Home Gaming WWE 2K20 Review, Botchamania

WWE 2K20 Review, Botchamania

Elk jaar mag ik een nieuwe versie in de WWE serie reviewen, omdat WWE simpelweg een sport is waarvan ik fan ben. Elk jaar kijk ik dan ook uit naar de games om met mijn favoriete WWE Superstars en Legends storylines te spelen die in het echt niet gebeuren. WWE 2K20 is de eerste game die het moet doen zonder ontwikkelaar Yukes, die al jaar en dag werkt aan WWE en wrestling games. Dit jaar moet Visual Concepts het dus alleen doen en de vraag is of Visual Concepts er wat van heeft kunnen maken (ze maken nog wel gebruik van de Yukes engine). Jammer genoeg kan ik je nu alvast vertellen dat het een feest van glitches, glitches en rare beslissingen zijn geworden.

Gameplay

Laat ik voorop stellen, ik denk echt dat er aan deze game is gewerkt die met liefde aan deze game hebben gewerkt, maar de game is gewoon niet af. De gameplay die juist vorig jaar weer sterker was dan ooit, is dit jaar teniet gedaan. De gameplay voelt op geen enkel moment aan alsof het bij elkaar hoort, elke move valt niet als onderdeel van de match en dat komt ook door de targeting systeem. Het targeting systeem zorgt ervoor dat je speler gericht blijft op degenen waar jij je doel op hebt staan. In wedstrijden waar meerdere personages zijn, gaat dit compleet fout, je botst tegen anderen op, je valt andere aan en als je een rennende aanval doet, dan is het vaker mis dan raak. Dat dit in multi man matches gebeurde was niet onbekend, maar dit jaar is het dus erger dan ooit en heb je er zelfs in single player matches last van. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een rennende aanval wilde doen en dat ik miste, terwijl ik echt naar mijn tegenstander toe rende. Het gebruik van wapens heeft ook last van dit systeem, er zijn vaak genoeg momenten geweest dat ik mijn tegenstander op de grond verder wilde slaan met een honkbalknuppel (gewoon omdat het kan), maar dat de aanval niet aan kwam, terwijl ik er naast sta en mijn tegenstander gewoon raak, maar de game registreerde de aanvallen niet. Dit alles zorgt ervoor dat je bijna nooit in het gevoel van een wedstrijd komt, waardoor je nooit het idee hebt dat je werkelijk bezig bent met je WWE Superstars.

Naast dat de gameplay dus niet goed en niet sterk is, wordt de gameplay ook geplaagd met een tal van glitches. 2K heeft daarvoor al een bericht uitgegeven dat er over anderhalve week een patch aankomt, maar deze game had nooit in deze staat gereleased mogen worden. Om je een beeld te geven heb ik hieronder een opsomming van glitches die ik zelf heb ondervonden en tevens ook staan op het WWE 2K forum.

• Championships belts, zoals de WWE Championship, gaan door kleding heen en zelfs door superstars zelf.
  • De scheidsrechter gaat niet tellen voor de pinfall als de AI een small package move doet (oprollen van je tegenstander)
  • Superstars vliegen soms door de ring heen als je moves doet bij de touwen
  • Je kan niet 14 wedstrijden bewerken in Universe mode zoals geadverteerd, je kan maximaal maar 10 wedstrijden veranderen
  • Soms kan je niet wisselen van partner in een Tag Team match
  • De game laat soms managers niet zien tijdens een entrance, terwijl die wel bijgevoegd is in de wedstrijd
  • Je kan tijdens een Money in the Bank match ook winnen door iemand te pinnen voor de 3 count (terwijl je die wedstrijd alleen hoort te winnen door een ladder te beklimmen en de koffer te pakken)
Assassin’s Creed Unity is terug.

Dit hierboven is een greep van wat er is gebeurt, er is jammer genoeg nog veel meer aan de hand en dat maakt de game soms niet speelbaar.

De graphics van WWE 2K20 hebben net zoals de gameplay zelf een downgrade gekregen op veel vlakken. Ja, inderdaad niet op alle vlakken. Er zijn momenten, vooral in een entrance, dat een superstar er geweldig uitziet en in vergelijking met WWE 2K19 er echt een verbetering is, maar het merendeel van de superstars zien er veel slechter uit dan voorgaande jaren. Hieronder een voorbeeld van coverstar Becky Lynch. De eerste foto is van haarzelf in het echt, de tweede foto is WWE 2K20 en de derde foto is WWE 2K19.

De arena’s zien er niet slechter uit dan voorgaande jaren, alleen de belichting is soms raar, waardoor de superstars er soms nog slechter uit zien dan normaal. Verder ziet de game er hetzelfde uit als voorgaand jaar, afgezien van een paar keer een FPS drop als je een match hebt in een grote arena met veel mensen. De game loopt niet heel erg soepel vaak namelijk.

MyCareer, je moet ervan houden

De MyCareer mode dit jaar is weer hetgeen waar je het meeste plezier uit kan halen, als je houdt van gekke dingen in een verhaal modus. De MyCareer vestigt zich dit jaar om twee superstars, Red en Tre. Je moet aan het begin dus twee superstars maken in de vorm van een man en een vrouw. De story kent zijn momenten dat het leuk is en dat je graag verder wilt spelen in het verhaal, zeker op het moment dat je in de WWE bent gekomen, maar het verhaal op je High School en op de indies, duurde mij iets te lang. Daarnaast zijn er genoeg plotholes te vinden in deze story mode waarvan je denkt, had hier niet iets mee gedaan moeten worden? Het feit dat 2K een lijst in de MyCareer mode heeft gestopt die Red en Tre moeten afvinken. Hierdoor zijn sommige matches die eigenlijk doelloos zouden voelen, toch betekenisvol.

Echter zien sommige scenes in de game eruit alsof ze uit een eind PS2 game komen. Een scene waarbij je in een kantine zit ziet er bijvoorbeeld vreselijk uit. De karakters die namelijk niet gescand zijn, zijn namelijk zoveel slechter dan karakters die wel gescand zijn (en die zien er niet eens zo geweldig uit). Je moet echt van het verhaal houden om het door te spelen, want de glitches en de graphics maken het soms lastig om zelfs van deze leuke MyCareer mode te genieten.

Universe Mode en 2K Showcase

Universe Mode is bijna hetzelfde gebleven dit jaar. Enkel kan je nu meer wedstrijden doen tijdens een show, waardoor je wat meer mogelijkheden hebt en kan je één rivalry meer doen dit jaar. Het zijn fijne toevoegingen, maar de mode zelf is bijna hetzelfde gebleven. Daarnaast zijn er wat bugs (die hierboven al genoemd zijn).

2K Showcase is echter dit jaar terug van weggeweest. Dit jaar is het gericht op de Four Horsewomen (Charlotte Flair, Becky Lynch, Sasha Banks en Bayley). Zelf ben ik niet zo fan van de mode, omdat je een tal van objectives moet doen, en als je er een fout doet, of het niet lukt, dan mag je weer 20 minuten bezig gaan om alles daarvoor te halen. Wel zijn er cutscenes met interviews van de dames zelf, wat het wel interessant maakt om hun idee over de wedstrijden te horen, maar verder dan dat is het niet super interessant als je deze wedstrijden zelf al een keer gezien hebt. Voor de geschiedenisles over WWE is het leuk, maar daar heb ik toch ook het WWE Network voor? Het zou veel toffer zijn als WWE een eigen verhaal zou maken, toegankelijk voor iedereen.

Ricochet!

Want dit jaar heeft 2K ook een eigen storyline gebasseerd op fantasieen, namelijk 2K Originals. De eerste 2K Originals was beschikbaar voor mensen die gepreorderd hadden sinds gisteren. Dit is meteen het grootste probleem met deze orginele verhalen, het zit achter een betaalmuur. Dit maakt de game juist anders, maar het is DLC en wordt dus betaald, wat juist jammer is. Als je namelijk niet hebt gepreorderd betaal je 15 euro voor dit verhaal, waar alleen text cutscenes in zitten (wat een beetje jammer is). De Bump in the Night DLC heeft niet al te veel om armen, maar is wel een vernieuwde wind door de game heen, alleen het is dus jammer dat het achter een betaalmuur zit.

WWE 2K20 is jammer genoeg een ontzettend laag punt in de serie. De game is absoluut niet zo slecht als WWE 2K18 op de Switch, maar deze game was gewoon niet af. De bugs en glitches, de weinig vernieuwingen en de graphics die slecht zijn allemaal dingen die niet meehelpen aan het goed maken van deze game. Tevens is de gameplay slechter dan ooit en loopt niks soepel, terwijl de gameplay juist goed moet zijn. Slechte graphics, wat bugs kan ik allemaal vergeten, zolang de gameplay in de kern sterk is, maar dat is het dit jaar niet. Daarnaast is het meest vernieuwende aan de game de DLC en dat maakt het er niet beter op. Tevens is het commentaar dit jaar ook niet sterk (net zoals voorgaande jaren). Nog wel een positief punt is Greg Hamilton die met vol enthousiasme alle superstars announced. Met pijn in mijn hart moet ik zeggen dat WWE 2K20 een teleurstelling is, waarvan ik hoop dat de ontwikkelaars de game nog kunnen redden met patches, maar ik vrees het ergste.