Home Gaming Monster Energy Supercross – The Official Videogame 6 review

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 6 review

En ja, dat is inderdaad een hele mond vol. Geen pakkende titel, niks simpel. Het is tijd voor Monster Energy Supercross – The Official Videogame 6 review! En je hoort het, deel 6 alweer in een franchise. Monster Energy Supercross is een game die jaarlijks uitkomt. De populaire Amerikaanse sport supercross is te spelen in de game in een groot scala aan stadiums en zelfs een kleine open wereld. Wat wij ervan vonden om op de motor te stappen en deze game te spelen? Wij laten je het hieronder weten.

Ondanks dat wij de voorgaande delen niet gereviewed hebben, heb ik het vorige deel echter wel gespeeld. Als het gaat om games met wielen dan sta ik vooraan in de rij. Daarom was het ook een kleine teleurstelling toen ik de game opstartte en al snel merkte dat de game veel leek op zijn voorganger. Al snel kwam ik erachter dat de grootste nieuwe toevoeging een kleine open wereld is waarin je lekker kan scheuren en items kan verzamelen. Het is een leuke toevoeging, waar ik zeker een aantal uur heb lopen scheuren om te oefenen met het leren van bochten. Deze open wereld is vooral een goede toevoeging in de career mode, want je kan daar ook in je eigen hub quests aannemen en blessures helen door bepaalde opdrachten te doen. Daarnaast is Jeremy McGrath een nieuwe toevoeging in de game. Een supercross legende, die je mentor is in career mode. Het is zeker tof om zijn stem te horen in de game en dat hij je mentor is in jouw quest om de beste supercross rijder ooit te worden, maar dit zijn de twee grootste nieuwe toevoegingen in de game…

De game is verder absoluut prima en leuk om te spelen. Het rijden op je motor door de modder, de bochten net juist aanrijden om zo snel mogelijk weer door te gaan en het circuit goed inschatten om de hobbels zo goed mogelijk te nemen zonder dat je al te veel tijd verliest. Het is een uitdaging, maar wel een hele leuke. Supercross 5 was al ontzettend sterk op dat vlak en je merkt dat Supercross 6 net zo goed is, maar de verschillen in gameplay vinden dus het vorige deel en dit deel is eigenlijk zoeken naar een speld in de hooiberg. De game voelt heel erg hetzelfde aan, waardoor jij je eigenlijk afvraagt, is dit een volledige prijs waard of zou dit eerder een DLC moeten zijn of juist een goedkopere versie?

De graphics van de game zien er verder strak uit op de Playstation 5. Het beste moment was in mijn career mode waarin ik ene race moest rijden in de regen. Je zag de modder nat worden, het werd lastiger om te rijden door de modder en het geluid paste zich ook aan, aan de weersomstandigheden. De motoren daarnaast ronken goed, alhoewel je soms wel een beetje gek kan worden van het constante geluid wat uit de motoren klinkt. Op een bepaald moment heb ik het geluid uitgezet en muziek opgezet om zodoende niet in de nacht wakker te worden van het geluid van een motor in mijn dromen.

De gameplay zit zoals hierboven gezegd verder goed. Als nieuwkomer kan je de game op bepaalde manieren zo naar je hand zetten dat het iets makkelijker wordt. Zo heb je een easy – medium – hard systeem, maar kan je ook vragen of de game jou helpt met het besturen van de motor. De AI neemt het dan niet over, maar maakt de game wel iets makkelijker door te ondersteunen op bepaalde fronten.

De meeste tijd zal je spenderen in de career mode waar ik hierboven al het een en ander over heb verteld. In de career mode moet jij klimmen van de rookies naar de grote shows waar je uiteindelijk de grootste kampioen kan worden. In de career mode zal je uitdagingen voltooien die jou weer skill points opleveren. Die kan je dan weer inzetten om je motor net wat beter te besturen of dat de impact van een hoge jump iets minder is waardoor je makkelijker kan doorrijden. De career mode is simpel maar vermakelijk. Je wilt toch verder spelen om ervoor te zorgen dat je steeds beter wordt en je dan weer je motor kan upgraden met nieuwe onderdelen zodat je weer sneller kan gaan. Daarnaast moet je ook nog is opletten op blessures maar door uitdagingen te voltooien krijg je de kans om die blessures te helen. Die uitdagingen zijn wel stom, zoals het verzamelen van de letters S H A P E. Het is een throwback naar de oude Tony Hawk games, maar simpel is het wel.

Verder is er een Track Editor. Dit is een van de leukste modi in de game. Het maken en delen van je eigen gemaakte tracks en het spelen van anderen is een genot opzich. Echter kunnen wij hier niet veel verschillen vinden ten opzichte van vorig jaar, wat dan wel weer zonde is. Verder is er online racing die je kan doen in publieke of privé lobbies. Binnen het online gedeelte is er een online ranking systeem wat prima werkt. He tis leuk om te kijken of je de beste van de wereld kan worden, maar al snel zal je er op uitgekeken zijn als je niet zo online competitief bent ingesteld. En telkens verliezen omdat je toch slechter bent dan de rest is geen pretje.. Daarnaast is er Cross-Platform aanwezig zodat ook je vrienden op PC en Xbox met je kunnen spelen, wat toch weer fijn is!

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 6 is ene prima game voor elke supercross fan met genoeg te doen en met heerlijke graphics. Echter ligt bij ons de vraag, heb je deel 5 nog thuis liggen? Deze iteratie van de game is voor ons te weinig verschillend ten opzichte van vorig jaar om de volledige 60 euro neer te leggen. Is het dan een slechte game? Absoluut niet. Wij hebben genoten om te crossen en te racen en om door de career mode heen te spelen, alleen raden we de game alleen aan als je deel 5 nog niet thuis hebt liggen.