Een game vol met wol hebben we wel vaker gezien, maar vaak is het resultaat schattig en mooi. Woven is ook zo’n game waarbij de ontwikkelaar voor een wereld gemaakt van wol heeft gekozen en zulke keuzes juich ik altijd toe, ondanks dat het niet heel erg origineel meer is. De vraag is dan ook of Woven toch nog weet te verrassen of dat de game wat steken (haha) laat vallen in deze gebreide adventure-puzzel-platformer van ontwikkelaar Alterego.

Een wereld van wol, katoen en andere stoffen kan een game een geweldig creatieve draai geven op grafisch gebied, maar ook de gameplay wordt nog wel eens opgeleukt door het thema. Zo kun je in Kirby’s Epic Yarn bijvoorbeeld bonussen vinden door een lap stof opzij te trekken met een met een draadje. Ook reageert de zachte wereld in Kirby’s Epic Yarn en Yoshi’s Woolly World op de bewegingen van de hoofdpersoon en ‘vijanden’, waardoor je nog meer het gevoel krijgt dat de wereld gemaakt is van verschillende stoffen. Toen ik hoorde dat Woven zich ook afspeelt in een wereld gemaakt van stof kreeg ik meteen zin in het spel en claimde ik het recht om de game te mogen reviewen. “Nou vooruit dan maar”, zei de baas van de site en als een kind zo blij sprong ik een denkbeeldig gat in de lucht.

In Woven ben jij Stuffy, een onhandig knuffeldier gemaakt van stof. Het leuke is dat jouw uiterlijk vaak verandert na het vinden van blauwdrukken van bepaalde dieren en verschillende patronen, waardoor het een feest wordt om te verschillende dieren te combineren. Hierdoor ontstaat er soms een vrolijk, maar vreemd wezen die de poten van een olifant heeft, het gezicht van een varken en dat allemaal in de meest gekke kleuren. In het begin lijkt het ook alsof je te maken hebt met een game voor kleine kinderen en het creatieve aspect van de game zal dan ook bijzonder worden gewaardeerd. Of dit ook daadwerkelijk een game voor de kleinsten is, daar kom ik later op terug.

Metalen vuurvlieg

Gelukkig ga je niet alleen op avontuur, want je wordt bijgestaan door Glitch en hij helpt je met het oplossen van puzzels, maar ook bij de interactie tussen jou en de wereld van Woven. Zodra je bij een interactie-punt komt geeft Glitch via een spreekballonnetje aan welke handeling er van jou wordt verwacht, maar dat doet hij alleen bij die punten. Glitch is overigens een metalen vuurvlieg die de hele tijd om je heen vliegt. In de wereld zelf kom je hier en daar een machine tegen, waar iets mee moet gebeuren en dat wordt dus netjes aangegeven door Glitch. Met sommige machines kun je je uiterlijk aanpassen met eerder gevonden stoffen en patronen, met anderen is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je een muziekpatroon volgt. Ook kun je Glitch een onbekend item, platform of machine laten ‘scannen’ waardoor je meer te weten komt over de werking ervan.

Met Stuffy ga je op avontuur in een soort van open wereld, waarbij je niet alle bewegingsvrijheid hebt die je mag verwachten van zo’n game in 2019, maar misschien brengt meer vrijheid ook meer technische- en keuze-dilemma’s met zich mee. Ondanks het vrolijke thema lijkt Woven niet te kunnen kiezen tussen het zijn van een game voor kinderen of volwassenen. Ik merkte vooral dat kinderen graag stoeide met het aanpassen van Stuffy, maar de controller snel weer aan mij teruggaven wanneer ze een paar minuten rond hadden gelopen. Dit komt doordat je daarin weinig stuurt en dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar zelfs ik liep vaak rond als een kip zonder kop en kwam veel te vaak weer op hetzelfde punt uit als waar ik de zoektocht was begonnen. Op die momenten werd het erg vervelend dat je verder niet veel vrijheid hebt en je niet veel van de paden af kunt lopen.

Doet geen stof opwaaien

Ondanks dat deze game niet (alleen) voor kinderen is, voelde ik mij ook niet de doelgroep van Woven. Nu speel ik al meer dan 30 jaar games en voel ik mij echt niet te oud om vrolijke games te spelen, zoals die (puzzel)platformers van Rare op de Nintendo 64. Dat iets er schattig uitziet, hoeft niet te zeggen dat de gameplay kinderachtig is, maar vaak worden dit soort games opgeleukt met fraaie animaties en flinke humor. Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde humor, maar de game bracht mij niet aan het lachen. Dat geeft op zich niet, maar ik had zo graag gezien dat men meer uit het thema had gehaald. De van stof gemaakte wereld dient hoofdzakelijk als vrolijk uitzicht, maar voelt verder niet aan als stof. Waar de stof in andere stof-games een klein beetje mee-veert als je eroverheen loopt, had de ondergrond in Woven net zo goed van beton gemaakt kunnen zijn. Dit was eigenlijk mijn grootste teleurstelling, want hierdoor verliezen de graphics veel aan kracht. Het heeft een patroon, maar het doet niet zoals stof in het echt doet en daardoor ‘vergeet’ je dat je rondloopt in een wereld van stof.

Is de game dan eigenlijk lelijk? Nee, dat ook weer niet, al blaast de game je ook nergens weg. Ik weet zeker dat de wow-factor aanwezig had kunnen zijn als de wereld ook de kenmerken van het stof had gehad en niet alleen het uiterlijk. Is Woven dan een slechte game? Nee, dat ook niet en misschien had ik er totaal iets anders van verwacht. Het speelt op sommige momenten als een platformer, maar op veel andere momenten bijna als een point-and-click adventure. Door Glitch de juiste commands te geven of door zelf de juiste acties te selecteren kun je puzzels oplossen. Zo loop je al vrij snel tegen een grote rots aan die in je weg staat en door een menuutje omhoog te halen met je trekkers kun je uit verschillende acties kiezen. In dit geval ‘koos’ ik voor de optie “push” om de rots weg te duwen. Helaas worden dit soort acties vaak aangegeven door Glitch, waardoor het vaak een kwestie is van het vinden van de puzzel, maar dat zoeken kan al een frustratie zijn.

Nu speelde ik de game op een Xbox One, terwijl de game meer ontworpen lijkt te zijn voor PC, waarbij je alles met de muis aanwijst inclusief het lopen. Hierdoor denk je in het begin dat je te maken hebt met een heuse platformer en dat is het dus niet. Ook is het wat beperkt als het aankomt op point-and-click gedeelte en door dit soort dingen heb je vaak het gevoel dat de game maar wat doet in plaats van een echte identiteit te hebben. Het aanpassen van Stuffy is overigens niet alleen cosmetisch, maar geeft je hier en daar ook speciale vaardigheden. Door te experimenteren met de combinaties kun je op die manier verschillende opties gebruiken die nodig zijn bij de puzzels. Hierin word je niet echt geholpen, maar als je de juiste vaardigheden hebt geeft Glitch aan welke je bij de puzzel moet gebruiken. Ik had dat liever andersom gezien, waardoor je meer inzicht had gekregen bij welke aspecten van welke dieren je moet gebruiken. Daarna had je bij de puzzels zelf meer het idee gekregen dat jij de puzzel hebt opgelost en niet Glitch.

Ondanks al de negativiteit raad ik je aan de game zelf te proberen, want misschien denk jij wel heel anders hierover. Mij kreeg het niet te pakken, terwijl ik er juist zoveel van had gewacht. Woven is kleurrijk, vrolijk en tot op zekere hoogte creatief. Ontwikkelaar Alterego heeft geprobeerd een game te maken die je met het hele gezin kunt spelen, maar heeft helaas niet de juiste balans kunnen vinden tussen plezier en gameplay. Het grappige is dat ik zeker wel potentie in de franchise zie, want Alterego heeft zeker het talent om een mooie wereld te maken waarin jij je ding doet. Als men je in Woven 2 iets meer vrijheid geeft in het bewegen, de wereld laat reageren zoals de stoffen dat in het echt doen en meer informatie geeft over de vaardigheden die je van het customizen krijgt, dan denk ik dat een opvolger zomaar een grote hit kan worden.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x