Home Featured Ghost of Tsushima review

Ghost of Tsushima review

De langverwachte nieuwe IP van SuckerPunch komt op 17 juli uit, Ghost of Tsushima. Een game waarin jij de samuarai Jin Sakai speelt op het eiland van Tsushima wat overgenomen is door de Mongolen. Een lange tijd zijn gamers hyped voor deze game en kijken zij ernaar uit om de huid te kruipen van een samurai en om zichzelf om te dopen tot de Ghost of Tsushima. Na ongeveer 45 uur speeltijd ga ik hieronder de review uiteenzetten omver Ghost of Tsushima en om te kijken voor jullie of de hype waargemaakt kan worden.

Vechten als een Samurai of vechten als The Ghost

Als de Ghost of Tsushima heb je verschillende technieken tot je bezit. Het belangrijkste wat je hebt is je samurai vaardigheden. Als Samurai ga je altijd het gevecht aan met je tegenstanders, zonder dat je rondsluipt. Je kondigt zelfs je bezoek aan door middel van een standoff, waardoor je een standoff houdt met je vijand en je op het juiste moment zijn lichaam moet doorklieven. Daarna zullen de andere vijanden in bijvoorbeeld een kamp op je af komen en zal jij moeten doggen, parryen en op het juiste moment een lichte of een zware aanval moeten doen om uiteindelijk alle vijanden in een kamp te verslaan. De andere mogelijkheid die je hebt is om rond te sluipen en daardoor eigenlijk je samurai code te negeren. Je sluipt rond in de bosjes, vermoordt je vijanden van achteren en schiet ze neer met je boog en je zorgt ervoor dat je niet gezien wordt. Echter kan je natuurlijk ook kiezen voor een combinatie van beide. Je kan bijvoorbeeld je bezoek aankondigen en je vijand doorklieven en daarna door middel van smoke bombs, sticky bombs en nog veel meer je vijanden verslaan.

De combat is precies zo spannend als het hierboven is beschreven, er zijn talloze mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen, zeker nadat je steeds meer upgrade, waardoor je vecht abilities, maar ook je ghost abilities steeds beter worden. De game geeft je voor 75% de vrijheid om alles aan te pakken hoe jij wilt. Echter verplichten missies je soms om rond te sluipen en niet gezien te worden, of dat je niemand aanvalt of dat je juist volledig in de aanval gaat. Die momenten zijn soms wat vervelend, omdat je juist graag de vrijheid wilt die je ook in de rest van de game wilt.

Het combat systeem heeft veel weg van de wat oudere Assassin’s Creed games gekoppeld met een het nieuwere combat systeem ook van de nieuwere Assassin’s Creed. Op het moment dat er veel vijanden om je heen staan zal je echt moeten opletten wie je aanvalt. Echter zal altijd maar een vijand je aanvallen, zodat je altijd de kans hebt om zijn aanval te blokkeren. Daardoor zijn sommige gevechten soms wat onrealistisch, maar alsnog blijft de combat altijd wel uitdagend.

YouTube video

Door het spel heen leer je ook steeds andere manieren om je vijanden uit te schakelen. Zo zijn er vier verschillende soorten poses die je kan aannemen om je vijanden uit te schakelen. Zo heb je een pose die sterk is tegen vijanden die alleen zwaarden hebben of vijanden die een schild hebben, vijanden die een speer hebben en vijanden die bruten zijn. Deze poses leer je door kampen te bevrijden in de game en de leiders van de kampen te observeren of dood te maken. Het is dus belangrijk om die kampen inderdaad te bevrijden, omdat je uiteindelijk dus effectievere aanvallen krijgt om je vijanden te verslaan. Echter op het moment dat je alle poses hebt vrijgespeeld, geeft het doden van leiders niks extra’s in de game, waardoor het bevrijden van kampen op de lange termijn soms kan voelen als een grind. Echter doet het SuckerPunch het wel weer goed om bijvoorbeeld bepaalde kampen te betrekken in de Mythic Tales, zodat je uiteindelijk toch nog wat ervan krijgt.

De game zit daarnaast vol met interessante plekken om te bezoeken, zo heb je Fox Den’s, hierdoor krijg je meer plekken voor charms op je zwaard. Deze charms zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld minder snel gezien wordt, of dat je een boost in je health krijgt. Je kan hot springs bezoeken die je laten reflecteren op zaken die gebeuren in de game en die ook een permanente kleine boost geven aan je health. Er zijn prachtige plekken waar je Haiku’s kan maken. Dit zijn hoofdbanden met een tekst erop die je zelf kan composeren. De game zit vol content en overal waar je bent kom je wel iets tegen. Let daarom op witte rook en op gele vogels. Deze twee dingen laten je plekken in de wereld zien die iets te bieden hebben. Je kan ook vaardigheden vrijspelen waarbij de wind je laat zien waar bijvoorbeeld hot springs zijn. De wind is namelijk je grootste vriend in deze game. SuckerPunch wilde alles zo minimalistisch mogelijk maken, dus hebben zij ervoor gezorgd dat de wind je de weg wijst naar je objectives. In eerste instantie was ik daar redelijk sceptisch over maar het werkt perfect. Je kan naar boven swipen op je touchpad en de wind laat zien waar je naar toe moet. De game heeft hierdoor een bepaalde immersie die ik bij veel games nog nooit heb gezien.

Toch kan de gameplay op een bepaald moment repetitief aanvoelen. De sidemissies zijn vaak veel van hetzelfde. Er is een probleem, je komt vijanden tegen, die versla je, je onderzoekt een plek, vindt sporen en die volg je en je komt bij een klein kamp uit wat je moet verslaan. Op een bepaald moment voelde deze missies als een grind wat zonde is. Echter voel je de noodzaak wel om de mensen te helpen in de sidemissies en dat brengt ons bij het verhaal.

Simpel, maar intrigerend.

Ghost of Tsushima heeft een simpel maar ontzettend sterk verhaal. In dit stukje ga ik niks spoilen omtrent de game wat mensen nog niet weten. Het eiland Tsushima wordt aangevallen door de Mongolen en het is aan jou de taak om ze van het eiland te verwijderen. Jij bent Jin Sakai, een samurai. Echter ben je ook The Ghost, maar de Ghost is wel iemand die tegen de regels van de samurai code in gaat. Het verhaal ligt hem dus op twee vlakken, het gevecht tegen de mongolen, maar ook het gevecht in jezelf tussen de samurai die je bent, maar ook The Ghost. Toch wordt het verhaal soms wat uitgerekt wat zonde is, en voelen sommige hoofdmissies soms als een vuller voor het verhaal en de tijd die je in de game stopt.

De personages om je heen die vergezellen tijdens je reis hebben ook allemaal een back story die je kan ontdekken. Hierdoor voel je voor hen en begrijp je waarom ze doen wat ze doen. Dit zorgt ervoor dat jij je als gamer ook verbonden voelt met deze personages, omdat zij de reis met jou maken, maar jij ook met hen.

De wereld en het verhaal geven je een gevoel van noodzaak. De wereld staat letterlijk in vuur dankzij de Mongolen en je hebt het idee dat de mensen in Tsushima echt op jouw bouwen. De sidemissies zijn misschien wel repetitief en voelen aan als een grind, toch heb ik het gevoel als ik iemand tegenkom op mijn pad en die mijn hulp nodig heeft dat ik diegene moet helpen. De game geeft je het gevoel dat jij onderdeel bent van de wereld en dat wat jij doet ook echt uitmaakt. Hierdoor wil je de game uiteindelijk ook 100% uitspelen, omdat je wilt dat iedereen die je hulp nodig heeft ook werkelijk je hulp krijgt.

De Mystic Tales zijn een ander verhaal, deze games geven je een stukje achtergrond over mythische verhalen op Tsushima en jij bent degene die deze verhalen gaat uitvogelen. Deze missies duren vaak wat langer en zijn wat anders opgesteld, maar het verhaal en de lore in deze missies zijn heerlijk. Je kan via deze missies speciaal armor vrijspelen, maar ook speciale abilities die je in gevechten steeds machtiger en krachtiger kunnen maken. Wat dit allemaal mogen jullie zelf ontdekken, maar het verhaal achter deze missies is zo tof, dat het absoluut de moeite waar is om ze allemaal te spelen.

Dompel je onder in de Japanse wereld

De graphics van deze game zijn ook adembenemend. Het rijden op je paard door deze game heen is een plezier op zich. Het feit dat je door de bossen rijdt en op een gegeven moment kijkt over een veld met allemaal gele bloemen waar de zon op schijnt is werkelijk adembenemend. De gezichtsuitdrukkingen in de game zijn ook sterk gedaan, alhoewel ze soms wat stoïsch kunnen kijken. Het is natuurlijk zo dat samurai in die tijd weinig emotie toonden en dat merk je soms wel, wat soms zonde is bij grote momenten in de game en dat Jin dan niet al te veel emotie toont in zijn gezicht. Op het moment dat hij wel emotie toont zie je dat er veel werk in de gezichtsuitdrukkingen is gegaan.

Je kan er daarnaast voor kiezen om de game te spelen in het Engels of in het Japans. Beide heb ik uitgeprobeerd en mijn voorkeur ging snel naar het Japans met Engelse ondertiteling, omdat het je dan nog meer onderdompelt in de spelwereld. Het nadeel daarvan is echter wel dat de synchronisatie van de lippen vaak totaal niet overeen komt met de Japanse voice over, waardoor de gesprekken soms onrealistisch zijn. Toch wil ik je aanraden om de game in het Japans te spelen, het verhaal wordt daardoor zo veel echter en realistischer.

De game heeft (op de Playstation 4 Pro) ook weing laadtijden. Het snel reizen tussen plekken kent wel wat laadtijd, maar het is echt miniem. Op het moment dat je een cutscene ingaat duurt het ook amper voordat je in die cutscene zit. SucerkPunch heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat deze game je meeneemt op een reis met Jin.

Soundtrack

Misschien is dit wel het belangrijkste waarom alles zo goed in elkaar steekt. De soundtrack in deze game is namelijk geweldig. De soundtrack voelt Japans en neemt je nog meer mee in emotionele en spannende momenten in de game. De producers van deze soundtrack hebben meer dan hun best gedaan om je mee te nemen in de wereld van Tsushima.

Ghost of Tsushima is een game die je meeneemt in een levendige wereld. De combat is niet vernieuwend, maar bouwt voort op wat er al is en het werkt goed voor deze game. Echter is het soms wat onrealistisch dat vijanden om de beurt aanvallen. De game geeft je vaak zelf de keuze of je als The Ghost wil spelen of als de Samurai of een combinatie van beide en alle manieren zijn leuk om te doen en ook te perfectioneren, zodat jij angst kan inboezemen bij je vijanden. Het zorgt er in ieder geval voor dat de game je qua combat niet gaat vervelen.

Wat wel soms gaat vervelen zijn de side missies die te repetitief zijn en veelal dezelfde lay out hebben. De game geeft je wel het gevoel van noodzaak dat je deze mensen moet helpen, maar na de zoveelste missie ken je de route wel en weet je ook wat je moet doen. Het verhaal achter deze side missies is vaak interessanter en je ziet hierdoor wel dat de wereld leeft en dat mensen met hun eigen dingen bezig zijn en hun eigen problemen hebben met de Mongolen. Het is goed dat SuckerPunch je het gevoel van noodzaak geeft, maar ik had graag wat meer verandering in side missies willen zien.

De graphics en soundtrack van deze game zijn geweldig en laten je voelen alsof je werkelijk in Japan bent ten tijde van de Samurai. De hele game geeft een heerlijke vibe af die je tot veel uren zal laten genieten.

Ghost of Tsushima is niet perfect, maar absoluut wel een meesterwerk met een paar kleine foutjes. Toch is dit een game die mij als gamer nog jarenlang zal heugen en ik zal de komende weken nog veel tijd in deze game stoppen om Tsushima te bevrijden van elke Mongool die ik tegenkom.

Ghost of Tsushima is verkrijgbaar vanaf 17 juli voor de Playstation 4 en Playstation 4 pro.

YouTube video