Home Movies Review Mulan

Review Mulan

by Marc Beers

Toen ik hoorde dat er een live-action remake van Mulan kwam, was ik niet gelijk heel erg enthousiast. Dat komt niet, omdat ik aan de vorige remakes van Disney niks aan vond, in tegenstelling zelfs, ik vond ze allemaal goed, behalve Dumbo. Nee, dat ik niet enthousiast was, kwam omdat ik de originele animatiefilm nooit gezien had. Voordat ik deze film ging kijken, had ik eerst de originele film gekeken en ik ben blij dat ik dat gedaan had, want zo kon ik de twee films mooi vergelijken. In deze review vertel ik jullie hoe ik deze film vond en hoe hij vergeleken met het origineel is.

Allereerst het verhaal. De film gaat over China binnen is gevallen door indringers en dat de keizer oproept dat elke familie een man af moet staan om in het leger te dienen. De vader van Mulan zegt dat hij dit wel wil gaan doen, maar hij in zo’n slechte toestand dat dit onverantwoord zou zijn. In zijn plaats gaat Mulan het leger in, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Dit komt namelijk, omdat er geen vrouwen zijn toegestaan in het leger. Of dit allemaal goed gaat, moeten jullie zelf gaan kijken in de bioscoop.

Het acteerwerk in de film was erg goed. De hoofdrolspeelster Liu Yifei speelde Mulan met verve. Ook de rest van de cast speelde hun rollen erg goed, vooral de slechterik Bori Khan en de vader van Mulan werden erg goed vertolkt door hun acteurs. Het personage van Mulan was ook een personage waar je snel leerde meeleven.

Dan is er natuurlijk altijd het onvermijdelijke van het vergelijken met de animatiefilm. Ik zou zeggen dat ik zeker zag dat er knipogen en duidelijke overlappingen waren met de animatiefilm waren, maar vergeleken met de andere live-action remakes van Disney zou ik zeggen dat deze het meeste afwijkt van de animatiefilm. Dit komt met name, omdat er sommige personages vervallen of bij zijn verzonnen en dat kwam deze versie meer dan ten goede.

De cinematografie was met stukken oogverblindend goed. Je zag prachtige beelden van een ongerept landschap, overzichtsbeelden over een stad heen en nog te veel om op te noemen. De cinematografie was ook zeker een van de vele pluspunten van deze film. Daarnaast kwam de muziek van deze film de film zeker ten goede en versterkte sommige scenes zeker. Zo was de aanwezigheid van muziek ook een geweldig pluspunt van deze goede film.

En dan nu de hamvraag: Zou ik deze film aanraden? Ja zeker, vooral als je fan bent van de klassieke animatiefilm, een Disneyfan bent of gewoon een leuke tijd in de bioscoop wil hebben. Dus ik raad deze film 100% aan.