De spannende zesde kwalificatieronde van de Nordic Game Discovery Contest (NGDC) vond deze week plaats tijdens de Exposición de Videojuegos Argentina (EVA). Drie geselecteerde gamestudio’s streden in de online pitchbattle, georganiseerd door Jacob Riis van Nordic Game en beoordeeld door de briljante Eugene Maleev van Xsolla, Esther Tan van WhisperGames en Alexey Izvalov van Global Game Jam.
Uiteindelijk wist de in de VS gevestigde studio Funky Dango de jury het meest te overtuigen met hun game There You Are, een verkennende verhalende ervaring over afstand nemen van het verleden en verlies accepteren, met op stop-motion geïnspireerd grafisch ontwerp en twee eindes uit de keuzes van de speler en acties.
There You Are duikt in het onderwerp rouw door het verhaal van een jong meisje, Su, en onderzoekt wat er met haar familie is gebeurd, evenals de relatie van het jonge meisje en haar vader terwijl ze verder gaan en het verleden en het verlies van haar accepteren. haar moeder. Hoewel veel games dit soort onderwerpen al tot op zekere hoogte behandelen, gebruikt There You Are zowel methoden voor het vertellen van verhalen als spelontwerpprincipes om elk verhaal op een voortreffelijke manier te maken en een emotioneel bitterzoet verhaal weer te geven.
Begonnen vanuit een afstudeerproject over onopgelost verdriet door een van de ontwikkelaars, is There You Are gemaakt met het idee dat in het leven het verlies van dierbaren onvermijdelijk is. Degenen die zich onze eerste ontmoeting met de dood kunnen herinneren, weten dat ervaringen uit de kindertijd beangstigend en eenzaam kunnen zijn. Als we met warmte, begrip en zorg omgaan, kan onze vroege ervaring met de dood een kans zijn om meer te weten te komen over leven en sterven.
Rong Deng, de oprichter van Funky Dango zegt: “Om een kwalificatiewedstrijd te zijn bij Nordic Game was een blije verrassing!! Het was een groot fortuin voor ons om geselecteerd te worden om deel te nemen aan de Nordic Game Discovery Contest. We zijn zo dankbaar dat we de kans kregen om onze game aan uitgevers te laten zien en direct commentaar en feedback van hen te krijgen. Nordic Game biedt ons, indie-ontwikkelaars, een brug om te discussiëren en van elkaar te leren. We kunnen niet uitdrukken hoe dankbaar we zijn!!!”
De speler heeft de mogelijkheid om het lot van het verhaal te bepalen en een van de twee verschillende eindes te krijgen op basis van de keuzes en acties van de speler gedurende het spel.
Deze redacteur is een enorme moraalridder! Tot vervelens aan toe weet hij altijd weer iets positiefs te melden over elke game. Daarnaast kun je hem altijd gebruiken als levende gamesencyclopedie en is hij al meer dan 35 jaar een betweter in de gamesindustrie, bah!