That's Gaming
Populairste
Categorieën
SOCIAL:
Filed under: Gaming, Nieuws, PS3, PS4, Reviews, Xbox 360, Xbox One

WWE2K16 review: The Wrestling Sim everyone almost wants.

WWE2K16 is vorige week uitgekomen voor de Playstation 4, Xbox One, Playstation 3 en Xbox 360. Ik heb WWE2K16 mogen spelen op de Playstation 4 en heb er aardig wat uurtjes in zitten. Dus, zal WWE2K16 ontvangen worden als Stone Cold Steve Austin of wordt het ontvangen als John Cena in Chicago?

Austin 3:16 says I just whooped your ass!

In WWE2K16 zit een nieuwe 2K Showcase, een showcase omtrent een legende in de WWE. Stone Cold Steve Austin. Jij speelt vanaf het begin van Austin 3:16 tot aan zijn legendarische match met The Rock op Wrestlemania 19. De mode is goed in elkaar gezet, een commentator vertelt tussen de matches door wat er allemaal voorafging aan de match en daarnaast zit er veel echte content bij die je kan bekijken. Daarnaast is de commentary tijdens de matches geweldig, het is namelijk veel beter dan de commentary in de normale gameplay. In de 2K Showcase zitten namelijk Jim Ross en Jerry Lawler achter de commentator tafel en dit klinkt vele malen beter dan Jerry Lawler, Michael Cole en JBL.

Austin Showcase

Er zijn wel wat dingen die missen in deze 2K Showcase, zo zijn er belangrijke matches die er niet in zitten. Deze belangrijke matches gaan vooral over zijn feud met Owen Hart. Het is begrijpelijk dat deze er niet in zitten, maar het is toch jammer dat je deze hele storyline kijkt via een video. Daarnaast is de replay value van deze mode 0,0, terwijl het toch een groot verkooppunt is van de game. Daarnaast is het na een paar matches wel leuk geweest met deze mode. Het idee van alle matches zijn hetzelfde. Doe zoveel damage aan je tegenstander, voltooi dit Quick Time Event en doe dit met je tegenstander buiten of in de ring. Het is geweldig om de carriere van Stone Cold Steve Austin te ervaren, maar de mode wordt snel repetitief, maar het biedt wel veel unlockables die geweldig zijn om in de game te gebruiken.

Make your own legacy

Vorig jaar werd een nieuwe mode geïntroduceerd in de franchise, de MyCareer mode. Een mode die veel potentie had, maar die niet helemaal uit de verf kwam. Dit jaar is MyCareer uitgebreid en op het moment van het schrijven van deze review heb ik er 25 uur inzitten. In het begin vond ik MyCareer erg saai, in NXT ging het vooral om match achter match en zat er weinig verhaal in MyCareer. Eenmaal op het Main Roster veranderd dit, Het aantal superstars waarmee je kan feuden wordt namelijk uitgebreid en er komen soms ook vanzelf verhaallijnen.

De MyCareer mode is dan ook ontzettend groot. Je kan namelijk 15 jaar lang spelen (op dit moment heb ik 25 uur erin zitten en niet eens 1 jaar gespeeld) en alle titles winnen. Je kan ervoor kiezen om voor de NXT, IC, US, Tag Team of WWE World Heavyweight Championship te gaan.

Jammer genoeg heeft MyCareer ook zo zijn minpunten. Als je zelf een feud start, zit er weinig verhaal in jouw feud. Hierdoor heb je soms het gevoel dat je match achter match doet om jezelf beter te maken. Het voelt soms echt alsof je zinloos aan het grinden bent. MyCareer is goed op weg, maar er zit meer potentie in. Je moet het gevoel krijgen dat jouw superstar belangrijk of onbelangrijk is. Het is nu vaak dat je van match, naar title screen of cutscene gaat. Het is veel van hetzelfde en dat is jammer, ondanks alle uitgebreide features in de MyCareer mode van dit jaar.

MyCareer

Create an Arena, Title, Show, Diva en Superstar

Ze zijn terug! Na een afwezigheid van een jaar kunnen we weer een arena, title en Diva creëren. Er is aardig wat veranderd aan deze features. Create a Title is een stukje uitgebreider geworden dan de Create a title uit WWE2K14. Je kan uit veel meer templates kiezen en jij kan zelf bepalen hoe jij je custom title vormgeeft. Wil je een NXT Title, maar met een beschadigde leren band? Dat kan! Wil je een NXT US Title? Dat kan ook. Het is allemaal mogelijk in Create a Title.

Create a title

Create an Arena heeft kleine verbeteringen gekregen ten opzichte van de Create an Arena uit WWE2K14. Zo zijn logos een minder groot probleem. Vaak was het zo als je daar een logo uitrekte, dat het amper nog te zien was. Daarnaast zijn er veel nieuwe templates toegevoegd en zijn er weer verschillende grootes aan arenas te kiezen. Zo kan je Wrestlemania maken, maar kan je ook een House Show maken. De keuze is geheel aan jou.

Wat ook flink veranderd is, is de Create an Diva en Create an Superstar mode. Create an Diva is helemaal nieuw in deze game en komt net als Create an Arena en Create an Title terug uit WWE2K14. Create an Diva is iets minder uitgebreid dan in WWE2K14, maar wel een stuk realistischer. Zo zien de zelfgemaakte Divas er bijna net zo realistisch uit als de Divas in de game.

Bij Create an Superstar is veel veranderd ten opzicht van WWE2K15. In WWE2K15 waren er weinig haarstijlen, baarden en zelfs weinig opties om jou Superstar aan te kleden. Daarnaast waren de laadtijden erg lang om iets aan te passen en was de preview optie bij kleding nergens te bekennen. In WWE2K16 is dit allemaal verleden tijd, met genoeg haarstijlen, genoeg baarden, genoeg kledingmogelijkheden en daarnaast minder lange laadtijden, is Create an Superstar weer terug van geweest. Ikzelf heb uren gedaan om mijn Superstar aan te kleden in MyCareer mode en tussendoor ook nog. Deze Creation Suite laat je met plezier alles creëren wat je wilt. Waardoor het veel leuker wordt om tijd te steken in het creëren van je Superstar, maar ook in het creëren van een Diva, Arena of Title.

En de gameplay dan?!

De gameplay, dat is waar de game het echt van moet hebben. Vorig jaar zetten Yukes en 2K al een goede stap richting een gameplay waar simulatie de boventoon voerde. Dit jaar borduren zij daarop voort en er zijn daarom ook veel nieuwe features die bijdragen aan de simulatie en het plezier in de gameplay.

Zo kan je niet meer oneindig reversen. Je krijgt een balk van maximaal 5 reversals die zich steeds langzaam aanvullen. Zo moet jij goed nadenken wanneer je een reversal gebruikt of niet. Hierdoor kan je soms in de problemen raken en moet je dus een finisher over je heen laten gaan. Hierdoor zal je niet altijd winnen, maar zal je wel vaak op het puntje van je stoel zitten, omdat de match heel awesome is en jij net op het laatste moment uit de pin kan komen.

Er zijn dan ook twee nieuwe systemen in de wereld gekomen. Vergeet het button smashen, want er is een nieuwe submission systeem. Deze is te vergelijken met het submission systeem uit UFC 3. Het is alleen jammer dat het vreselijk is om hiervan gebruik te maken. Ik heb het vaak geprobeerd, maar om iemand uit te laten tikken is een “Pain in the ass”. Daarnaast is uit een submission komen ook erg lastig, zo heb ik vaak gehad dat ik in een match zat en dat een normale armbar mij liet uittikken. Hierdoor werd een geweldige match geëindigd door een hele slechte climax. Daarnaast is er een nieuw pin systeem, waar ik zelf erg tevreden over ben. Vorig jaar was het pin systeem erg lastig en kon ik vaak moeilijk uit de pin komen, omdat je op het juiste moment X moest loslaten. Dit jaar is dat anders, je moet namelijk nu X indrukken. Dit is makkelijker en levert daarom epische momenten op. In de laatste milliseconde uit die pin komen is namelijk ontzettend tof.

De gameplay is ook op nog meer fronten verbeterd, zo merk je wanneer je tegen een Heel vecht. Een heel kan stoppen met zijn pin attempt en dan zal hij je hoofd vastpakken, tegen je schreeuwen en je weer neergooien. Een face daarentegen zal niet uitbundig bij de referee gaan klagen als hij denkt dat het een 3 count was, terwijl een heel dat wel gaat doen. Dit gebeurt allemaal dankzij de nieuwe personality traits. Zo kan iemand erg egoistisch zijn, maar wel heel dapper. Dit systeem is dynamisch, ook in Universe mode.

Nog niet overtuigd van de gameplay? Bekijk deze video hieronder!

WWE Universe, geweldige mode met een vervelende glitch. 

Iets wat ik geweldig vind om te doen, is WWE Universe mode. Hierom koop ik een WWE game. In deze mode kan je namelijk al je rivalries waarheid laten worden en kan jij je eigen kalender maken. Heb jij liever een kalender met WCW Pay Per Views? Dat kan! Het is helemaal aan jou om alles te customizen wat je zelf wilt. Alleen is dat op dit moment nog niet helemaal zo. Een grote feature is namelijk verdwenen uit WWE2K16 (die wel uiteindelijk met een patch verholpen gaat worden), je kan namelijk geen Title Matches meer zelf maken. Alleen via een rivalry moet je hopen dat je een Title Match krijgt. Het is jammer dat deze feature bij release mist.

Universe is voor de rest weinig veranderd ten opzicht van WWE2K15 in mijn mening. De personality traits zijn toegevoegd, waardoor je een dynamischer systeem hebt van hoe je WWE Superstars zich gedragen. Ook zijn er een soort van perks bijgekomen. Zo kan iemand een kleine blessure hebben en daarom de match starten de week erna met minder health. Kleine toevoegingen, maar die toch een beetje bijdragen aan het realistische gevoel die je in een WWE game verwacht.

Onzichtbaarheid, slechte servers en meer…

Ondanks alle goede dingen die Yukes en 2K met WWE2K16 hebben gedaan, zijn er wat dingen die vervelend en naar kunnen zijn. Als eerst kun je alternate attires maken, is John Cena niet meer up to date (wat vaak zo is), dan kun je hem up to date maken. Het probleem alleen is dat als je een Superstar een alternate attire geeft, dat hij onzichtbaar wordt tijdnes de overwinning scene. Dit is op zich een grote glitch, omdat veel mensen, mijzelf meegeteld, vaak aan de slag gaan met nieuwe attires voor Superstars en Legends.

Over de Online mogelijkheden hebben we weinig gesproken, maar om online te kunnen, moet je veel moeite doen. Ik ben nu bezig met het schrijven van de review en ik krijg net een melding op mijn Playstation 4 dat de WWE2K16 servers er weer uit liggen. Daarnaast is het online gedeelte niet het sterkste punt. Zo zijn er geen online entrances en is het niet mogelijk om een fair fight te doen (een optie die wel aanwezig was in WWE2K14), hierdoor kom je vaak een John Cena tegen met een overall van 100. En WWE Fans weten hoe John Cena op zijn best is.. Onverslaanbaar.

Daarnaast zijn er nog best veel glitches in de game te vinden, neem als voorbeeld het moment dat je worstelt in New York en Michael Cole en Jerry Lawler het hebben over Montreal. Het zijn kleine dingen, maar het kan wel mensen irriteren. 2K en Yukes moeten samen goed kijken naar de forums, daarop zijn namelijk de meeste glitches te vinden.

Als laatste puntje is het erg jammer dat Divas als Becky Lynch, Sasha Banks, Charlotte en Bayley niet in de game zitten. Deze vier dames hebben namelijk een Divas Revolution tot gang gebracht en zitten niet in de game. Dit is jammer, omdat deze vier dames prominent op WWE Televisie tijd krijgen. In de DLC plannen zitten zij ook niet, dus wij moeten wachten tot WWE2K17 voor de Divas Revolution.

Conclusie

WWE2K16 is een complete game, die nog completer kan worden. De Creation Suite zit goed in elkaar dit jaar, met terugkerende features, die nooit weg hadden gemogen. Daarnaast is MyCareer veel uitgebreider dan vorig jaar, alleen mist het soms nog de diepgang die je verwacht van een WWE MyCareer mode. De glitches zorgen soms voor rare momenten en je zult regelmatig nog tegen glitches aanlopen. WWE Universe mode is in mijn ogen ook weinig veranderd en er zijn alleen wat dingen bijgevoegd die het allemaal wat realistischer maken, maar uiteindelijk blijft de essentie van de mode hetzelfde. De 2K Showcase met Stone Cold Steve Austin zit met video content heerlijk in elkaar, maar het is veel van hetzelfde, waardoor het snel gaat vervelen. Maar de verveling wordt dan wel weer opgevallen door het immense roster van 125 superstars/divas.

Ondanks alles is WWE2K16 een game waar ik als worstelfan en gamer van droomde, nu nog de glitches wegwerken en misschien is WWE2K16 dan wel een van de beste worstelgames van de afgelopen jaren.