Home Gaming Ghost Recond Wildlands Review

Ghost Recond Wildlands Review

Met mijn auto rijd ik over kleine bergpaadjes, genietend van de mooie uitzichten en natuur van Bolivia. Met drie vrienden zit ik te genieten van de Boliviaanse radio, terwijl de zon heerlijk op de auto schijnt. Wij parkeren de auto en stappen uit bij een kleine uitvalsbasis. Wij lopen via achteren naar de basis toe, waardoor wij niet gezien worden door onze toekomstige ‘colleteral damage’. Ik pak mijn sniper en in de hete Boliviaanse zon, schiet ik een sluipschutter dood en de volgende en de volgende en de volgende, totdat wij onze informant vrij hebben gekregen uit zijn cel. Welkom in Ghost Recon Wildlands!

In de afgelopen weken is er ontzettend veel geweld te zien als het gaat over Open World games. Nintendo heeft Zelda, Playstation heeft Horizon Zero Dawn en Xbox heeft.. Ja, op het moment niks. Daarom is het de vraag of Ghost Recon Wildlans een vervanger kan zijn voor Zelda en Horizon Zero Dawn op Xbox en of Ghost Recon Wildlands je ook even weg kan trekken van Zelda en Horizon. Meer daar over hieronder in onze review.

Is Ghost Recon Wildlands wel Ghost Recon?

Toen ik het nieuws hoorde over een nieuwe Ghost Recon game werd ik gek. Ik hou van Ghost Recon en de stealth gameplay. Toen ik echter hoorde dat het een Open World game zou worden, was ik in eerste instantie heel blij maar bij mijn tweede gedachte had ik ook veel vraagtekens. Er zijn namelijk maar weinig games die stealth in een open world game goed hebben kunnen uitvoeren en daarnaast ook een geweldige ervaring gaf. Wat Wildlands wel erg goed doet, is dat de game veel toegankelijker is voor de normale gamer. Ghost Recon was namelijk vroeger een serie die je moest liggen en een game die niet voor iedereen was weggelegd.

In het begin merkte ik bij mijzelf dat ik het stealth gedeelte miste, dat de game mij niet de gehele vrijheid gaf om te doen wat ik wilde en hoe ik het wilde. Uiteindelijk als je meer in de game zit, zit er ook genoeg in voor de doorgewinterde Ghost Recon fan, want uiteindelijk kun je elke missie aanpakken zoals jij wilt. Wil je hard en luid binnenvallen? Doe dat! Wil je liever je hele missie uitplannen met je drone? Dat kan ook! Wil je langzaam van veraf alvast de wachtersposten neerhalen met je sniper? Dat kan ook! De game ligt volledig open om te doen wat je wilt dus elke open wereld fan kan ermee aan de slag!

Wat ik wel erg jammer vindt, is de variatie van activiteiten, hoofdmissies, maar ook zijmissies, hebben vaak hetzelfde patroon en niet de variatie die vroegere Ghost Recon games, in mijn ogen, hadden. Je moet vaak een document stelen, een laptop hacken, een gast ondervragen of rijden naar een volgende plek. Het is veel van hetzelfde en in het begin merk je dat niet op, maar naarmate je de game speelt, merk je dat de game steeds eentoniger wordt in zijn missie design.

De zijmissies zijn echter wel nodig voor je progressie. In Ghost Recon Wildlands zit er namelijk een klein RPG tintje aan. Net zoals veel Ubisoft games kun je bepaalde skills upgraden. In Wildlands moet je daarvoor genoeg skill points hebben, maar moet je ook genoeg resources hebben. Denk hierbij aan benzine bijvoorbeeld. Doordat je die resources vooral vindt in zijmissies, zal je regelmatig stoppen als je onderweg bent naar een hoofdmissie om toch nog even dat kamp neer te maaien en die resources mee te pakken. Wapens kan je dan ook weer upgraden, door middel van upgrades die weer verspreidt liggen over de hele wereld. Daarom zal je goed je ogen moeten openhouden voor spullen die je wel of niet achterlaat.

Met vrienden of met de computer?

Ghost Recon Wildlands is een game die gemaakt is voor online co-op. De game kan je namelijk het beste met je vrienden spelen. Stel je de situaties voor die ik helemaal bovenaan heb beschreven. Met drie vrienden zit je in de auto en ben je onderweg naar een missie, je luistert naar de radio en communiceert met elkaar over bier en het aankomende weekend. Als je bij de missie komt, plan je met zijn allen de missie uit en laat je iedereen een bepaalde positie innemen, zodat iedereen zijn taak heeft. Vanaf dat punt kam je met zijn allen de basis uit en haal je de gast die gevangen zat uit de gevangenis. Dit soort momenten geeft Ghost Recon Wildlands, het geeft momenten waar ik op een moment over het weekend praat en het andere moment praten wij tactisch over de volgende missie en hoe wij vier gasten die aan het kaarten zijn stil uitschakelen.

Ook waren er momenten dat mijn metgezellen andere verplichtingen hadden waardoor ik “gedoemd” was tot de AI. In plaats van praten over het weekend, was ik bezig met het aansturen van mijn computer gestuurde kameraden. In het begin was ik bang voor deze vriendelijke helpers, maar uiteindelijk bleken ze zelf nuttig te zijn! Je teamgenoten zijn best slim en luisteren goed naar de bevelen die je ze geeft! Hierdoor kan je alsnog makkelijk een missie uitspelen, zonder gezien te worden. Je kan namelijk een rol geven aan je teamgenoot, dat hij maar 1 iemand in de gaten houdt en wanneer het kan, hem neerschiet.

Toch is de beleving zonder vrienden zoveel minder bevredigend dan als je het met vrienden speelt. Als je eenmaal met mensen gespeeld hebt, dan wil je niet anders, dan wil je met vrienden blijven spelen en het hebben over de tactiek tijdens een missie.  Tuurlijk is de AI goed voor het moment, maar het geeft niet hetzelfde gevoel als je met je echte vrienden het virtuele mooie Bolivia binnentrekt.

Mooie wereld, verhaal is iets minder

Zoals ik al eerder zei is de wereld van Ghost Recon Wildlands prachtig. Op de Xbox One spat de game van je scherm af en genieten je van de hoogvlaktes die Bolivia heeft. De game heeft daarnaast ook weinig last van frame drops, waardoor de game soepel loopt. Echter waar de game prachtig is, is de game qua verhaallijn niet zo sterk. Het verhaal heeft zijn goede en sterke punten, maar voor het meerendeel is het, in mijn ogen, een onsamenhangend geheel. Ziet het als een achtbaan, maar dan met veel te onverwachtse momenten dat je naar beneden gaat en daarna weer hele lange stukken niks. Op dit punt valt de game het meeste tegen.

Is Bolivia the place to be?

Als je van een game houdt waarin je dingen kan aanpakken zoals jij dat wilt, dan absoluut ja! Zijn Open World games, juist games die jouw het meeste aanspreken? Dan is deze game ook voor jou! De game is voor heel veel mensen eigenlijk, alleen Ghost Recon Wildlands heeft zijn problemen. Zo zijn de missies repetitief, is het spelen met de AI absoluut niet zo leuk als met vrienden en is het verhaal zwak. Daar tegenover staat wel een ontzettend grote en mooie wereld, keuze vrijheid en een game die in de online co-op ontzettend leuk is.