Home Gaming Sword Art Online Hollow Realization Review

Sword Art Online Hollow Realization Review

Hate it or Love it maar je kunt niet ontkennen dat ‘Sword Art Online’ een van de grootste namen in de Anime wereld op dit moment is, dit betekent ook dat er ontzettend veel spellen worden uitgebracht onder het ‘SAO’ trademark. Sommige zijn ronduit heel erg slecht en sommige zijn wel vermakelijk maar een echt goed spel ben ik nog niet tegengekomen. Maar toen kwam daar ineens Sword Art Online Hollow Realization die beloofde het allemaal anders te gaan doen en of ze dat gelukt is lees je hier!

Sword Art Online Hollow Realization gaat verder waar Sword Art Online seizoen 1 is gebleven, het originele spel is vernietigd en er is een nieuwe SAO opgezet zonder de gevaren van het eerste spel waarin spelers helemaal vrij zijn, dit betekent vooral dat als je nu in het spel sterft je niet daadwerkelijk in het echt sterft wat mij persoonlijk ook niet zo’n hele prettige ervaring lijkt.

Verhaal.

In het land van Aingroud ontmoet Kirito een NPC genaamd Premiere die niet in de code van het spel staat, Kirito en zijn vrienden zweren om Premiere te beschermen en de waarheid te achterhalen waarom zij niet in de code van de game staat. Ook krijgt het team te maken met de zogenoemde “Blue Cursor” spelers die op NPCS jagen en vermoorden, alleen een probleem, de NPCS respawnen niet meer zo gauw als ze sterven net zoals er met de spelers gebeurde in het originele Sword Art Online.

MMO of JRPG

Sword Art Online is in de serie een MMO en in het spel wordt er heel erg geprobeerd om het zo realistisch mogelijk op een MMO te laten lijken zoals dat met npcs kan, zo lopen er talloze andere spelers rond met wie je allemaal dialogen kunt voeren en zelfs vrienden mee kunt worden of relaties mee aan kan gaan. Dit voelt allemaal best wel soepel aan en werkt ook heel erg goed behalve het feit dat ik me elke keer bedacht hoeveel beter het wel niet zou zijn als dit een daadwerkelijke MMO zou zijn en geen JRPG. De setting van SAO leent zich namelijk perfect voor een echte MMO en ik denk dat ik niet de enige ben die dit helemaal kapot zou spelen. Op dit moment kun je in Hollow Realization wel met 4 spelers samen spelen maar dit is zo een klein onderdeel in het spel dat het niet zo veel voldoening geeft als dat een full fledged MMO dat zou doen en dat is jammer. Dit neemt niet weg dat ze met de tools die ze hadden een hele ‘realistische’ setting hebben neergezet waardoor je soms heel even vergeet dat je een single player spel aan het spelen bent.

De wereld

Een van de belangrijkste punten aan zo’n immens spel is natuurlijk de wereld waarin je speelt, en met een gerust hart kan ik zeggen dat die naast immens is ook nog eens een plezier is om in te spelen, vooral in het begin is het heerlijk om rond te lopen en te ontdekken, side quests te doen en alles in je op te nemen. Jammer genoeg wordt het na een tijdje wel ontzettend repetitief en dan doel ik vooral op de side quests die allemaal heel erg hetzelfde aanvoelen, en voor iemand die side quests soms nog wel belangrijker vindt dan het hoofdverhaal (+800 uur in Skyrim en main storyline net pas uitgespeeld) is dit toch wel echt een domper. Daarnaast zijn de graphics soms niet heel erg goed en merk je vooral dat aan sommige dingen meer tijd is besteed dan aan andere. Al met al zijn deze minpuntjes niet genoeg om weg te nemen dat het toch indrukwekkend is dat ze zo’n wereld neer hebben kunnen neerzetten (vooral met de lage verwachtingen waarmee ik het spel in ging).

Customization

Wat is het belangrijkste aan een RPG? Juist ja, de character customization. Als je zoals mij bent en uren in de character customization kunt stoppen dan ga je in Sword Art Online Hollow Realization zeker je ei kwijt kunnen. Als je wilt kun je gewoon als Kirito spelen maar je kunt ook kiezen uit honderden verschillende customization opties waarin je het karakter helemaal je eigen kunt maken, deze opties verschillen van ogen tot en met het soort wapen dat je vast hebt.

Sword Art Online Hollow Realization heeft mij eigenlijk heel erg verbaasd met hoe goed het spel eigenlijk wel niet is, het speelt lekker weg en er waren niet zo heel veel momenten waarop ik me verveelde, op een paar cameraprobleempjes na was de gameplay zelf ook heel vermakelijk. Het is alleen heel erg jammer dat het niet echt een MMO is en dat we het met een soort MMO 0.5 moeten doen.