Home Gaming MotoGP 23 review

MotoGP 23 review

Een nieuw jaar, een nieuwe entry in de MotoGP series! Het is en blijft natuurlijk lastig om als jaarlijkse game te innoveren elk jaar. Vorig jaar vonden wij dan ook dat MotoGP 22 net te weinig deed om een aankoop te rechtvaardigen. Dit jaar gingen wij op zoek binnen MotoGP23 of de game het waard is om te upgraden ten opzichte van MotoGP 22 en zijn voorganger.

Gelukkig kunnen wij nu al zeggen dat MotoGP 23 een verfrissend deel is in de langlopende reeks van MotoGP games. MotoGP 23 leg de nadruk op belangrijke verbeteringen, maar zorgt ervoor dat de kwaliteit die we van de games kennen behouden blijft. Een van de opvallende veranderingen is het hebben van alle rijders en livery’s die dit jaar worden gebruikt. Voorheen werden deze door middel van een gratis update naar je toe gebracht, maar nu zit alles van het nieuwe seizoen van MotoGP direct in de game. Daarnaast zijn er twee nieuwe circuits toegevoegd aan de game. Het Buddh International Circuit in India en het Sokol International Racetrack in Kazachstan. De laatste race is wel geannuleerd, maar toch is de track in de game gebleven. Dit is natuurlijk fijn, want hoe meer keuze in circuits hoe beter. Daarnaast is het rijden op het Sokal International Racetrack je tijd meer dan waard!

Verder is er dynamisch weer toegevoegd in MotoGP 23, samen met de Flag-To-Flag regel. Races kunnen nu beginnen onder droge omstandigheden en geleidelijk overgaan in regen. Wanneer het regent, moeten spelers de pitstraat bezoeken om over te schakelen naar motoren met regenbanden. Hoewel het pitstraatproces geautomatiseerd is, werkt het systeem goed en voegt het willekeurigheid en opwinding toe aan carrière-evenementen, vooral bij langere racedistances. Je merkt hierin dat MotoGP 23 steeds meer is gaan kijken naar de F1 games die deze opwindende momenten al jaren in hun games hebben zitten. De inclusie van sprintrace op elk weekend, met de mogelijkheid om ze uit te schakelen, vertegenwoordigt nauwkeurig een echt MotoGP weekend, terwijl het je nog steeds vrij staat om het dus uit te schakelen als je kortere weekenden wilt.

Als je gewend bent aan rijden in MotoGP 21 of 22, dan zal het niet veel anders voelen in MotoGP 23. De game voelt grotendeels hetzelfde aan, maar dit is zeker geen straf. De game voelt al jaren goed aan en geeft je een goed gevoel van een motor. De motoren sturen velen malen anders in dan een Formule 1 auto, waardoor je soms op bekende circuits echt anders moet rijden. Verder introduceert MotoGP 23 kunstmatige intelligentie die jou kan helpen met rijden. Een van deze hulpmiddelen zijn dat jij als speler alleen gas kan geven wanneer het juiste moment er is. Het voelt raar en onnatuurlijk aan in onze ogen, maar het biedt zeker mogelijkheden in de toekomst. De problemen die er namelijk zijn, is de de AI soms iets te agressief remt. Gelukkig kan je dit allemaal uitschakelen en kan je net zoals voorgaande jaren je volledige assists tweaken naar je eigen bestwil. Verder voelt het rijden dus nog steeds goed, en misschien zelfs iets beter dan voorgaande jaren.

De AI dit jaar is een mixed bag om het zo maar te zeggen. De AI kan vaak onvoorspelbaar zijn, wat soms ontzettend leuk is, maar soms ook ontzettend frustrerend. Soms weaven (over het rechte stuk van links naar rechts gaan) ze tijdens een kwalificatiesessie of duwen ze iets te aggressief tegen je aan, wat weer resulteert in een valpartij. Je zal echt in de settings moeten gaan om uiteindelijk je ideale set-up te hebben van hoe je wilt rijden, maar ook hoe de AI rijdt. Hopelijk kunnen toekomstige updates dit iets gemakkelijker maken, zodat je met iets meer plezier rijdt, dan dat je tegen ontzettend agressieve rijders aan het rijden bent.

Een van de beste kenmerken van MotoGP 23 is de vernieuwde carrièremodus. Als Moto3-rijder beginnen spelers en kunnen ze vorderen naar hogere categorieën door doelen te overtreffen gedurende een reeks races. Door de tweede rijder in een team te worden, krijgen spelers de mogelijkheid om hun teamgenoot te overtreffen en de teamleider te worden. Dit omvat een “keerpunt” waarbij het verslaan van de teamgenoot uiteindelijk kan leiden dat jij eerste rijder wordt in het team. Het contract wat je hebt stelt ook uitdagingen, want bij het tekenen bij een nieuw team wordt hun huidige tweede rijder ook direct je rivaal die je gedurende het seizoen moet verslaan. De carrièremodus bevat ook interacties via sociale media, die contractonderhandelingen beïnvloeden, en introduceert dus rivalen, wat diepgang en betrokkenheid aan de ervaring toevoegt. Door voortdurend XP en beloningen te verdienen, stijgen spelers in niveau en ontgrendelen ze de mogelijkheid om upgrades te beïnvloeden tijdens mid-season en pre-season tests. De career mode zit ontzettend sterk in elkaar je zal dan ook de meeste tijd daar besteden. Het doel om van zero naar hero te gaan is ontzettend bevredigend. Het nadeel is wel dat je niet de mogelijkheid hebt om rijders aan te nemen voor een eigen team, dit is jammer en hopelijk wel iets wat in de toekomst bij de MotoGP serie terug zal komen. Wel is de R&D boom weg en vervangen door prestatieverbeterende onderdelen die je kan verdienen door races goed te rijden en testsessies te doen.

Als laatste introduceert MotoGP 23 een ranked mode naast cross-play. LiveGP is een nieuwe game mode met dadelijke races die je kan spelen. Je kan dan deeleenman een een speellijst van races die op bepaalde tijdstippen beginnen. Iets waar je voor moet wachten soms, maar wat het zeker waard is. Door deze gerangschikte multiplayer krijg je een betere stimulans tussen goede en minder goede rijders, wat fijn is.

MotoGP 23 is dus een heerlijke race game en alhoewel de game soms natuurkundig onbegrijpbaar is, zorgt de opwinding van het neerzetten van een snelle ronden op iconische circuits zoals Assen voor een heerlijk gevoel. MotoGP 23 biedt een verfrissende diepgang met weer omstandigheden die snel kunnen veranderen, nieuwe content, een verbeterde career mode en de introductie van een langverwacht online multiplayer systeem. Natuurlijk blijft er ruimte voor verbetering, maar MotoGP 23 is een upgrade waard ten opzichte van zijn voorgangers.