtransancties geef je aan volwassen, niet aan kinderen.