Home Gaming Ace Combat 7 Review

Ace Combat 7 Review

Okey, ik ga meteen even bekennen, voor deze title had ik nooit eerder een Ace Combat game aangeraakt. Tuurlijk weleens een flight simulator gespeeld, maar dat is toch heel wat anders. Ik kan dan ook iets afwijken van de standard reviews, maar goed er zullen vast meer mensen voor het eerst deze serie spelen.

Het zal je niet verbazen dat Ace Combat 7 hangt tussen de plug and play arcade gameplay en de toch wat diepere simulatie. Dit laatste is dan ook zeker het punt waar mensen de game voor kopen. Wat mij toch wel enigzinds verbaasde was het feit dat er helemaal een verhaal in de game is gegooid, met video’s en toch een mooie 20 missies. Het geeft me dan toch alweer een ander gevoel bij de game. Het hele verhaal zal je niet echt onthouden, nog zal je de karakters doen onthouden. Nee, voor mij was het een leuke opvulling aan het geheel.

De missies zijn dan ook snel opgericht en bieden niet veel variatie, blaas dit op, vernietig deze vliegtuigen of scoor dit aantal punten binnen de tijd. Het is niet heel spannend, maar als je nieuw bent, zoals ik, kan het toch even frustrerend zijn in het begin. Gelukkig zitten er nog wat ander soort missies in de game, het is namelijk ook mogelijk om stealth missies in te voeren, dit had ik nooit geraden vooraf. En ik zal niet veel verklappen, maar sommige missies had ik het gevoel, waarom zou je dit in zo een game doen. Het voelt dan soms echt als opvulling van de game, zonder enige waarde.

Voor de nieuwe spelers heeft de game een pittige leercurve en is dan ook niet geheel uitnodigend. Ik dacht meteen, waarom easy controls, ik hou van een uitdaging en game al wat jaren. Ik eindigde op de bodem van de zee, er is namelijk niet echt een tutorial, de game neemt even de knoppen met je door in de eerste missie en dat is het wel.

Ik heb daarna van me frustratie maar een partij humor gemaakt, vloog wat keren het water in of raakte zelfs wat elektrisiteitkabels. Uit eindelijk wist ik me vliegtuig goed onder controle te houden en vanaf dat moment wordt de game steeds leuker.

Klein nadeel waar je zeker even rekening mee moet houden, de gekozen moeilijkheidsgraad is niet aan te passen. Kies dus voorzichtig. Let goed op je map, luister naar de radio en je teammates, zorg dat je niet zoals ik sommige missies faalt net voor het einde. Het kost een hoop tijd om weer opnieuw te moeten beginnen.

Okey, genoeg even over missies. Laten we een de graphics van de game bekijken. Ace Combat 7 bied helaas geen HDR ondersteuning en dat is best teleurstellend, de game ziet er in de basis gewoon goed uit en doet niet iets heel speciaals. Maar als je dan laag bij land vliegt dan schrik je toch even, de bomen, het landschap zien er gewoon niet mooi uit voor een game van nu. De meeste details zijn gegaan naar de visuals van de vliegtuigen en dat is goed te merken.

Er zit genoeg detail in het vliegtuig dat je het bijna kan aanraken. Het wazig worden van de hitte is genial gedaan en de game draait bijna continu op 60fps. Dan is er voor het eerst in de serie ook nog gebruik gemaakt van het weer, dit geeft toch een extra dimensie aan je vluchten, als er bliksem aanwezig is of je door de regen vliegt.

Bandai Namco liet weten dat de meeste spelers ruim 50 uur nodig zullen hebben om de game op 100% te krijgen, veel van die tijd zul je kwijt zijn in het unlockables scherm in de aircraft tree. Deze soort van skill tree is aardig uitgebreid en vol met nieuwe vliegtuigen en onderdelen voor de vliegtuigen. Het is in het begin even zoeken en uitvogelen wat je nodig hebt en wat je wilt. Er zit gelukkig genoeg in en er is genoeg om te ontdekken in deze tree.

Okey, iets wat ik wel echt vet vindt en tevens niet heel goed in ben, de multiplayer van de game. 8 spelers kunnen het online op nemen in twee modi, Team Deathmatch en Battle Royale. De eerste is een 4v4 dogfight, hier zul je de meeste tijd achter elkaar aanvliegen en ontwijken. Het is best leuk om te doen, maar het is nou eenmaal niet echt de uitdaging die ik zocht.

Battle Royale is een beetje anders dan je gewend bent. Het is een 8 speler free for all modi waar je ook gebruikt maakt van respawns. Dood is dus niet helemaal dood. En helaas ook maar 8 spelers, het is dus niet de BR die je gewend bent, maar het is wel erg vermakelijk.

Ace Combat 7: Skies Unknown is op sommige gebieden een wat oudere game en is niet echt een game voor nieuwkomers. Mocht je toch de gok willen wagen is het zeker een titel die je onder de knie moet krijgen voor hij echt leuk wordt..