Home Gaming Congrete Genie Review, een heerlijk doek om vol te schilderen

Congrete Genie Review, een heerlijk doek om vol te schilderen

Soms krijg je van die games waarvan je eerst eigenlijk niks verwacht of weet. Sony heeft flink wat ontwikkelaars binnenkamers, Pixelopus is er één van, deze ontwikkelaar begon met Entwined, helaas werd deze niet goed ontvangen. Hun vervolg titel, Congrete Genie beloofd verbetering. Maar pas op, het is niet de standaard exclusieve titel die je hier ziet.

Congrete Genie pakt inspiratie uit diverse bronnen, het heeft goed gekeken naar de manier van verhaal vertellen en start dan ook mooi met de introductie van Ash.

Ash is op zich zelf tot wat pestkoppen ze tekenboek stelen, ze scheuren de pagina’s en sturen hem naar de vuurtoren. De gebeurtenissen vinden plaats in Denska, een stadje dat overlopen is door een donkere materie. Ash krijgt in de vuurtoren een nieuwe kwast, dit keer een magische, na een goeie uitleg om je een beetje bekend te maken met de handelingen, ben je klaar om op pad te gaan. Het is jouw taak om de stad weer kleurrijk te maken.

Die uitleg is wel echt essentieel, Congrete Genie heeft een besturing die ik nog niet eerder tegen kwam. Ash besturen we zoals we normaal karakters besturen, maar zodra we in schilder modus gaan komt je controller aanbod, de gyro sensor neemt het over en zorgt voor het tekenen. Het tekenen is iets nieuws en voelt dan ook erg uitdagend en leuk om te doen. Heb je nou niet echt gevoel voor de gyro sensor, zoals ik had, dan kan je ook wisselen naar gewone controls. Je schilderd dan met de rechter stick. Het maakt de game een stuk toegankelijker. Het is heerlijk om de kleuren van je scherm te zien knallen en alles met een beweging van je borstel.

Okey, je kan niet echt zelf bepalen wat je schildert, het schilderen is gebonden aan de pagina´s die je hebt vrijgespeeld of gevonden, elk van deze geeft je nieuwe decoraties, items of Genies om te maken. Ondanks dat je gebonden bent heb je toch wel redelijk wat vrijheid. Het is trouwens onmogelijk om iets te maken wat niet kleurrijk of mooi is. Ik mis zelf soms echt de creatieve geest, maar dat is met deze game totaal niet erg. Je kan gewoon heerlijk in de relaxmodus zitten, je kwast pakken en schilderen maar.

De sterren van de game zijn eigenlijk de Genies, deze zijn zo uniek en eigen. Over de hele map krijg je genoeg mogelijkheden deze wezens te schilderen, het is een beetje aan jezelf hoe ze eruit zien. Het zijn jouw bondgenoten in deze wereld. Ze kunnen op diverse manieren samenwerken met elkaar en met jouw, maar nog belangrijker misschien wel, ze helpen je puzzels op te lossen. Al zijn de puzzels nou ook weer niet al te moeilijk, het zijn meer obstakels op je pad. De game draait ook niet om de puzzels, het is wel welkome afwisseling van het kleuren af en toe.

Er zit een stukje combat in de game, we gaan hier niet teveel over verder, dit in verband met spoilers. Wel ga ik vertellen dat de aanvallen van Ash komen in de vorm van zijn Genies, dus vuur, water, elektriciteit en wind. JE dient de aanvallen van je tegenstander te counteren door de juiste aanval of verdediging te kiezen. Het is leuk om te doen, een heerlijk kleuren spektakel, jammer dat het helemaal aan het einde van de game zat. Ik vond het persoonlijk echt jammer, van mij hadden er dan ook meer van dit soort kleine battles door de gamne verspreid mogen worden.

De manier van tekenen en graphics van de game zelf zijn echt verbluffend, de karakters zijn heerlijk van kwaliteit. De stad kan wat koud aanvoelen in het begin, maar dat hoort ook bij het ontwerp van de stad, deze decoreer je naarmate je verder komt met kleur. De game beschikt ook over een VR Modi, helaas zijn wij niet in het bezit van een VR bril dus hebben we dit niet kunnen uit proberen. Maar als ik de game zo zie geloof ik wel dat dit echt een spektakel zou zijn.