Home Gaming The Caligula Effect 2 Review

The Caligula Effect 2 Review

Het eerste deel van The Caligula Effect is in 2017 verschenen voor de PS Vita maar heeft toen die uit kwam niet veel fans kunnen krijgen vanwege dat hij in een laat stadium uit kwam waarin de PS Vita een beetje aan zijn einde kwam en er nog een grote titel op de loer lag met de naam Persona. Het eerste deel van The Caligula Effect heeft daarna wel een port gekregen voor Playstation 4 en Nintendo Switch. De game werd toen afgekraakt vanwege de slechte graphics. Nu is het tijd voor FuRyu en NIS America om het tweede deel uit te brengen en laten we de hoop hebben dat dit tweede deel beter word dan het eerste deel. Wij hebben de game gecheckt en zie hieronder ons oordeel!

The Caligula Effect 2 is niet een vervolg met dezelfde karakters als in zijn voorganger maar het zit wel in een beetje in dezelfde setting. De setting is een soort van Virtual Reality Matrix achtige wereld waar spelers zich kunnen gedragen zoals ze zich willen. De hoofd cast van de game bestaat uit een handvol jongeren die proberen uit te breken uit de simulatie. Het grote verschil in dit deel van The Caligula Effect is dat je een ‘companion’ bij je hebt genaamd een virtuadoll. Deze companion helpt je karakters mee in gevechten.

Het combat systeem in The Caligula Effect 2 is veel beter dan in zijn voorganger. Het is een complex systeem waarin je kan zien wanneer je vijand je gaat aanvallen en daarmee kun je anticiperen hoe je daar mee omgaat en jou aanval gaat plannen. Dit systeem is best lastig om te door te krijgen maar heb je het door dan kun je hier heel veel lol uit gaan halen.

The Caligula Effect 2 heeft aardig wat problemen maar gelukkig is het gevechtssysteem zo vernieuwend en goed uitgewerkt dat dit systeem de game zo’n beetje red. De originele game had een goed verhaal die vele taboes doorbreekt met verhalen die tieners echt meemaken. Het verhaal is nu ook weer aanwezig maar in mindere vorm ook zijn er NPC’s die niet heel interessant zijn om mee te praten. The Caligula Effect 2 ziet er helaas ook niet zo goed uit als dat de hoop was. Het voordeel is wel dat de blurry stijl eraf is. De game ziet er uit als een standaard Playstation 3 game. De karakters zijn niet heel mooi vormgegeven en zien er niet heel bijzonder uit.

The Caligula Effect 2 heeft een uitstekend gevecht systeem dat zorgt dat je de voorganger doet vergeten. De game heeft helaas niet zo’n goed verhaal als het eerste deel en heeft minder memorabele karakters. De graphics lijken van een Playstation 3 game en dit is aan het eind van het Playstation 4 tijdperk toch erg zonde om te zien.