Home Gadgets Xiaomi 12T Pro review

Xiaomi 12T Pro review

Namens Xiaomi mochten wij de 12T Pro reviewen, het is een camera die mensen die van foto’s houden aanspreken. De Xiaomi 12T Pro is een daarmee ook een interessante smartphone voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare optie met goede prestaties. Zo is het toestel uitgerust met de nieuwste generatie Snapdragon-processor, wat zorgt voor snelle en vloeiende prestaties, zowel bij het gebruik van verschillende apps als bij het spelen van zware games. Daarnaast heeft de smartphone een hoofdcamera met een lens van 200 MP, wat garant staat voor scherpe en gedetailleerde foto’s. De camera heeft ook een aantal extra functies, zoals verschillende fotomodi voor verschillende omstandigheden en een Pro-modus voor professionele fotografen.

Zoals gezegd heeft de telefoon een 200mp Hoofdcamera, achter de lens vinden we een 1/1.22 sensor, hiermee krijg je grote plaatjes eigenlijk vaak zonder verlies op je telefoon. Standaard schiet de camera met een resolutie van 12.5mp, dit doet hij door de 16 zestien pixels samen te voegen tot één grote pixel. Dit maakt dan weer dat de foto’s een veel betere belichting hebben. Naast de 12.5mp camera is er ook de optie voor de 50 of 200mp camera, maar meer is niet altijd beter. Als je belichting niet optimaal is dan zal je merken dat in het automatische systeem terug schakelt. Het is wel duidelijk te zien waar Xiaomi op in heeft gezet, de hoofdcamera moet het doen voor de telefoon, hierdoor levert het wat in op de andere camera’s. En alles valt of staat met juiste belichting. Ik vind het soms heel leuk om kleine dingen te fotograferen, neem planten, bloemen of iets, maar als dit dan beweegt dan is het snel onscherp bij de Xiaomi. Je moet hier ook zowat een statief voor gaan gebruiken.

Het design van de 12T Pro is echter niet zo opvallend als we van Xiaomi gewend zijn. Het toestel lijkt sterk op de 12 Pro, met een uitstekende camera-eiland op de achterkant. De 12T Pro heeft wel enkele extra megapixels, wat resulteert in een nog net iets uitstekendere hoofdcamera. Helaas is het frame van de smartphone gemaakt van plastic, dit geeft de telefoon net een wat goedkopere look en feel, dit in tegenstelling tot de concurrentie. Aan de voorzijde zien we wel het bekende Gorilla Glass, dit zorgt ervoor dat de krassen en stoten aardig worden opgevangen.

Ook heeft de voorzijde een display van 6,67 inch en heeft het een resolutie van 1220 x 2712 pixels, Xiaomi noemt dit CrystalRes, deze term gebruikt Xiaomi om duidelijk te maken dat er meer pixels in het scherm zitten dan bij een Full HD scherm, echter moet ik wel zeggen dat je dit met het blote oog niet zal waarnemen. Verder is het scherm is helder en scherp, enkel de kleuren zijn soms minder aanwezig als je zou willen. Het oogt dan misschien wat flets. Daarbij vind ik dat de vingerafdruk een beetje onhandig gepositioneerd zit. Daardoor gaat het ontgrendelen minder soepel als je zou willen. Maar, er zit ook een gezichtscanner op, deze werkt dan weer wel snel en soepel. Hierdoor kom je snel in de telefoon.

Als je kijkt naar de batterij duur van de 12T pro, vinden we een 5,000 mAh batterij, deze is binnen no time vol dankzij de snellader techniek en de meegeleverde 120watt lader. Verder is de 12T Pro uitgerust met een grote batterij van 5,000 mAh, die snel opgeladen kan worden dankzij de 120 watt snellader. Dit is erg handig voor als je net de deur uit moet en ziet dat je nog maar een paar procent hebt, even eraan hangen en het gaat als een trein. Daarnaast kan je de telefoon ook draadloos opladen, aan de achterzijde zit zo een sensor waardoor als je hem op de draadloze lader legt hij automatisch opgepakt wordt. Houdt er rekening mee dat de telefoon bij normaal gebruik 1.5 dag mee gaat, dat is niet heel veel. Maar eigenlijk is het redelijk normala tegenwoordig. Gelukkig ben je met 8 minuten bij de 50%.

Mocht je twijfelen voor een telefoon is de Xiaomi 12T Pro een goeie optie, het is een hele betaalbvare en goeei telefoon. Daarbij kom je met de 200mp camera en de snellader goed weg. Wel lever je dan weer wat in op scherm kwaliteit en kleur weergave.