Home Gadgets Sony Walkman NW-A306 review

Sony Walkman NW-A306 review

Bij het lezen van de titel zal je misschien denken, een Walkman? En dat was ook mijn gedachte. De Walkman is al lang niet meer alleen voor cassettebandjes, en dat bewijst de nieuwste versie van Sony: de NW-A306. Deze Walkman draait op Android en biedt veel meer flexibiliteit dan de vroegere versies. Je kunt kiezen tussen de Android-interface en de Walkman-interface, en de laatste optie wordt aanbevolen omdat alle mogelijkheden voor het verbeteren van de muziekervaring dan binnen handbereik zijn.

Ik stam nog uit de tijd van de originele walkman en daarna de discman, god dat waren nog eens tijden. Gevolgd door de MP3 spelers, welke later iPods werden en toen de telefoons zoals wij ze nu kennen. Nu komt Sony dus met de Walkman, eigenlijk een Android based device zonder sim kaart.

De NW-A306 biedt veel voordelen en nadelen, vanwege het feit dat hij op Android 12 draait. Het op je hoofd zetten van het apparaat is een hele klus omdat je alle notificaties van e-mail en afspraken binnenkrijgt, terwijl je alleen maar naar muziek wilt luisteren. Nadat je deze instellingen allemaal hebt gedaan dan wordt het wel makkelijker en kan het los gaan. Daarnaast biedt Android ook voordelen, zoals de mogelijkheid om al je favoriete muziek-apps te downloaden en je afspeellijsten onderweg af te spelen.

Het belangrijkste voordeel van de NW-A306 is echter de mogelijkheid om je eigen muziek af te spelen in de hoogste kwaliteit. Je eigen muziek kan je opslaan in de 32GB aan interne ruimte, welke je ook nog eens kan uitbreiden met een micro-sd kaart. Maar dan kom ik toch met de vraag terug, wie luistert er nog muziek op een sd kaartje? De Walkman ondersteunt alle gangbare audiobestanden en gebruikt kunstmatige intelligentie om ze nog beter te laten klinken. Met de software kun je allerlei instellingen aanpassen, zoals de equalizer en de Dynamic Normalizer. Er is zelfs een Vinyl Processor die de warme klank van een plaat op een draaitafel nabootst.

Wat mooi is dat de hardware van het apparaat eigenlijk alle knoppen bevat die een walkman vroeger ook had, natuurlijk niet de knop om het bandje uit te werpen, maar wel de rest. Verder zit er een 3.5mm jack voor de headphone, maar gelukkig is er ook de bluetooth optie.

De NW-A306 ziet er goed uit en heeft een compact scherm van 3,6 inch en een uniek ontwerp met ribbels op de achterkant. Het apparaat ligt stevig in de hand en is lichtgewicht. De batterij gaat tot wel 36 uur mee, maar bij het streamen van muziek gaat de batterij wel sneller leeg.

Als je vooral muziek streamt via diensten als Spotify, kun je beter bij je smartphone blijven. Maar als je veel waarde hecht aan geluidskwaliteit en je eigen muziekcollectie, dan is de Sony Walkman NW-A306 een geweldig apparaat om overal te kunnen genieten van je favoriete muziek. Wel is hij wat aan de prijzige kant voor enkel een walkman, maar het geeft je dan wel echt puur geluid.