Home Gaming Lord of the Rings: Gollum Review

Lord of the Rings: Gollum Review

Goed, de films liggen alweer tijden achter me, het zijn nou niet mijn favoriete films, maar ze kijken leuk weg. In de films is een kleine rol, in mijn ogen, voor Gollum. Deze is wel geinig, maar meer ook niet. En dan ga je bedenken om een game te maken omtrent dit karakter.

De game speelt zich af na de gebeurtenissen van The Hobbit maar voor The Fellowship, laat Gollum spelers in de titulaire rol stappen terwijl hij probeert de Ene Ring terug te krijgen van Bilbo. Een avontuur in dat gespeeld wordt in het third-person perspectief. Verder dan de films ga ik niet met mijn kennis van de serie, daarbij moet ik zeggen dat ik de boeken ook niet gelezen heb, dus veel gewoon een game is die ik doorspeel. We starten de game met Gollum wanneer hij in de gevangenis zit., hij ondervraagt wordt door Gandalf over de locatie van de Ring.

Terugblikkend op zijn daden van de afgelopen vijf jaar, tussen het verliezen van de ring en het proberen hem terug te vinden, laat Gollum de spelers die momenten herbeleven. We trappen af bij Mount Doom, hier wordt Gollum gedwongen om te werken voor de Orcs, hier zal je ook de meeste tijd doorbrengen. We gaan dus niet lekker de wereld door, want je weet die is mooi, nee we blijven eigenlijk vol in de slavernij en kijken hoe we gaan ontsnappen.

Ik veronderstel dat sommigen dat interessant genoeg zullen vinden om die hiaten in het verhaal op te vullen, maar voor mij werd de herhaling vrij snel saai. Dus met een nogal teleurstellend verhaal, zou de gameplay van Gollum dat dan goedmaken? Misschien heeft het een boeiend en opwindend platformmechanisme dat de saaiheid compenseert? Nou, dat is helaas een wenselijke gedachte. Op papier speelt het als een combinatie van de Styx-games, Enslaved en, vreemd genoeg, dat oude PS2 Hobbit-spel dat ook een stripachtige spin-off was.

Het is een spel in de derde persoon, waarbij spelers de eens zo nederige Hobbit rond verschillende locaties van Mount Doom sturen. Klimmen en platformen in de stijl van Uncharted zijn hier de norm, terwijl Gollum zich door rotsachtige, sombere omgevingen beweegt. Hij is behoorlijk behendig als het gaat om klimmen, maar zijn uithoudingsvermogen laat daarnaast echt te wensen over. En dan zijn er natuurlijk gevechten, of misschien ook niet. Nee Gollum is nu niet het karakter dat een gevecht aan gaat en heeft daar ook de bouw niet voor. Het zal dus flink sluipen worden, daarnaast is het geen moordenaar dus ook vijanden verslaan is echt een ding. Jezus wat is dit slecht.

Okey, het is niet volledig misplaatst, gezien het feit dat Gollum een wezen is dat gewend is om in de schaduw te sluipen. Maar voor een speler die iets vloeiender en leuker wil spelen, is het niet leuk. Maar zeker, de visuele pracht en grafische kwaliteit maken het toch goed, toch? Zeker, Daedalic heeft prachtige vergezichten gecreëerd om spelers te omhullen… toch? Maar ook hier slaat de studio volledig de plank mis. De game is nog ruwer dan een ruwe diamant en mag niet eens uitgebracht worden in 2023 als je het mij vraagt. Buiten dat Gollum echt niet goed gelukt is, zijn Orcs erg lelijk vorm gegeven, sorry ik heb hier gewoon te weinig woorden voor.

Al met al is Gollum eigenlijk gewoon een kut spel en dat ga ik echt niet onder stoelen of banken steken. Mocht je niks te doen hebben en houdt je van jezelf pijnigen dan is dit jou game, anders zou ik hem laten liggen en wachten tot hij uit beeld verdwijnt.