Home Gaming Wo Long: Fallen Dynasty Complete Edition review

Wo Long: Fallen Dynasty Complete Edition review

Vorig jaar kwam Tean Ninja met Wo Long: Fallen Dynasty op de markt. Fallen Dynasty is een soulslike game die zich afspeelt in het historische China, wat al een heerlijke setting op zichzelf is. Afgelopen maandag kwam de complete edition uit met daarin de drie uitbreiding die na de launch van de game ook beschikbaar zijn gekomen, nu prachtig verpakt in een pakket is het misschien wel de beste tijd om Wo Long: Fallen Dynasty te reviewen. Wat wij ervan vonden dat lees je hieronder?

Wanneer je de game opstart en je gewend bent aan soulslike games, dan valt je meteen iets op, het missen van een stamina bar wat juist zou betekenen dat je kan hacken en slashen. Je merkt meteen dat dit niet zo is, je moet nog steeds goed verdedigen, pareren en wegduiken van aanvallen. Bij sterkere tegenstanders merk je ook meteen dat je weinig schijn van kans hebt. De stamina bar is eigenlijk vervangen door het spirit systeem, een nieuwe manier om deze souls game een frisse wind te geven. Hoe meer vijanden je verslaat hoe hoger je spirit niveau wordt, waardoor je krachtige aanvallen en spreuken kan uitvoeren. Dit zorgt weer voor een tactische laag aan deze souls game, zonder dat je een stamina bar hebt. Als je tegenstander jou juist teveel raakt, dan kan je spirit weer naar beneden gaan.

Naast dat je spirit opbouwt, blijft het pareren van aanvallen nog steeds een van de belangrijkste elementen van deze game. Het succesvol pareren van een aanval zorgt er ook weer voor dat je spirit van negatief naar positief kan gaan. Het kan dus soms zomaar is goed zijn om je tegenstander uit de tent te lokken, om een aantal aanvallen te pareren. Let wel op, dit blijft lastig en het zal je niet zomaar lukken om elke aanval te pareren.

Naast dat je krachtiger wordt naarmate je spirit omhoog gaat, moet je ook letten op je moraal, wat een belangrijk onderdeel is van deze game. Elke vijand heeft namelijk een nummer, wat laat zien hoe sterk een vijand is, aan het begin van de game kom je bijvoorbeeld een sterke tijger tegen, waar je liever drie keer omheen loopt. Je verhoogt ook je eigen moraal wanneer je tegenstanders verslaat en als je dat niet doet, dan zal je het zeker lastig krijgen tegen vijanden met een hoog moraal. Net zoals in elke souls game zal je helaas vaak doodgaan en daardoor een stuk moraal verliezen, gelukkig kan je gebruik maken van vlaggen die je op bepaalde plekken kan neerzetten, deze plekken zetten je moraal niveau vast, zodat je niet al te veel verliest wanneer je voor de zoveelste keer het onderspit zal moeten delven.

Op het eerste oog lijkt Fallen Dynasty een mix van Sekiro en Ghost of Tsushima, echter is het soms eerder een kruisting tussen Sekiro en tovenarij, je kan namelijk, naast je zwaard, ook gebruik maken van magie. Echter is het wel zo dat jij je build zo kan aanpassen dat jij je focus kan leggen op je zwaard of de magie.

De game gaat echter niet alleen om magie en vechten, de game biedt daarnaast ook nog bondgenoten die jou in je verhaal kunnen bijstaan. Na elk hoofdstuk kun je een amulet ontvangen om een Divine Beast op te roepen, wat je kracht kan vergroten. Dit is de zoveelste interessante toevoeging aan Wo Long, het geeft net dat extra strategische element aan de game die je op het juiste moment moet inzetten. Verder kan je jouw uitrusting aanpassen en upgraden in The Hidden Village, wat belangrijk is om door het verhaal heen te kunnen gaan.

Wo Long Fallen Dynasty is een game die ongeveer je 40 uur zal kunnen boeien, maar de complete edition gooit met de drie DLC packs er zeker 25 a 30 uur bovenop. Wo Long Fallen Dynasty is simpelweg een game die ontzettend veel gameplay uren aan je zal geven.

Toch zal deze game niet voor iedereen zijn weggelegd, want ook Wo Long kent een aantal minpunten. Het is en blijft een soulslike game, wat niet iedereen zal liggen. De game heeft mij, zeker in het begin, een aantal keer flink laten zweten en bijna met een controller laten gooien. Het genre moet je liggen en als het je echt niet ligt, dan is deze game eerder werk dan plezier.

Concluderend is Wo Long Fallen Dynasty Complete Edition een must-play voor liefhebbers van soulslike games zoals Dark Souls en Elden Ring. De game is qua moeilijkheidsgraad iets meer behapbaar dan eerder genoemde games, maar blijft zeker een uitdaging voor gamers die voor het eerst een soulslike game willen proberen. De game biedt een uniek spirit en moraal systeem, een geweldige Chinese setting en genoeg uren gameplay om elke soulslike fan te vermaken. Voor ons is dit echt een must buy als je houdt van dit soort games en Wo Long Fallen Dynasty nog niet in huis hebt.