Home Gaming Trackmania PS5 review

Trackmania PS5 review

Na bijna drie jaar werd het tijd voor Trackmania om ook te verschijnen op consoles. Bijna drie jaar geleden kwam Trackmania uit voor PC en vele mensen waren daar blij mee. Trackmania is een legendarische raceserie die al jarenlang meegaat. Waar Trackmania Turbo nog betaald was, is Trackmania nu gratis te spelen en ook nog is breed verkrijgbaar. Naast dat de game nu op PS5 beschikbaar is, is de game ook beschikbaar voor Xbox One, Series X|S, Playstation 4 en natuurlijk PC. Wij gingen met de game aan de slag om jou te laten weten wat wij van de game vonden.

Deze Trackmania is heel karig in wat je krijgt. Je moet namelijk je verwachtingen een klein beetje bij stellen. Waar Trackmania Turbo een volledige game is, is deze Trackmania gratis te spelen en dus wat meer uitgekleed en meer gericht op microtransacties. Toch is de Trackmania formule weinig verandert. Je moet tijdritten doen op verschillende tracks, waarbij elke dag een nieuwe track wordt toegevoegd. Daarnaast kan je ook je vrienden uitnodigen om samen in de multiplayer te spelen, dit kan ook ranked! Toch blijft het belangrijkste onderdeel van trackmania dat jij je tijd moet verbeteren en dat jij jezelf ziet stegen op de ranglijst en dat is dan ook precies waar deze game je mee aan de haak slaat en houdt. Het rijden in Trackmania is op eerste oog redelijk gemakkelijk te leren, maar toch lastig om echt onder de knie te krijgen. De besturing is eenvoudig, je hoeft alleen maar gas te geven, te remmen, te sturen en te driften om maximale snelheid te bereiken. Het einde van de track halen lijkt misschien makkelijk, maar de uitdaging zit hem in het steeds sneller proberen te gaan. De game is gebaseerd op precieze fysieke, waardoor je echt net de juiste lijn moet gaan rijden om kleine stukjes van je tijd kan weg snoepen. Soms ben je uren met een track bezig om simpelweg maar je tijd te verbeteren. Iets wat voor de een frustrerend kan zijn en voor de ander een van de meest geweldige dingen ooit.

Visueel gezien maakt Trackmania indruk met zijn stadionomgeving, die meer variatie en geavanceerde functies biedt dan zijn voorganger, Trackmania Nations en Turbo! De stadions zien er prachtig uit namelijk, niet zo prachtig als F1 2023, maar wel prachtig genoeg voor een gratis game om onder de indruk van te zijn. De track editor is een krachtige tool waarmee je je eigen tracks kunt maken, en alle in-game tracks zijn met behulp van deze functie gebouwd. Er zijn talloze wegen, decoraties en de mogelijkheid om 3D-modellen te importeren, dus je kunt eindeloos veel verschillende tracks maken. Het is dus ontzettend tof om je eigen tracks te maken, met de tools die ook de ontwikkelaar heeft gemaakt, hierdoor kan je ontzettend veel maken en doen en is je plezier eigenlijk eindeloos. Hierbij speelt ook de playerbase een belangrijke rol. Spelers kunnen hun creaties delen en kunnen deelnemen aan dagelijkste evenementen. Als je een abonnement neemt (wat wij hebben gekregen van Ubisoft) krijg je toegang tot extra content zoals nieuwe seizoenen met elk 25 tracks. Deze tracks zijn door de ontwikkelaars uitgekozen, waardoor het bouwen van je track soms echt belonend kan zijn als het wordt opgenomen door de ontwikkelaar.

Hoewel Trackmania veel sterke punten heeft, zijn er ook enkele nadelen. Soms kan de gebruikersinterface van het spel wat problemen hebben, zoals het niet kunnen laden van afbeeldingen en af en toe crashes, dit is vervelend op sommige momenten, maar is niet ontzettend storend in het algemeen. Ook ontbreekt een carrièremodus en kun je niet tegende computer racen, wat sommige spelers misschien teleurstellend vinden als ze op zoek zijn naar een meer traditionele race-ervaring. Toch is dit misschien lastig te verwachten van een gratis game, waardoor het misschien een minder groot nadeel is, dan je misschien denkt. Het toevoegen van een AI waar je tegen kan racen en waar je eventueel tegen kan strijden om je tijden te verbeteren en hun lijnen te leren rijden is misschien nog een toevoeging die ik graag zou willen zien.

Al met al is Trackmania een aanrader voor liefhebbers van arcaderacen en tijdritspellen. Het rijden in de game is geweldig, al is het alleen hoe de game omgaat met fysica, de track editor biedt eindeloze mogelijkheden en de community ondersteuning is sterk. Als je bereid bent om jezelf te wijden aan het verbeteren van je tijden en te strijden voor de beste scores, zul je veel plezier beleven aan Trackmania. Het free-to-play model biedt veel inhoud en er zijn betaalde opties voor zowel casual spelers als fanatieke spelers. Hoewel het misschien niet voor iedereen is, is Trackmania een uitstekende toevoeging aan de serie met veel te bieden. Dus als jij wilt racen tegen anderen, tracks wilt downloaden van anderen en ontzettend goed gaat om te proberen om de snelste en de beste te worden. Dan is Trackmania zeker het uitproberen waard, vooral omdat het simpelweg gratis is!