Op de redactie zijn we altijd wel te porren voor een leuke 3D-platformer en daarom waren we ook erg blij met de release van Koa and the Five Pirates of Mara. Nu is het wel zo dat we inmiddels vele tientallen aan dit soort spellen hebben gespeeld en daarom is het interessant of Koa onze interesse weet vast te houden. We stopten Jos een paar dagen in een hok, samen met Koa en het resultaat lees je hieronder.
Koa and the Five Pirates of Mara is min of meer de opvolger van Summer in Mara, een boerderijgame die iedereen alweer vergeten is. De game was niet erg succesvol en dat hebben ze ook gemerkt bij ontwikkelaar Chibig. Toch geloofde men wel in de artwork en de bijbehorende setting van de wereld van Mara en zo besloot men om dit keer een platformer te maken. Zo werd Koa and the Five Pirates of Mara geboren en eerlijk is eerlijk, deze game is een stuk leuker dan zijn spirituele voorganger.
Grafisch oké
Bij het spelen van Koa and the Five Pirates of Mara valt meteen de vrolijke setting op. De game is erg kleurrijk en dat past altijd prima bij een 3D-platformer als deze, al zal het je nergens echt wegblazen. Hoe dan ook; het geeft de setting, een tropisch eiland, de ‘vibe’ mee die je verwacht bij zo’n spel, zonder de ambitie om groot te gaan. Het hoeft ook niet altijd groots te zijn, maar omdat alles qua omgeving redelijk rechttoe, rechtaan is zal de game snel weer vergeten worden. Dat is op zich niet erg, want het is verder een prima te spelen game.
Verwacht verder dat de graphics niet erg gepolijst zijn en de game probeert dat nu juist als stijl te presenteren, maar je ontkomt er niet aan om even terug te denken aan de grafische mogelijkheden van consoles die begin 2001 de scepter zwaaiden. Nu speelden we graag platformgames in die tijd en stellen we de retro-stijl van vele games erg op prijs, maar het voelt wat ruw aan op deze manier. Ook de animaties komen wat oubollig over, terwijl de actie verder prima is.
Platformtraditie
Natuurlijk komen alle clichés uit het platformgenre voorbij en dat klinkt wat negatief, maar zo is het niet bedoeld. Ik speel veel liever een goedwerkende platformgame, dan een slechtwerkende platformgame met veel vernieuwing. Hierdoor speelt Koa and the Five Pirates of Mara lekker weg. Daarnaast zijn de wat jongere spelers niet altijd bekend met de tradities in platformgames en kunnen zij veel plezier beleven. Zie het als een opstap naar het spelen van Super Mario-platformers, al moet ik eerlijk zeggen dat New Super Lucky’s Tale een grotere aanrader is in het genre, dan Koa, maar het blijft leuk om te spelen.
Je bent uiteindelijk zo’n acht uur bezig met Koa and the Five Pirates of Mara en ondanks dat er veel betere spellen zijn, heb ik die acht uur lang ook enorm genoten. De besturing werkt dan ook prima en het is daarnaast vrij duidelijk wat je elke keer moet doen. Het begint allemaal vrij makkelijk en voor de geoefende gamer is het goed om te weten dat tegen het einde van de game het eindelijk ook wat lastiger wordt.
Conclusie
Koa and the Five Pirates of Mara speelt gewoon lekker weg, doet niets nieuws en ziet er oké uit. Mocht je een jong kind hebben, dan zijn dit soort games een ideale opstap naar de wat moeilijkere platformers, maar dat mag de pret niet drukken. Ja, er zijn vele betere platformgames te vinden, maar deze is ook gewoon leuk.