Home Gaming Tales of Symphonia Remastered Review

Tales of Symphonia Remastered Review

Vorige week was daar de release van een van de meest geliefde Tales of titels namelijk Tales of Symphonia Remastered. De game is nu bijna 20 jaar geleden officieel verschenen voor Nintendo Gamecube en heeft nu zijn overstap gemaakt naar de Nintendo Switch, Xbox One en Playstation 4. Wij hebben de Playstation versie mogen checken en hieronder lees je onze bevindingen van de klassieker op deze generatie consoles!

Het verhaal van Tales of Symphonia draait om de Chosen genaamd Collette. Collette moet de wereld rond gaan reizen om deze te redden van al het onheil wat er speelt. Collette is ook een vriendin van de hoofdrolspeler van de game Lloyd Irving. Lloyd word onverwachts in de rol gezet als wachter van Collette wanneer zij op pad gaat om haar queeste de wereld te gaan redden. Dit doen ze natuurlijk niet alleen en er komt een groep van vrienden die hun in hun reis gaan vergezellen en ook meerdere vreemdelingen die ook de Chosen willen vergezellen.

Al je metgezellen in deze queeste hebben ook verschillende mogelijkheden in de gevechten die je gaat krijgen onderweg. Zo heb je Lloyd die vooral met verschillende zwaardtechnieken aan de slag gaat, Genis die veel zwarte magie gebruikt, Raine heeft verschillende healing vaardigheden en zo is ieder karakter op zijn manier uniek om mee te spelen. Het is het vechtsysteem waarmee de basis is gelegd van de later verschenen Tales of games. Tegenwoordig ben je gewend om snelle gevechten te leveren daarin is Tales of Symphonia Remastered helaas niet in meegegaan maar dat mag de pret niet drukken. Het is even wennen dat het wat trager gaat dan de recente Tales of games maar zodra je gewend bent speelt het weer lekker weg.

Qua graphics heeft de game zo goed als geen upgrade gehad. De game toont nog steeds achtergronden die niet zo heel veel zijn ge-upgrade. Ook is het grafisch zo goed hetzelfde als het origineel dat verscheen op de Nintendo Gamecube. Wat ik wel merkte is dat ik de game speelde op de Playstation 5 met backwards compatibility maar dan nog zijn er aardig wat laadtijden. De game speelt ook met 30 frames per seconde en dat is toch wel voor deze tijd niet alles.

Op het gebied van het verhaal is dit wel een titel die je tot het einde wil gaan spelen want het is een verhaal vol vriendschap, liefde en bedrog. Ook zitten er een paar plottwisten in het verhaal die je niet aan ziet komen ( ikzelf dan in ieder geval ).

Het geluid heeft wel een goede upgrade gekregen. De mooie muziek die de game je bied komen heel mooi tot zijn recht in deze remaster. Helaas zijn er ook wat foutjes gemaakt wat betreft geluid. Zo heb ik ondervonden dat ik midden in een gesprek stond en er in de buurt een huis stond af te fikken en dat het gesprek constant werd gestoord door het geluid van knisperend vuur op de achtergrond.

De game bied je erg veel humor en diepgaande gesprekken in de filmpjes maar ook heb je de skit scenes die af en toe oppoppen in je scherm en als je dan op een knop drukt krijg je wat extra achtergrond verhaal. Dit is handig want als je niets met het verhaal hebt kun je dit skippen en wil je meer weten klik je de skit aan.

Ben je in om een classic te gaan spelen dan ben je bij Tales of Symphonia Remastered aan het goede adres. De game bied je een verhaal dat je van begin tot aan het einde op het puntje van je stoel laat zitten. Helaas valt de game op de andere punten wel tegen en had er wel wat meer tijd aan besteed mogen worden. Heb je Tales of Symphonia nog nooit gespeeld hebben is het wel een aanrader want dan heb je wel iets gemist. Heb je de game vroeger al wel gespeeld dan is het misschien leuk om het weer een keer op te pakken maar niet voor de volle prijs.