Home GamingAndroid JBL Quantum 910 Review

Als je naar geluid kijkt en dan met name geluid voor bij het gamen, dan komen er zoveel aspecten bekijken. Maar wat echt belangrijk is, vind ik, dat ik mijn headset overal kan gebruiken, dat ik de omgeving niet hoor en natuurlijk goed en rijk geluid. Ik kreeg de JBL Quantum 910 te testen, een headset die beloofd aan al mijn punten en meer te voldoen. De retail prijs ligt hoog, daarmee plaats ik hem meteen in de categorie van Astro, de voor mij beste headset op de markt, maar we gaan kijken of JBL in de buurt komt of misschien wel verder dan dat.

Als je de headset in je handen krijgt valt de kwaliteit en afwerking meteen op, hij glanst je tegemoet. Er zijn zes knoppen te vinden waarmee je de volledige controle over de headset hebt, een slider voor het volume en nog één voor het balanceren tussen game en chat. Het is natuurlijk wel even uit je hoofd leren waar welke knop ook al voor was. Iets waarmee de JBL misschien ook wel opvalt, alles heeft een Discord certificering. Zowel input als output zijn “Certified”. Dat is voor mij een nieuwe. Wel is de koptelefoon wat aan de zware kant, het is dus niet dat je hem lekker de hele dag op houdt, ondanks de comfortabele oorkussens. Het is niet heel slecht, maar je voelt wel dat je hem op hebt zeg maar.

Als je de headset aansluit op de PC dan is het handig om de juiste software daarbij te gebruiken. De software is speciaal voor de PC Gamers, helaas voor de meeste console gamers. Je vindt hier de standaard features als EQ control en licht control. Daarbij kan je natuurlijk je eigen preset maken of de kleuren leuk laten werken. Nu moet ik zeggen, die kleurtjes heel leuk, maar hij zit op me kop dus ik zie het zelf toch niet. Vind het persoonlijk dan ergens zonde. Gelukkig kost het niet heel veel batterij, want deze gaat gewoon in donkere modi 39 uurtjes mee, tussendoor laadt jij hem echt wel even op. Dat opladen is trouwen in 2 uurtjes gedaan. Wat ik dan wel weer heel fijn vind is de ANC, Active Noise cancellation, hiermee kan je je echt even afsluiten van de buiten wereld.

De JBL Quantum 910 komt met een feature genaamd QuantumSphere 360, een headtracking voor het geluid. Bij het activeren zal je deze eerst moeten calibreren, dit doe je met de mee geleverde in-ear mics. Het is een leuke gimmick op papier, maar in werkelijkheid vind ik dit ook gewoon zonde. Het haalt het er niet uit. Het is gewoon niet zo indrukwekkend als je zou denken. Er is ook een gewone DTS mode, deze doet minder, maar klinkt gewoon wat fijner. Het is erg jammer, als je zo groot adverteer met dit en het haalt het niet bij wat het zou moeten zijn. Natuurlijk kan ik iets fout doen, maar na zoveel headsets op me hoofd gehad te hebben ben ik gewoon niet snel onder de indruk. Daarbij moet ik ook zeggen dat je deze functie ook enkel kan gebruiken op de PC, aangezien ik het meeste game op een console, had ik sowieso dikke pech gehad mocht de functie wel heel vet werken.

Dat multi platform is wel een dingetje. De headset zegt compatible te zijn met alle platformen, is het via usb audio adapter, 3.5mm jack of bluetooth, alles zit erop. Hierdoor kan je dus in praktijk wel aan alles verbinden, mocht je niet weten wat of hoe je met een bepaald platform verbinding maak, dan heeft de JBL website uitkomst. Hier staat precies welke verbinding werkt voor welk platform. Zo als we kijken naar de Playstation, dan zien we daar alvast alle opties staan, maar gaan we naar xbox, dan wordt het gewoon een 3.5mm headset. En als ik dan even mag klagen, wat is het geluid slecht via deze weg. Ik wist niet wat ik mee maakte. Nog nooit heb ik zulk slecht geluid ervaren via een 3.5mm plug. Ik snap oprecht niet dat je een console met een microsoft achtergrond dan via een 3.5mm port laat lopen. De playstation en switch gaan daarentegen al wat beter met het geluid om. Maar in feite is de headset echt alleen interessant als je op de PC gamed, dan haal je alles eruit waar je voor betaald.

Het geluid op de andere platformen is zoals gezegd goed te doen. JBL komt hier met surround sound dat zijn werk doet. Maar, als je dit aanzet zul je merken dat de headset ergens een beetje de balans kwijt raakt. Dit maakt gewoon dat ik niet heel positief kan zijn over het gebruik op de consoles. Hierdoor zou ik de headset dan ook niet aanraden als jij een console gamer bent, daarvoor zijn andere opties veel beter en zelfs goedkoper te vinden. Ben jij een PC gamer en vindt je lichtjes op je hoofd leuk, dan is de JBL Quantum zeker wel een goeie uitkomst voor je. Met de opties die je krijg in de software kan jij de headset zo tweaken, zodat jij het beste resultaat eruit haalt.

Al met al is het het jammer, multiplatform is deze headset in mijn ogen niet. Wel voor de Playstation en de Switch, waar jij gewoon kan genieten van draadloos goed geluid. Wil jij op de xbox, wacht dan nog even op de 910X variant, deze is onlangs op de C.E.S aangekondigd. Want anders heb je gewoon een standaard headset voor heel veel geld.