Home Featured Forza Horizon 5 Review

Forza Horizon 5 Review

Viva La Mexico!!!! Het is tijd voor misschien wel één van de mooiste titels op de Xbox, Forza Horizon 5. De game neemt je mee naar het levendige Mexico, met zijn heerlijke landschappen en fiesta’s. En hoe!!!!

De game weet je op manieren te verwennen die ik nog niet eerder gezien had, ik kreeg ingame de vraag of ik weleens een actieve vulkaan had gezien. Nou, je weet dan alvast dat het een wild avontuur gaat worden. Vanaf de start van de game begint het spektakel, met vliegtuigen die laag overvliegen, helikopters die voorbij knallen, je scheurt over wegen, modderpaden.

Je knalt door wat stoompijpen, scheurt door wat water om vervolgens bovenop de La Gran Caldera te staan en uit te kijken over Mexico. Maar het houdt niet op, het is tijd om voertuig te wisselen en vol gas naar beneden te planken. Je scheurt de berg af, maakt een jump en zit ineens midden in een race op het festival terrein. Het is ongekend wat een avontuur je beleefd in een paar minuten. Zo scheur je op een vulkaan en ineens zit je midden in een race vol met toeschouwers en een groot feest. Dit is één van de voorbeelden wat Horizon je gaat brengen. Heel veel spektakel.

Dit moest ook wel want de game had aardige schoenen om te vullen. Horizon 4, welke zich afspeelde in Engeland was toch al een klein meesterwerk van Playground Games. Nu gaan we groter, we gaan mooier, we gaan Next Gen, we zitten in Mexico met de grootste map tot nu toe, je krijgt keuze genoeg om te doen wat je wilt en waar jij je tijd aan besteed in de game. Het draait in de game weer om het Horizon Festival, welke is opgedeeld in diverse outpost, elke outpost van het festival heeft zijn eigen karakter. Zo hebben we er de PR stunts, de naam zegt het al, diverse stunt en objectives voltooien voor punten. Dan hebben we Road  Racing, Dirt Racing, Street Racing en Cross-country. Met als uit eindelijke doel in de game de Hall of Fame van Mexico te bereiken. Nu is dit niet heel moeilijk, volg gewoon het pad, rijdt de events af en je komt er vanzelf. Maar die weg ernaartoe is puur genot.

Om deze Outposten vrij te spelen dien je een expeditie te starten en te voltooien. Zoals mijn openingsverhaal over de vulkaan, dit is één van de expedities. Elke regio heeft zo zijn eigen expeditie, welke past bij de regio. De diversiteit is heerlijk om te zien. De expeditites zijn misschien wel het leukste om te ervaren in de game, ze zitten vol met cinematic beelden, heerlijke acties, gekke activiteiten. Ik raad zeker aan om sommige nog een keer te spelen, just for fun. Naast de expedities zitten er nog genoeg kleine verhalen in de game, naast alle races en stunts is dit soms even een heerlijke stap opzij. Zo is er één waar je een veel geliefde auto van de mexicanen dient te vinden.

Achter, naja of beter gezegd in elke auto zit natuurlijk een coureur. In Forza is het altijd mogelijk geweest deze wat te customizen. Dit is iets uitgebreid, tuurlijk zit je vast aan een preset van karakters, maarr er zijn er meer om uit te kiezen en daarbij kan je de haarstijl en kleur aanpassen. En daarbij is het ook mogelijk om een prothese aan te passen, voor een been of een arm. Het is een kleine toevoeging maar geeft wel net dat persoonlijke tintje eraan. Forza Horizon 5 heeft wat heerlijke nieuwe toevoegingen aan de game gemaakt die ervoor zorgen dat de game echt eigen wordt.

Deze gehele ervaring draait eigenlijk fantastisch, je krijgt aan de voorkant van de game de keuze of je wil spelen op grafisch of op performance. Ik heb gekozen voor Performance, dit omdat ik liever een soepele FPS heb en de game eigenlijk van zichzelf al fantastisch oogt. Het grafische aspect, Ray-tracing, vind je overigens vooralsnog enkel terug in Forza Vista. De game oogt en voelt fantastisch aan op performance. Het rijden en de reactie op je input is spotless. Ik had in Horizon 4 soms wat dingetjes, maar in Horizon 5 voelt het rijden zo vertrouwd en natuurlijk. Je input wordt meteen door gegeneerd op het scherm. Dit alles wordt vergezeld met een scala aan wagens, deze kan je kopen, verzamelen of bemachtigen door wheelspins, accolades, races en nog meer opties. Elke auto of type voelt anders aan, ook hier is een mooie aanpassing gemaakt aan het bewerken van het uiterlijk. Het livery station is wat aangepast zodat het nog makkelijker is je eigen vette bak te maken. Knal daarbij één van de radiozenders aan en gas erop.

Ik blijf mij dan ook verbazen hoe geniaal dit er allemaal uit ziet. Ik heb momenten gehad in de game dat ik ergens heen moest gaan en onderweg gewoon in trans raakte van de game. Ik reed gewoon lekker over de wegen, smashte wat borden maar genoot vooral. En uit eindelijk heb ik mijn doel nooit behaald want, afgeleid. Het kan gebeuren in Forza Horizon 5, dat je zo gepakt wordt door de wereld dat je lekker blijf rijden.

Wat nieuw is in Horizon 5 is het geven van cadeau’s en niet zomaar hoor. Nee, je geeft wagens weg. Door het vinden van Bar Finds kan je ervoor kiezen om een voertuig uit je wagenpark weg te geven. Je kan dan kiezen voor nieuwe spelers, vrienden, random select, etc. Je kan er een berichtje bij doen, anoniem of juist met afzender. Dit alles om kudo’s te verzamelen en eigenlijk bekend te komen staan als die goeie gast die veel geeft. Het is een nieuwe social feature in de game welke bemoedigd om vrijgevig te zijn. Zo gaf ik een wagen weg en kwam ik een uur later terug om een berichtje in mijn inbox te vinden met bedankt. Naast deze social feature is er ook Link, een snelle manier van communiceren met mensen die dicht in de buurt zijn. Vraag voor hulp bij een bar find, iemand voor een activiteit of gewoon voor de fun. Het is snel en werkt eigenlijk best lekker. Het zijn die kleine stappen die werken naar een mooie samenwerking in de game. Want Forza Horizon 5 speelt het lekkerste als je met meerdere bent.

Over met meerdere gesproken, we hebben de kans gehad om wat multiplayer events te mogen proberen. De wereld zit er vol mee en ze zijn goed te doen. Van de arcade games, waar er een paar soorten van zijn, drift, air, speed, tot de Eliminator. De laatste is misschien wel het grappigste, het is een battle royale met auto’s. Je begint met een beetle en doormiddel van car drops kan je je wagen upgraden en zo de winnaar van Eliminator worden. Ook is Forza Horizon Tour weer terug op de map. Hier neem je het in een team van 6 op tegen een team van 6 AI. Doormiddel van drie races wordt bepaald wie de tour wint. Het samen spelen en dingen met elkaar behalen. Het sociale aspect maakt dat de wereld van Forza Horizon 5 nog meer leeft.

Ik kan niet wachten om jullie allemaal tegen te komen in de game en samen wat races te pakken. Twijfel je of je van race spellen houdt maar hou je wel van het sociale, ook dan is Forza jouw ding. De game maakt racen leuk, haalt dat serieuze randje er even af en zorgt echt voor een ervaring,. Forza Horizon 5 is voor iedereen en zeker voor de mensen die van grafische games houden.