Home Gaming One Piece Odyssey review

One Piece Odyssey review

One piece werd in 2022 25 jaar, daarbij kondigde Bandai Namco in samenwerking met Toei Animation allemaal mooie en uitdagende projecten aan, één van deze was One Piece Odessy. Een turn based RPG met een nieuw verhaal, waar de Straw hat crew wordt uitgedaagd. Is deze game een schot in de roos of een zinkend schip, wij bespreken het in deze review.

One Piece Odyssey heeft Luffy als uithangbord en hoofdpersonage, maar voor het starten zover is moet je even wat stapjes ondergaan. De game begint met het team op volle zee op zoek naar het avontuur. Zoals elke boottocht zowat gaat, er komt een storm en ze crashen de boot. Ze vinden zichzelf terug op een mysterieus eiland, zelfs zo spannend dat hun krachten ook niet werken. Het zal een flinke kluif worden om te ontsnappen en alles gaat draaien om samenwerking in het team.

Het verhaal is een nieuwe manier van het hervertellen van de vertalen van de crew, we zien dus het nieuwe eiland en daarbij twee nieuwe karakters. Op het eiland staat een zoektoch voor kubussen voorop, deze zouden de krachten van het team kunnen herstellen en ze terug zetten in de geschiedenis. De keuze voor een nieuw verhaal met klassieke elementen, de mix hiervan zorgt voor een leuke balans. Het maakt dat de game leuk is voor fans van de serie, maar ook de nieuwkomers kunnen er makkelijk inkomen.
De herbeleving van wat grote locaties is misschien voor sommige apart, maar het maakt de ervaring van de game wel beter. We spelen niet enkel op het eiland. Het geeft daarbij ook andere karakters een plek in de spotlight, zowel aan de kant van de goede maar ook de slechteriken. Ik vind het een mooie dynamische afwisseling en daardoor gaat het niet heel erg vervelen.

Vooral de sfeer in de game is top, de setting en de kleurrijke omgevingen. Die omgevingen kan je heerlijk verkennen met de crew. Ook de unieke krachten van de karakters worden hiermee gebruikt, zo slinger je met Luffy van tak naar tak om stukken verder te komen. Het geeft Luffy en zijn crew een lekker gevoel mee. De karakters zijn dan ook goed vormgegeven en zien er echt schitterend uit. De Japanse voice overs zijn ook spot on. Een game als dit hoort gewoon in het Japans als je het mij vraagt.

De game draait om het vinden van die kubussen en het terugkrijgen van je krachten, het voordeel in de gevechten vond ik dat je ten alle tijden kan wisselen tussen de teamleden. Dit maakt het veel meer strategische en dynamisch. Dit ook omdat iedereen zijn zwakke en sterke kanten heeft. Je volgt een bepaalde route over het eiland, het is vrij lineair en niet echt ruimte voor free roaming. Je zal ook nooit teveel lopen, je gaat bijna direct naar je volgende missie. Gelukkig zijn er wel wat extra activeiten te vinden, dus wees niet bang. Zo kan je naast het zoeken naar de kubussen dus bounties oppakken en missies activeren. Het geeft weer wat meer ruimte in de game.

Dan heb je natuurlijk nog genoeg gevechten in de game, deze zijn allemaal Turn-based. Voor die gevechten maakt de game maakt gebruik van een Scramble Area Battle systeem, dit betekent eigenlijk dan aan het begin van het gevecht het team waarmee jij start en de vijand op verschillende zones in het veld komen te staan. Daarna, afhankelijk van de keuze van de aanval, kan je een zone aanvallen of een teammaat helpen. De gevechten zijn leuk en geven je een goed gevoel van voldoening, althans bij mij. De gevechten kan je makkelijk beinvloeden met een krachtsdriekhoek, dit houdt eigenlijk in dat elk karakter een bepaalde waarde heeft, denk aan de Pokemons waarbij vuur wint van gras, etc. Het is hier ook zo dat als jij het juiste karakter gebruikt je extra schade doet. In het begin ga je hier nog niet zo op letten, maar als je verder komt ga je echt merken dat de schade aannemelijk is en je dus echt tactisch moet kiezen.

De game heeft dan ook een lekkere lage drempel, de eerste uurtjes kan je letterlijk relaxt doorkomen en genieten van de gevechten en de stijl van de game. De game sleurt wel een beetje in het begin, maar gelukkig beschikt deze game ook over fast trafel, wat voor mij echt de beste uitkomst is. Want ik heb echt een hekel aan oneindig lopen of iets. Niet alleen in deze game hoor, maar in alle games. Gelukkig wordt de game steeds wat uitdagender en zijn de baas gevechten ook wel aan de lastige kant. Hiervoor moet je dus echt de driehoek goed inzetten en zorgen voor het tactisch voordeel.

Waar ik echt van onder de indruk was, waren de aanvallen. Ik heb echt zelden een lijst gezien zo lang als deze. Je kan van kiezen uit standaard aanvallen, maar elk karakter beschikt ook over een lijst met signature moves, dit zijn er echt een hoop. Er is genoeg tijd in gestopt om alles over te nemen, het maakt dan ook dat de game nog leuker wordt, zeker omdat de animatie van deze moves echt on point is.

Al met al is One Piece Odyssey echt een leuke RPG, ondanks dat het begin wat relaxt is en je misschien even je aandacht verliest. Wordt je zeker wel beloond als jij je aandacht erbij houdt. De game wordt zoveel leuker als je verder in de game komt.