Home Featured Star Ocean: First Departure R Review

Star Ocean: First Departure R Review

Star Ocean: First Departure R is een remake van de allereerste Star Ocean game die ooit is verschenen. De game stamt uit 1996 en was toen alleen nog maar in Japan te bewonderen. In 2008 is de game verschenen in Europa voor de Playstation Portable ( PSP ). Nu zijn we weer een aantal jaar verder en is het tijd om de game ook naar de Playstation 4 en Nintendo Switch te brengen. Kan deze game nog steeds spelers trekken of moet Square Enix stoppen met dit soort games te maken. Je leest het in deze review.

Star Ocean: First Departure R is een klassieke JRPG die in de jaren 90 gemaakt is door tri-Ace en uitgegeven door Square Enix. De stijl van de game is ook als die van de een klassieke game. De graphics zijn die van een game die uitgegeven is op de Super Nintendo. Laten we gaan beginnen over het verhaal van de game.

De game begint in het stadje Kratus op de planeet Roak. De bevolking zijn een soort kat-achtige mensen. Het verhaal begint met Roddick, Millie en Dorne. Zij zijn een onderdeel van de defensieve kracht van de stad. Zij houden de stad vrij van aanvallers. Wanneer er in een nabijgelegen stad een ziekte uitbreekt waarbij iedereen in steen veranderd word de vader van Millie ( de stadsdokter ) op pad gestuurd naar die stad genaamd Coule. Wanneer het drietal komt helpen om medicijnen te vergaren van Mt. Metorx krijgt een van de drie Dorne een probleem hij heeft ook het virus te pakken. Wanneer ze op de top van de berg zijn komen ze een tweetal vreemden tegen genaamd Ronyx J Kenny en Ilia Silvestri. Dit zijn twee mensen van de Aarde federatie. Hun hebben een groot schip waarin je mensen kunt helen en door het heelal kan reizen. In het schip word Dorne in quarantaine gezet en gaan ze proberen hem te helen en gaan ze op zoek naar de manier waarop het virus te behandelen is. Komt dit goed of niet?

De graphics van deze game zijn echt klassiek. Als je de game speelt waan je je in een oude Super Nintendo RPG. De omgevingen van de game zijn behoorlijk mooier gemaakt. Je waant je in deze game echt in een jaren 90 Role-playing-game.

Het gevecht systeem is vrij simpel. Je kan de vijanden aanvallen en vrij rondlopen in de gevechten. Je kan door simpelweg op de aanvalsknop te drukken doe je een normale aanval met de L1 of R1 knop kun je speciale aanvallen instellen. Hoe hoger je level word hoe meer speciale aanvallen je kunt leren. Zo heb je bij Roddick allemaal verschillende aanvallen die die kan doen met zijn zwaard. Millie krijgt allemaal verschillende soorten magie zoals Cure, Antidote en nog veel meer. Zo heeft ieder karakter zijn eigen dosis specials.

Wat is nu het voordeel van deze game zou je denken op deze huidige consoles want de game heeft geen next-gen graphics. Nou er zijn een paar dingen aangepast waardoor de game fijner speelt en een paar vernieuwingen in-game. Dit zijn de volgende:

• De game heeft volledige voice-over gekregen. Er is zowel Japanse als Engelse voice-over.
  • Nieuwe illustraties van personages. Deze zijn gemaakt door illustrator Katsumi Enami die ook Star Ocean: The Last Hope heeft geillustreerd.
  • Speed Mode waardoor je sneller door de werelden kan reizen dit bied zo zijn voordeel want sommige reizen kunnen lang duren.
  • Aangepaste game balans zorgt ervoor dat je meer uitdaging krijgt tijdens de gevechten.

Star Ocean: First Departure R is een klassieke JRPG die de tand des tijds wel aardig doorstaan heeft qua verhaal. Het verhaal is goed, spannend en flink lang. Het gevecht systeem is makkelijk onder de knie te krijgen en speelt lekker weg. Door de toevoeging van de nieuwe elementen word de game voor deze tijd beter speelbaar en kan die nog met de tijd mee. Alleen de graphics zijn flink verouderd maar dat neemt het speel plezier niet weg.