Home Gaming Halo Infinite Review

Halo Infinite Review

Een tripje naar het verleden…. Zo voelt het soms als ik Halo Infinite speel. Nu moet ik zeggen dat de game niet de gemakkelijkste lancering heeft gehad, de game werd al groots aangekondigd in 2018 en zou de serie naar een nieuw niveau tillen. Met een grotere wereld, verbeterde gameplay, etc etc. Maar is dit dan gelukt? Een mega open wereld is toch vet, ja en nee.

De game bouwt verder op het verhaal van Halo 5 Guardians, beginnend met een lekker stukje ruimte gevecht, maar de game begint natuurlijk pas echt als je geland bent, op Zeta Halo. Het is een immense wereld waar jij los kan gaan als de Master Chief. Maar, des te langer je speelt, des te meer je dingen gaat missen. Althans als je meer wilt dan schieten en nog meer schieten.

We spenderen eigenlijk alle tijd van de game op de Zeta Halo map, waar je diverse doelen kunt behalven, missies kunt doen of gewoon de verhaal lijn verder volgen. De wereld is goed opgebouwd met goede wegen voor de voertuigen, wat hoogte verschillen en rotswanden die je met de nieuwe grijphaak kunt beklimmen, eigenlijk kan je overal wel komen. Wat het natuurlijk een heerlijk gevoel van vrijheid geeft, met overal dan ook wel weer de groepjes vijanden klaar staan. Maar heel spannend wordt dit niet, het zijn meestal kleine groepjes, bij diverse doelen op de map, neem een High Value Target, wordt het iets drukker, deze geven je dan ook weer een speciaal wapen en wat Valor, dan zijn er nog basissen om over te nemen of wat mariniers om te redden. En dat is het dan wel eigenlijk wat je op de map tegenkomt. Het is vrij minimaal op zo een immense wereld. Je wordt niet echt getriggerd om buiten het pad te gaan of meer van de wereld te ontdekken, dit omdat het je eigenlijk niks oplevert. De wereld is gewoon eigenlijk heel netjes neergezet, iets te netjes en dat is zonde, je mist ook alle weersveranderingen, die zijn er namelijk gewoon weg niet.

Het gemis aan doelen in de wereld maakt wel dat de game niet uitdaagt voor nog een speelronde na het hoofdverhaal. Alle missies, gebouwen, basissen etc, hebben eigenlijk allemaal dezelfde rol, schiet alles en iedereen kapot, blaas wat op, gebruik de terminal en de missie is klaar. Het klinkt simpel, maar na het een paar keer gedaan te hebben gaat het ook echt vervelen. Ik vind het persoonlijk echt jammer dat dit het is, ik weet niet wat ik meer had willen zien, maar je mist gewoon iets. Het is wel Halo, maar ook weer niet, maar we worden de laatste jaren best verwend met games. Het hoofdverhaal is eigenlijk ook niet heel anders, maai de vijanden weg, gebruik je AI, stukje verhaal en klaar. Ik mis dat oeee, aaa, wauww gevoel als je begrijpt wat ik bedoel.

Dan is er nog iets waarvan ik zeg, ja hoezo niet.. Co-op, ik ben echt een Halo Co-op speler, dat is het leukste wat er is in mijn ogen. Samen die hele verhaallijn door knallen, maar helaas was ik voor de preview in mijn eentje en dan denk je ow maar dan kan je straks, nee helaas. Bij de lancering van de game  zal deze functie nog niet aanwezig zijn, deze staat gepland voor volgend jaar. Op dit moment kan je wat mariniers vinden om mee te nemen in je Warthog, maar het voelt toch anders.

Maar als we dan eenmaal een team hebben en de actie opzoeken is het toch wel leuk. En zeker met de nieuwe grijphaak. Je kan deze gebruiken om snel te verplaatsen of hoge gebieden te bereiken, maar in combat is deze toch ook heel effectief. Zo kan je wapens pakken van afstand, vijanden vast pakken en naar ze toe vliegen, of een explosief vat pakken van afstand, deze daarna naar de vijand gooien. Het maakt de gevechten zo leuker en sneller. Je hebt vaak even een moment okay hoe pak ik dit aan, dan zie je iets en dan denk je toch hoe deden we dit vroeger dan. Deze toevoeging is een blijvertje.

Als je even de game en het verhaal in zijn totaliteit bekijkt dan ben je in een uurtje of 10 tot 15 er doorheen, als je de zijmissies een beetje laat voor wat ze zijn. Dit voelt voor wat je ziet eigenlijk heel kort aan, als je die grote openwereld ziet denk je, ow daar zijn we wel even mee zoet. Maar voor je het weet is de rit voorbij. Na het verhaal wordt je weer teruggezet op de ring en kan je verder gaan met zijmissies en upgrades zoeken. Maar zoals ik al zei, er zit niet echt een doel meer achter behalve het leegruimen van de ring. Je kan ook nog wat missies herbeleven, maar ja… Ik vermoed wel dat we nog wat DLC gaan krijgen voor de game, het zou namelijk de game echt te kort doen als dit het al was.

Ik denk dat ik persoonlijk wel even wacht tot we met co-op aan de slag kunnen en hem dan nog een keer samen doorspeel, want alleen is toch maar alleen. En voor een game die toch best een dik verhaal heeft met onwijs goeie stukken is het mooier omdat te delen.

En over mooi gesproken, ik heb misschien het mooiste voor het laatste bewaard, de game ziet er namelijk zo gruwelijk mooi uit. Van de look van de Master Chief, tot gezichten van vijanden en partners. De game is zo strak vormgegeven dat je alleen maar kan genieten. Als je een wide shot krijgt van de Zeta Halo en deze in 4K van je tv afspat dan kan je niet meer doen dan achterover leunen en genieten van het uitzicht.

Maar helaas missen we gewoon wat flinke aspecten in de campaign van deze titel. Het maakt de titel niet slecht, zeker niet. Maar een co-op bij lancering had de game zoveel meer gegeven. Het is een beetje iets van de laatste jaren, games worden opgeleverd maar missen eigenlijk nog wat core features. Ik hoop dan ook dat  deze snel wordt toegevoegd. Hoelang de titel mee kan ligt ook volledig in de handen van 343, komen er goeie updates, gaan ze dingen aanpakken en belangrijker voor het verhaal, komt er een goeie DLC. Voor nu terug gaan naar de ring is voor mij nutteloos. Ik wacht tot volgend jaar.