Home Gaming Rainbow Six Siege Review

Rainbow Six Siege Review

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]December was voor Ubisoft de maand dat Siege eindelijk uitkwam, na een uitstelling zag de game op 1 december het licht. Deze nieuwe stijl van shooters maakte bij veel mensen een goed gevoel los. Maar leeft de game dat gevoel ook na, levert het eigenlijk dat gene waar je de game voor haal?

De meeste van ons hebben ook de beta mogen spelen van de game, dus iedereen wist eigenlijk ongeveer wat ze konden verwachten, maar toch blijf je uitkijken naar wat erbij komt. Laten we bij het begin starten en dat is dat het menu niet veel om het lijf heeft. Het ziet er super strak uit, enkel de nodige keuzes en meer is er ook niet nodig. Zo hebben we de keuze van game modes; Situations, Terrorist Hunt, en Multiplayer, verder de optie om je operator te kiezen, de shop en live.

We starten de game dan met het kiezen van de juiste operator voor de taak, deze zijn verdeeld over 5 verschillende anti-terreur eenheden :
• De Britse SAS
• De Amerikaanse SWAT
• De Franse GIGN
• De Duitse GSG9
• De Russische Spetsnaz

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Operator”]Elk van deze eenheden heeft de keuze uit vier operators, 2 attack en 2 op defence. Het mooie aan dit systeem vindt ik persoonlijk dat tijdens de matchmaking R6-operators-sledge_229934duidelijk word dat je in 1 potje geen twee dezelfde operators kan hebben. Het nodigt dus zeker uit om deze allemaal te unlocken en zo dat team te worden dat elk potje wint. Elke operator heeft zijn eigen kwaliteiten, zo is er Sledge, deze loopt met een voorhamer door het level en kan elke muur neerhalen.
Of neem Castle, deze gooit een ijzersterke barricade op de deuren of ramen. Zo zul je echt moeten communiceren met je team welke operator iemand neemt, dit om zo de juiste strategie te kunnen bepalen.

Goed, we hebben de operator laten we starten met Situations, dit zijn de trainingsmissies die je het essentiële van de game bij brengen. Dit wordt op een goede manier gedaan, en zelfs met de eerste missie was ik dan ook iets te gehaast en al snel dood. Ik raad je aan om deze situations dan ook goed door te lopen, dit gaat je zeker helpen verder in de game.

Na de situations begint het spel dan echt, de keuze uit PvP of PvE. Ik zal eerst wat uitleggen over de Terrorist Hunt(PvE), hierin kan je het als Lone Wolf(solo) of als team op nemen tegen een groep terroristen. De hoeveelheid vijanden is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Ik kan je vertellen dat Realistisch toch wel de echte uitdaging bied, maar deze ook erg moeilijk is om te voltooien. Het is dan ook de moeilijkheidsgraad die ik het liefste instel als ik dit speel. Je bent bij deze graad dan ook afhankelijk van je team mates, de communicatie en de gekozen operator. De game mengt diverse variabelen om zo een unieke ervaring te creëren, denk aan het speltype, de map maar ook het tijdstip waarop je speel verschilt. Het bied genoeg uitdaging, enkel is de beloning aan het einde van de pot niet zo groot als bij multiplayer.

rainbow1-1920x1080

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Multiplayer”]Goed, dan multiplayer, eigenlijk de modus waarvoor tegenwoordig de games gekocht worden. En hierop scoort Siege dan ook buitengewoon goed. De multiplayer bied je 3 verschillende onlinevarianten van Team Deathmatch:
• GIJZELING: De aanvallers moeten een gijzelaar vinden en evacueren uit een gebouw terwijl de verdedigers dit moeten voorkomen door barricades op te werpen en vallen te plaatsen.
• GEBIED VEILIGSTELLEN: De aanvallers moeten een ruimte vinden met een biocontainer en deze veiligstellen door 10 seconden achtereen in de ruimte te blijven.
• BOM: De aanvallers moeten één van de twee bommen vinden en een ontmanteltool in de buurt activeren. De aanvallers winnen de ronde als ze een bom kunnen ontmantelen of als ze het vijandelijke team elimineren.

Waar vele het betitelen als campen voor gevorden is het meer strategisch neerzetten en wachten op de aanvallers. Het heeft geen nut om als een kip zonder kop rond te lopen, één verkeerde beweging en je ben al weer dood. En als je dood ben, dan ben je ook echt dood en mag je de ronde uit zitten. De rondes duren nooit heel lang, er is een tijdslimiet. Dit is ook wel goed, want als je je zelf in een pot vindt waarin jij nog goed verstopt zit en je tegenstander nog maar een paar seconden over heeft. Blijf lekker zitten waar je zit, want je hoef ze niet allemaal te vermoorden. En voordat ik het vergeet, het zomaar gaan lopen schieten is erg gevaarlijk, je kan hier zomaar je teamgenoten neerschieten. Dit is ook niet geheel prettig maar maakt de game wel een stuk realistischer.

R6S_Screenshot_11_196960

De game draait dan ook voornamelijk om het objective. Vaak zul je merken dat een wedstrijd is beslist door het uitschakelen van de tegenstander. Dit is één van de opties. Het kan ook zijn dat de gijzelaar dood is gegaan, ja, ook zorgvuldigheid is vereist in deze game. Ik heb mezelf er namelijk al een paar keer op betrapt dat ik niet oplette welke game mode we speelden, ik heel fanatiek een granaat de kamer in gooi en daarmee meteen mijn te redden gijzelaar opblies. Nee, deze game zorgt ervoor dat je vanaf het begin tot het einde moet opletten.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Mappen”]Nu, liet ik mij niet ontvallen dat het kan dat de vijand niet weet waar je zit, je begint namelijk als aanvaller het potje met een drone, hiermee inspecteer je de omgeving en ga je opzoek naar het objective en tevens de vijanden. Zo weet je meteen welke operators je tegen je krijg en waar de vijand is. Zelfs bij dit simpele stukje rijden is communicatie vereist. Het heeft namelijk geen zin om met ze allen naar boven te rijden, zo riskeer je dan ook dat je de vijand niet vindt. Blijf je als verdedigende partij verstopt, dan krijg je daar bonus punten voor.

Dit hele spektakel speelt zich af op 10 mappen, elke met zijn eigen plus en min punten. Het mooie is dat ook al speel je vijf keer dezelfde map, je nooit dezelfde wedstrijd ervaar. Er zijn diverse locaties voor het objective, en de spawn locaties zijn ook allemaal tactisch ingericht. Elk met zijn eigen benadering van het veld. Van een bank gebouw met een grote kluis tot een chalet in een winters landschap. De mappen zien er stuk voor stuk goed uit. Zo zul je bij de ene map door het dak het pand infiltreren, en bij de ander juist de kelder of garage als eerst open breken.

R6-game-info-map-bank-09_229701

De muren, ramen, etc, in de mappen kunnen bijna allemaal kapot. Zo heb ik mensen heel tactisch zien liggen bij een gat in de muur, dit om zo voorbij rennende vijanden neer te schieten. Het ziet er ook allemaal goed en strak uit, als je een muur weg blaas blijft er troep achter op de grond, planken etc. Dit zorgt weer voor extra geluid, en op geluid kan je ver komen in deze game. Als je goed stil zit in een hoek kan je eigenlijk alles om je heen horen gebeuren. Ik heb dit niveau van geluid zelf nog niet eerder ervaren, het klinkt ook anders als men door het huis loopt, over het dak. Het is erg goed neergezet.

R6-game-info-map-house-17_229726

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Oordeel”]Oordeel:

Rainbow Six Siege is de tussenweg als je niet weet of je van Call of Duty of van Battlefield hou. In deze game draait het om teamwork, en communicatie. Zonder die dingen verlies je. Dit is voor mij een heerlijke titel in de wintermaanden.

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”Ubisoft maakt de hype waar en levert een heerlijke game.
” positives=”Diversiteit aan operators
Snelle rondes