Home Gaming Review Summer in Mara

Review Summer in Mara

by Jeffrey van den Bogaart

Phoe, ik weet niet hoe ik hier mee moet beginnen. Maar ik heb het gevoel dat ik zojuist berooft ben van een sprookje in de Efteling. Na het gezien hebben van de trailers was ik vol hoop dat Summer in Mara een soort van Wind Waker met Harvest Moon kruising zou zijn. Maar niets blijkt minder waar. Summer in Mara is een.. Tja wat is het eigenlijk. Nou verwarrend vooral. Het verhaal begint al verwarrend en van de hak op de tak. Een omaatje zit op een boot en ziet een andere boot die omgaat. Ze vist een kind uit het water. En dat was het. Het volgende moment zit je op het dak van een eiland hutje.

Je komt van het dak af en praat met het omaatje die je meteen opdrachten geeft zonder uitleg waarom je nu in eens dit allemaal moet leren. En vanuit daar word het alleen maar verwarrender. Als je dit leest en je kunt er al geen touw aan vast knopen mijn oprechte excuses. Maar ook ik snap het helemaal niet meer. Bijvoorbeeld: Je moet een kampvuur aansteken. En daar leer je de werkzaamheden voor. Maar op dat zelfde moment leer je ook een soepje te maken.. Waarom? Waarvoor? Geen idee totaal random.

De muziek is letterlijk net zo random als de game. De muziek heeft geen thema. begint spontaan en eindigt spontaan en word onderbroken door minutenlange stilte en dan begint er zomaar weer een ander deuntje. echt totaal willekeurig. Niet omdat je ergens bent of omdat het een bepaalde tijd is van de dag. Nope, hier heb je een muziek stuk van 30 seconden en daarna kun je 3 minuten naar stilte luisteren.

Je doelen en missies. Op het eiland waar je begint krijg je kortstondig een uitleg over een stenen deur op je eiland. Deze moet voorzien worden van kristallen. Waarom? geen idee.. Maar goed hij is blijkbaar erg belangrijk. Op een moment wanneer je de opdracht krijgt om te gaan slapen, droom je over van alles (waar uit 80% de trailer gemaakt is blijkbaar) en als je wakker word is je oma weg. De boot van haar is stuk en je gaat gewoon vrolijk verder met je leven. En dan o, kijk een visje met een lichtje.. en hij is weg. Oke.. uhm dan gaan we maar weer .. o wacht ik ben moe.. ow ik zit weer op het dak van mijn huis en.. ja hoor daar is het visje weer.

Sorry voor al deze verwarrend heit. Maar man, man, man. Dit spel is een tragedie van slechte game design, slechte verhaal lijn en nog slechtere game mechanica. En om heel eerlijk te zijn keek ik er best naar uit. Want de trailer zag er lekker uit. Het enige waar ik redelijk positief over ben is de leuk getekende animaties van de karakters en tussen scenes. maar daar houd het dan ook echt mee op. Het spel kost 20,- maar ik zou er persoonlijk nog geen euro aan spenderen.