In het weekend van 18 juni organiseert Samsung een VR Jam in samenwerking met de NHTV Breda University of Applied Sciences. Tijdens de hackathon ontdekken studenten van de opleidingen in Media en Games aan de Academy for Digital Entertainment de grenzen van Virtual Reality (VR) en worden de mogelijkheden van de technologie vergroot. De jury bestaat uit specialisten van Samsung en NHTV en beoordeelt op zondagavond 19 juni alle creatieve concepten. Het meest vernieuwende idee wordt als winnaar aangewezen. Het team met het beste idee voor de VR Jam ontvangt 5x een Galaxy S7 en 5x een Gear VR.
“Er verschijnen steeds meer maatschappelijke initiatieven voor Virtual Reality. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en in de zorg, maar ook als het gaat om informatie en entertainment”, zegt Menno van den Berg, Corporate Mobile Vice President van Samsung Nederland. “Die eindeloze mogelijkheden van VR ontdekken studenten ook tijdens de VR Jam. Met initiatieven als de VR Jam willen wij VR in de breedste zin volwassen laten worden.”
“Tijdens de VR Jam ontmoet creatie technologie”, zegt Marnix van Gisbergen, professor aan NHTV’s Academy for Digital Entertainment. “Samen met Samsung organiseren we de eerste VR Jam van Nederland. Game- en mediastudenten van NHTV krijgen 48 uur de tijd om innovatieve virtual reality-concepten te creëren en zo het beste uit de Samsung Gear VR te halen. Dan hebben we het zowel over grafische innovaties, gebruiksgemak en het enorme potentiële bereik van virtual reality.”
De jury bestaat uit Samsungs Manager Technical Product Management, Gert Jan ter Haar. Daarnaast zijn Arjen Moonen, Technical Product Manager en Jur van der Holst, HR Manager. Vanuit NHTV zijn betrokken: Carlos Santos, Game Programmer Lecturer, Alan Jack, Game Design Lecturer, Martin Walker, Game Art Lecturer, Oscar Bastiaens, Lecturer Semiotics and Multi-Narrative Design, Stavros Asimakopoulos, Human Computer Interaction en Mathijs van der Kroft, Online Marketer & Lecturer Online Marketing.
VR is bezig aan een opmars. De verwachting is dat er in 2016 4,7 miljoen VR-headsets in West-Europa worden verkocht, een groei van 168% ten opzichte van 2015. Smartphone VR-headsets zoals de Samsung Gear VR zijn voor 90% verantwoordelijk voor die omzet. Met de VR Jam wil Samsung mensen stimuleren het optimale uit VR te halen. Meer informatie over Samsungs missie om de maatschappelijke rol van VR verder te ontwikkelen, vind je ophttp: