Home Gaming CrossCode Review

CrossCode Review

Zo nu en dan komt er een game langs waar je weinig verwachtingen van hebt maar je toch flink weg kan blazen. Zo is het dus ook gesteld met de nieuwe game van maker Radical Fish Games genaamd CrossCode. De game word hoog aangeprezen sinds de game in 2018 verscheen voor de PC. De game is nu verschenen voor deze generatie consoles en ik heb de game flink onder de loep genomen om voor jullie een review te kunnen schrijven. Zie hieronder mijn bevindingen!

CrossCode was in 2015 in Early Access door een crowdfunding voor drie jaar voor zijn oorspronkelijke release in 2018 voor de PC. De game heeft dus flink de tijd gekregen om zo weinig mogelijk fouten te hebben en zo feilloos mogelijk speelbaar te zijn. De game speelt heerlijk weg met zijn makkelijke maar toch soms complexe vecht systeem, diepe quest systeem en pittige puzzels.

Het is een beetje lastig om CrossCode te definiëren als een bepaalde soort game. Als ik het een gelijkenis zou moeten geven komt het gevecht systeem het dichtst bij de Mana serie alleen heeft deze game meer een science-fiction vibe. Je kunt vijanden zowel verslaan met normale aanvallen zowel als lange afstand aanvallen. Een gedetailleerde skill tree laat je speciale ability’s trainen en upgraden. Je kan ook tussen je ability’s switchen zodat je kan kijken wat het beste bij jou werkt. Het gevechtssysteem is niet compleet vernieuwend maar omdat het zo flexibel werkt speelt het heerlijk weg.

Het verhaal van CrossCode draait om Lea. Je word gedropt in een MMO genaamd CrossWorlds en je kan niet praten en hebt geheugenverlies. Dingen gaan allemaal niet zoals ze moeten in de eerste aantal uren. In de eerst helft van de game ben je vooral bezig met alles terug krijgen en de laatste helft van de game is sterk en zorgt dat je steeds meer in het mysterie van de game gezogen word.

De game heeft ook wel een flinke speelduur. Ikzelf was hier tussen de 25 a 30 uur bezig om hem uit te spelen. CrossCode heeft ook heel veel Zelda like kerkers. In deze kerkers zitten vele puzzels en vijanden die je moet verslaan.

De soundtrack van de game is ook goed en past helemaal bij de stijl en omgevingen van de game. Als je in een soort Japanse omgeving zit krijg je ook echt die Oosterse muziek die er bij hoort.

Hou je van ouderwetse RPG’s die lijken te komen uit de stallen van Nintendo dan ben je bij CrossCode op het goede adres. Het lijkt alsof je in een futuristische Zelda game terecht bent gekomen met een eigen twist. Qua verhaal is de game heel sterk en de gameplay is ook erg sterk.