Home Gaming Farming Simulator 22 review

Farming Simulator 22 review

Als er toch één serie onlosmakelijk verbonden is met het boeren leven is het Farming Simulator wel. De franchise heeft ondertussen 15 hoofdtitels achter de rug, wat mobiele toevoegingen en er is een heuse tractor controller voor gekomen. Maar is deze simulator dan weer zo goed als al het voorgaande?

Als gamer vind ik het heerlijk om de drukte van een shooter af te wisselen met de relaxtheid van een simulator. Ik probeer eigenlijk van alle soorten games en Farming Simulator heeft mij op één of andere manier altijd wel getrokken.

Als we naar Farming Simulator 22 kijken dan lijkt de game op het eerste gezicht toch best makkelijk, de controls, beweging. Maar dan komt het, de leercurve in deze game is bizar. Waar je voorheen nog een beetje een sturing had, is het hier toch echt wel even elke boer voor zichzelf. Het hoort dan ook wel een beetje bij het simulator genre en de ervaring. Het zoeken naar de grondstoffen, hoe bemest je wat, hebbenn we er wel geld voor. Misschien is het stiekem wel een bericht van de boeren dat het leven op de boerderij best zwaar is. Maar, voor ons gamers is dit toch best een lekker gevoel zo vanaf de bank.
Mocht je niet bekend zijn met de game of de serie, even een korte uitleg. Farming Simulator 22 is een grote sandbox game, hier ben jij de boer en jij runt de boerderij op jouw manier. Alle voertuigen die je maar kan bedenken zijn aanwezig, de bekende merken, alles. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de dieren, deze zorgen weer voor producten, welke jij dan weer kan verkopen voor geld.

Het lekkere, maar ook het jammere is eigenlijk dat ik niet echt een verhaallijn had. Dat vind ik dan soms jammer, maar de game geeft je wel echt alle tools om een boerderij te runnen zoals jij het zou willen, de enige restricties je hebt, zijn het weer en je geld.

Verder heeft de game op het gebied van controls of gameplay niet echt stappen gemaakt. Ik heb vorig jaar ook de review van FS21 gedaan, helaas voelt 22 gewoon vrijwel het zelfde. Dat is dan wel jammer, graag had je misschien een stap voorwaarts gezien of iets nieuws. Maar aan de andere kant, iets wat al lekker loopt hoef je ook niet heel veel te tweaken. Het werkt een beetje twee kanten op.

Als je de game start zijn er eigenlijk niet heel veel opties om uit te kiezen. We hebben de carrière modi, deze komt met drie moeilijkheidsgraden, om jouw wat uit te dagen. Zo is er New Farmer, dit is het makkelijkste, je begint op wat land met al wat spullen om te beginnen. Dan is er Farm Manager, je krijgt hier wat geld, geen land en een stabiele economie. En dan is er Starting from Scratch, deze zegt het al, je begint echt in zwaar weer, je hebt een lening bij de bank, een schommelende economie, succes. Nadat je een locatie hebt gekozen voor je boerderij, krijg je (gelukkig) een lichte tutorial. Ik zeg lichte, omdat het eigenlijk net niks is en mijn frustratie door het dak schoot soms.

Ik heb de serie wat vaker gespeeld, maar nog nooit heb ik zo vaak op google gezeten om te kijken hoe ik bepaalde zaken moest oplossen. Het is namelijk best handig om te weten welk voertuig je dient te hebben voor een bepaald soort zaad en waar je dit dan weer verkoopt of juist inlaad. Er zit wel een riante help sectie in de game, maar ik vond google toch net wat handiger en sneller. Het moment dat ik dacht, ow ik weet wat ik moet hebben, om vervolgens de winkel te openen en te bedenken, owww shit. Ja, de winkel is immens en uitgebreid. Van merken, soorten, grote en kleine voertuigen. De vraag, past dit dan wel op deze tractor kwam meermaals voorbij. Laadt je niet afschrikken, maar open google en zoek rustig even wat je nodig hebt.

Maar… als je dan eenmaal de game wat onder de knie hebt en je weet welke zaadjes waar gaan, hoe je deze moet oogsten. Dan is de game een heerlijk genot. Als je de processen door hebt kan je zelfs mensen inhuren die het werk voor je doen, waarop jij dus eigenlijk alleen maar hoef te kijken of het allemaal goed gaat. Het geeft jouw dus echt de vrijheid om alles zelf te doen, of een deel te delegeren aan arbeiders.
Naast de zaden en planten, zitten er natuurlijk dieren in de game en ook hier had ik google even nodig om te zien hoe en wat ik exact moet doen. Zo heb ik eerst al het voer gekocht, diverse soorten, in de hoop dat er één goed was, om vervolgens op google te vinden welke ik gewoon had moeten kopen. Je kan dus kiezen om dieren te houden of lekker met je handen in de modder. Het kan ook allebei, maar google is gewoon je beste vriend.

En dat is eigenlijk de game, zonder verhaal is het gewoon boerenleven. Er zijn geen missies, geen events, het spannendste is als jij een oogst laat verkroppen, maar goed dan is er nog geen nood aan de man. Ik zou op dit vlak dan echt wel wat verbetering willen. Daarnaast is het lopen met je karakter nou ook niet wat we tegenwoordig gewend zijn, maar ter verdediging de game draait dan ook niet om wandelen.

Verder is de game gewoon indrukwekkend als we het hebben over het roster aan machines, meer dan 400 voertuigen en machines van meer dan 100 merken. Elk is zo vet nagemaakt dat je gewoon een beetje dat gevoel krijgt. De game zit overal gewoon goed in mekaar, maar mist net die verbeteringen die je had verwacht van een game in 2021.