Home Gaming The Diofield Chronicle Review

The Diofield Chronicle Review

2022 is het jaar waar er veel tactische games op de markt zijn gekomen en nog meer onderweg zijn. Square Enix en Lancarse’s The Diofield Chronicle is een nieuwe titel in het tactische RPG genre en probeert heel erg anders te zijn dan andere titels in het genre. Dit doen ze door gebruik te maken van het Real Time Tactical Battle System. Dat alleen al maakt de game vernieuwend om te spelen door het gevechtssysteem. Helaas zijn er ook wat minpunten en dit allemaal word besproken in de review die je hieronder kunt gaan lezen!

In The Diofield Chronicle nemen spelers de controle over het huurlingen team de Blue Foxes. Dit huurlingen team staat onder de leiding van de boezemvrienden Andrias Rhondarson en Fredret Lester. In de game nemen de twee vrienden orders aan van Duke Hende, een nobelman in het koninkrijk van Allentain. De groep krijgt opdrachten om de burgers te helpen en opdrachten te voltooien die hun geven, opdrachten die de lord’s council geeft te voltooien en proberen de invasies van buitenstaanders tegen te houden.

Het verhaal speelt zich af tijdens een grote oorlog met politieke invloeden. Ook ben je bezig om je relatie met andere karakters binnen het team van de Blue Foxes te versterken. Wat minder is is de manier waarop het verhaal verteld word. Waar je bij sommige plekken cutscenes krijgt die grotendeels zijn ingesproken zijn er andere plekken waar de gesprekken worden getoond door middel van een map of portretten. Het is helaas niet goed genoeg voor een verhaal waarbij het opbouwen van de wereld een van de grootste doelen is.

Gelukkig zijn daar nog de karakters in de wereld die unieke persoonlijkheden hebben en in elke interactie onderling spannende of leuke dingen te vertellen hebben. De ene heeft een grote honger naar oorlog waar de andere er totaal geen behoefte aan heeft. De ene wil helpen om de zwakkere bij te staan waar er anderen zijn die proberen een groter doel te voltooien. Er is een goede balans gekozen tussen deze karakters in deze interacties. Alle karakters staan helemaal prima op zichzelf. Andrias is de leider in het spel en is het ook het meest interessante met een goede achtergrond. Er zijn ook vele karakters die later in het spel zich bij team gaan toevoegen.

De echte ster in de game is het Real Time Tactical Battle System. Het voelt aan als een combinatie van elementen die nooit verveeld. Al deze elementen betekenen dat er genoeg keuzes zijn in de gevechten die je onderneemt met de Blue Foxes. Voordat de gevechten beginnen kun je zelf kiezen met wie je op pad gaat, met welke uitrusting je aan de slag gaat, welke vaardigheden je inzet en nog veel meer. De omgevingen laten je spelen in bossen, mijnen, besneeuwde bergen en nog veel meer plekken. De bedoeling in de gevechten is om je tegenstanders te verslaan en dit gaat het snelst door ze in een hinderlaag te leiden en ze daarin grote schade te doen. Helaas zijn er op de maps weinig manieren om je vijand in een hinderlaag te leiden dus dit gebeurt niet heel vaak. Er zijn vaak bepaalde manieren om je karakter een flinke omleiding te laten maken en daardoor je vijand in een hinderlaag te lokken. Als je de map goed gecheckt hebt kun je vaak wel manieren vinden om dit uit te voeren maar het gaat om positionering en timing. In het begin zal je wat moeite hebben met de commando’s en het uitvoeren van de missies maar dit gaat later steeds beter en sneller.

Skills die je gebruikt zijn gekoppeld aan de wapens die je draagt in The Diofield Chronicle. Dus het managen van de wapens is ook een belangrijk onderdeel van de game. Ook vind je EP ( Energy Points ) in de game die je kan gebruiken om je vaardigheden in te zetten of zelfs summons te gaan gebruiken.

Je hebt in de game vier hoofd units die je in kan zetten in de gevechten waarvan je er één kan inzetten als support unit. Zo zijn dat dus 3 tot 4 karakters op het slagveld die de gevechten aan kunnen gaan. Waar ik ook eerder al over begon zijn de summons. Deze kun je vrijspelen door gebruik te maken van Magilumic Orbs. Door deze in te zetten kun je een krachtige aanval in zetten die een groot bereik hebben. Deze orbs vallen later in de veldslagen zodat je ze kan gebruiken om een finishing blow te geven.

Heb je een gevecht voltooid worden spelers beloond met geld, experience en onderdelen om je wapens en uitrusting te upgraden. Er zijn meerdere manieren om je karakters te upgraden. Een skill tree waarbij je steeds meer vaardigheden kunt vrijspelen hoe verder je in de game komt. Magilumic Orbs en strength orbs. Ook zul je in de winkels steeds meer mooie wapens vrij kunnen spelen hoe verder je in het verhaal komt. Ook zijn er accessoires die karakters kunnen versterken op verschillende gebieden.

Hou je van strategische Role Playing Games dan ben je bij The Diofield Chronicle op het goede adres. De game bied je een goede afwisseling tussen verhaal en vechten met een goed werken Real Time Tactical Battle System. Al met al een erg leuke game voor de consoles en PC.