Home Gaming Evil Dead: The Game Review

Evil Dead: The Game Review

Het is een beetje een must geworden voor Evil Dead fans, Evil Dead: The Game, van Saber Interactive maakt zich op voor een flinke lading horror. Het weet de sfeer van de franchise dan ook perfect over te brengen op het kleine scherm.

De game is een mooie homage aan de Evil Dead serie. Het zit namelijk bomvol met Easter Eggs, karakters en scenes die zo uit de films zijn gepakt. De game voelt ook best lekker aan, met twee nieuwe karakters Pablo en Kelly, welke zorgen voor een frisse wind. En dan niet te vergeten Ash, waarvan er vijf versies van aanwezig zijn. En met het charisma van Bruce Campbell is niks mis, ook hier niet.
De game laat zich spelen als een 4v1 co-op horror game, dit is eigenlijk de core business van de game. De game probeert echt het gevoel van de films vast te houden, hierdoor wordt de game soms wat chaotisch. Daarnaast voelt de game soms wat slordig aan.
De game is als de meeste 4v1 games, als overlever dien je missies te voltooien en dan de demon te verbannen. Er zijn gebieden om te looten en vijanden om af te maken onderweg.

Onderweg heb je een Fear meter, deze zal groeien als je afdwaalt van je team en meer in je eentje komt, ook als je door een scare trap loopt stijgt deze. Als de angst helemaal toeneemt dan is het tijd voor de tegenstander om jou karakter over te nemen, met wapens en alles. Deze kan dan jou teamgenoten aanvallen, als jou. Naast dat je dus goed moet letten op je Fear meter, dien je ook je zaklamp bij te houden, je schilden en je upgrades voor je karakter.

Om de angst wat onder controle te krijgen kan je onderweg wat vuurtjes stoken, deze stook je doormiddel van lucifers. Je vindt dit soort locaties overal op de map en zo heb je een soort van safe space voor jou en je team gemaakt. Tijdens het verkennen van de map kom je diverse spullen tegen, van stukken van de map, een dagger om demigoden te vermoorden en meer.

Dit alles bij elkaar vormt een chaotische pot Evil Dead. De grens tussen winnen en verliezen ligt dicht bij elkaar, soms heb ik niet door wat er gebeurt en moet ik even checken waar we ook alweer mee bezig waren. Het is wel het leukste om de game in multiplayer te spelen. Je kan namelijk ook alleen het avontuur aangaan, maar dit is toch minder spannend. De individuele potjes missen gewoon wat van de game. Je rent door het bos, blijft wat beuken en schieten op de ondode, gaat van objective naar objective, daarbij schiet en sla je nog wat meer. Tot de dode echt dood zijn.

In de game kan je de individuele karakters levelen, maar ook de drie eenheden van de demon, welke je tot je beschikking hebt als Kandarian Demon. Er zijn missies die je kan doorlopen welke een iconisch moment uit de Evil Dead serie behelzen. Evil Dead The Game is een chaotische brui aan ondode. De tutorial neemt je redelijk bij de hand om de basics uit te leggen, maar je moet toch echt wat potjes spelen wil je echt door krijgen hoe dit werkt. Een tipje, doe zeker ook even de Demon tutorial, niet omdat je als demon wilt spelen, maar zo krijg je een idee wat de demon jou aan kan doen. Het geeft je een beter idee hoe de game werkt in zijn geheel.

Naast de survivors kan je dus zoals gezegd ook de Kandarian Demon onder controle hebben. Je neemt het hier dan op tegen de groep overlevende en de acties zijn net wat anders. Ik vind dit persoonlijk nooit zo leuk, het is spannender om een survivor te zijn. Maar dat is mijn mening. Het besturen van een demon door het bos is altijd even tricky, de camera werkt niet helemaal lekker en dat maakt het soms best irritant om te doen. Het leuke is wel dat je als demon wat vallen kan neerzetten, je kan de tegenstander flink laten schrikken en zelfs auto’s overnemen om ze te overrijden. Het geeft een heerlijk effect van spanning en opjagen.

Het belangrijkste in de game is het progressie systeem, dit is hetzelfde voor demons en survivors. Je maakt gewoon veel meer kans als je een verbeterd karakter hebt. Het enige nadeel is, het duurt echt een tijd voor je een beetje omhoog bent. Je moet gewoon redelijk wat potjes spelen. En dat is misschien wel het nadeel, het gaat vervelen op den duur.
Is Evil dead dan te vergelijken met Dead by Daylight? Nee, in mijn ogen niet. Okey, het is hetzelfde concept, maar het mist wat diepte. Waarvan de laatste natuurlijk al even de tijd heeft gehad om te bouwen aan zichzelf. De echte fans zullen zeker goed gaan op de sfeer en setting van Evil Dead. Mocht je vier vrienden hebben die ook helemaal gek zijn van de franchise dan heb je echt een fantastische game ervaring te pakken. Voor mij is het leuk voor af en toe, maar ook niet meer dan dat.