Home Gaming Tour de France 2017 Review

Tour de France 2017 Review

Het is weer zomer en dat betekent dat de Tour de france op de agenda staat. Net als ieder jaar hoort daar tegenwoordig ook een game bij, deze is de afgelopen jaren steeds wat beter geworden en nu, nu hebben we toch echt wel een leuke game.

Even vooropgezet is dat ik echt wel een wielerfan ben en dus erg uitkeek naar deze game. Bij opstarten begint mijn sportershart al te kloppen, ijverig druk ik meteen op de knop start Tour, er wordt mij dan even aangeraden eerst de training te volgen. Meestal sla ik dit over, maar in deze was het dus erg slim dat ik deze training volgde want anders had ik toch een modderfiguur geslagen.

De training is in deze toch echt wel nuttig, het begin is vrij simpel, fiets van a naar b en zorg dat je niet moe wordt, dit gaat steeds een stapje verder om te eindigen met het geven van commando’s aan je team.

Eenmaal de training afgerond begint het spel echt, ik heb ervoor gekozen om de legendarische Tour de France te beginnen, later zal ik wat vertellen over de rest van de speelmodus in de game.

Het eerste dat opvalt is dat netjes alle teams in de |Tour zitten, het enthousiasme laait op om daarna hard tegen de grond gewerkt te worden. De licenties zijn niet allemaal overgenomen, zo zal je zien dat er een heel scala aan rijders niet aanwezig is, of wel maar onder een andere naam. Team Sky als voorbeeld genomen, hier klopt werkelijk geen enkele naam. De afkomst en skills van de renners kloppen wel maar de namen zijn niet om over naar huis te schrijven. Wel is er de mogelijkheid om dit allemaal zelf aan te gaan passen, maar zeg nou zelf dat doet toch niet echt iemand.

De Tour heeft daarnaast wel de etappes en de omgeving zo goed mogelijk proberen vorm te geven. De eerste etappe was een tijdrit, hier was ik nog even opzoek naar hoe en wat. Je rijdt namelijk echt alleen en dient binnen een bepaalde tijd te finishen, althans dat is het doel voor die renner. Om dit te halen beschik je over gelletjes, zo heb je namelijk je gewone uithoudingsvermogen, en je sprintvermogen. Beide kan je bijvullen met gelletjes. In de tijdrit is het dus goed om uit te puzzelen waar je gas geef, waar je volle bak fiets, gelletjes tot je neemt, want bij het voedsel punt krijg je weer 2 nieuwe gelletjes.

Die gelletjes zijn echt essentieel in het hele spel. Zo is een tijdrit een vrij korte rit, maar als je daarna een etappe van 200km krijgt ga je ze echt nodig hebben. Voor mij zit de fun echt bij de tactiek van punten pakken voor het Groen(de sprinterstrui) en de gele leiderstrui. Dit was overigens ook het doel van het team, mijn hoofdrenner moest de tour finishen in het geel. Het groen vindt ik daarnaast gewoon een heerlijke uitdaging. Per etappe zijn er ook persoonlijke doelen te halen, bij voltooien van een doel zullen je spelers extra herstellen voor de volgende etappe.

Het principe is vrij simpel maar werkt verrekte goed. Ik zag mezelf in de tweede etappe als tweede eindigen, om daarna de derde en vierde genadeloos te winnen. Het gevoel bij mij leeft dan echt, de derde etappe had een finish bergop, dit zijn de leukste etappes in het echt omdat het soms een veldslag kan zijn, nu dus ook. Ik heb begin van de koers een renner vooruit gestuurd om wat punten te pakken voor het groen, deze zakte daarna terug en in de finale gaf ik een team commando om hoger tempo te rijden, je zult zien dat ineens je renners in een trein gaan rijden en het tempo omhoog gooien. Door achter een renner te fietsen en de X ingedrukt te houden kies je om deze te volgen, je zult dan zijn tempo gaan fietsen en hoeft eigenlijk even niks meer te doen. Perfect om aan te haken in de finale en op het laatste zelf dat laatste zetje te geven. Zo ook hier, de finale was er één uit de boeken. Aanhaken tot 1.5 km voor de finish, daar komen ineens wat klimmers over je heen, je springt weg uit je groep eet snel een gelletje en geeft gas om de klimmer bij te halen en overheen te gaan, resultaat is in de derde etappe het geel om de schouders.

Het werken met een team, de commando’s die je geeft, je ziet het allemaal direct gebeuren en werkt ook erg makkelijk. Ook is het makkelijk om vanuit het Team Commando scherm te kiezen voor versnelt afspelen of de race helemaal naar een bepaald punt te laten gaan op de auto piloot. Wel is het mogelijk om op elk gewenst moment in te grijpen, zelf zal het altijd onderbroken worden als er in de kopgroep iets gebeurt, dit zodat je zelf kan ingrijpen. Ik kijk nu al uit naar de etappe van vanmiddag.

Goed, nog even wat over de andere game modi in de game. Het zijn er niet heel veel, zeg nou zelf het draait allemaal om de tour. Maar de volgende modus zitten in de game.

• Pro Team : Hierin creeer je een team en probeer je het ieder seizoen steeds beter te doen, neem deel aan nieuwe wedstrijden, werf renners en wordt de beste ploeg die er is. De game modus kan je vergelijken met carriere en doet het dan ook erg leuk.
  • Uitdagingen : Dit is voor de waaghalzen, knal naar beneden met duizelingwekkende snelheden en voltooi de uitdaging. Neem het op online tegen vrienden of in split screen. Dalen is en blijft nou eenmaal leuk in de tour.
  • Mijn Tour : Neem de vrije hand en stel je eigen wedstrijd samen door verschillende etappes aan elkaar te plakken. Erg leuke toevoeging tot de game.

Er is eigenlijk voor elke wielerfan genoeg te halen in deze game, nadat ik de tour af had ben ik zelf door gegaan met Pro Team.

De conclusie zal je dan ook niet verrassen dat ik Tour de France toch even bij de zomerverrassingen van dit jaar zet. Ik ben een sport fan en deze game gaat mij zeker bekoren op de saaie en luie dagen.