Home Featured Super Dragon Ball Heroes : World Mission Review

Super Dragon Ball Heroes : World Mission Review

Ow, het is zover… De hit uit japan is nu eindelijk speelbaar in het westen, Super Dragonball Heroes. De game is zeer populaire in japan en heeft daar zelfs ter promotie al een eigen serie ontvangen. De serie is zeer vermakelijk en maakt gebruik van de karakters uit de game. Super Dragonball Heroes is een kaartspel, je verzameld diverse kaarten waarmee je een aanvalsopstelling creëert en vecht. Kort gezegd.  Wij gingen aan de slag met de game op de Nintendo Switch.

Goed, de game is turn-based en onder de fans van het genre echt goed ontvangen, de game wordt in japan dan ook gespeeld op arcade machines, maar ook met fysieke kaarten. Bandai Namco bracht de game dus naar de Switch En Steam om de fans een geheel nieuwe ervaring te bieden.

De game speelt zich af in Hero Town, hier is Dragon Ball Heroes card game de beste vorm van entertainment. Jij wordt opgepikt en je doel wordt om niet enkel de kampioen te worden, maar ook nog eens de vrede terug te brengen. Dit doe je door het op te nemen tegen andere spelers of karkaters uit de virtuele wereld.

Het verhaal is niet saai, maar het is nou ook niet het beste verhaal wat je gaat tegen komen. Het speelt lekker weg zeker als je wat tijd over hebt, maar de game heeft niet de kracht je uren vast te houden. Dit ligt hem grotendeels aan de gevechten, daar later meer over.

In de game hebben de slechteriken uit het spel een weg gevonden naar Hero Town en jij dient de stad dus te beschermen. Doormiddel van de Hero Switch is het mogelijk om als karakter van Hero Town naar de game wereld te gaan en daar te verschijnen als avatar, op deze wijze kunnen de hoofdrolspelers het opnemen tegen de slechteriken. Het is een leuke nieuwe aanpak op het verhaal en een grappige manier om de wereld en de Dragon Ball wereld te laten samensmelten.

Laten we even naar de graphics van de game kijken, deze zijn niet super maar ook niet heel slecht. Je zal mij niet horen klagen over de graphics, de karakters zijn goed ontworpen en de animaties lopen soepel. Het is dan ook gewoon lekker weg kijken.

Maar ook hier had de game wat meer uit kunnen halen, de hoofdkarakters van het spel hadden iets beter weergegeven kunnen worden. De optie om je avatar te customizen ontbreekt bij mij nog, wat toch wel een enige vorm van gemis geeft. Het maakt namelijk niet uit welk ras je kies voor jekarakter, uiteindelijk eindigen ze allemaal hetzelfde. Zo ziet je avatar er vrij makkelijk hetzelfde uit als karakters die je in de game tegen komt.

Het spel zelfs speelt vrij makkelijk, het is dus zoals gezegd een strategie kaartspel, je dient om te beginnen een deck van 7 kaarten te maken, uit toch een bizarre hoeveelheid kaarten, meer dan 1000 en 350 verschillende karakters uit de serie. Er zijn drie type kaarten, Hero, Berserker en Elite, elk van deze beschikt over eigen kracht en zwakheden. Het kaartveld is opgedeeld in twee gedeeltes, een aanvalsgedeelte en een support area, in de laatste herstel je je stamina en kunnen je kaarten bijkomen als ze gestunned zijn. Het aanvallen gaat doormiddel van een balk die je zo vol mogelijk moet krijgen, voller dan de tegenstander dan begin jij. Bij elke aanval gebeurt dit weer, dan is het zo vol is aanval geslaagd en mis is blokkeren. Dan zijn er ook nog vaardigheden die activeren na het voldoen van een bepaalde eis, hierbij zal je snel moeten swipen over het scherm, rondjes draaien om een balk te vullen, of je karakters op de juiste plek zetten, dit alles genereert weer extra kracht. Na elke pot verdien je Gacha tickets, deze kunnen in de winkel gebruikt worden voor accessoires of nieuwe karakters.

In het begin van de game voelt alles echt zo vet aan, de gevechten zitten dan vol met actie en je wilt meer. Maar na mijn zoveelste gevecht besluipt mij nu een gevoel van, okey alweer. De gevechten zijn namelijk vrij eentonig. Goed, de acties die soms gebeuren zijn anders naarmate je andere karakters selecteert, maar overall gezien is het veel van het zelfde.

In het begin zal je echt even tijd moeten steken in het combat systeem, het is als je er blanco in komt best tricky. Gelukkig wordt je aardig bij de hand genomen door Great Saiyaman 3. Deze neemt je stap voor stap mee door de game. Hierdoor krijg je wel een beter beeld van het combat gebied.

Naast de oneindige lijst van karakters waarmee je een gevecht kan aangaan, is het beste in de game toch dat deze niet te voorspellen is. Het verhaal neemt af en toe een wending die je niet ziet aankomen, maar dit geld ook voor de karakters.

Okay, we kennen de serie, we kennen de historie en de mensen, maar wat als je ineens de fusie tegen komt van Gohan en Trunks. Of dat je speelt met vegeta die tijdens de Namek saga transformeert naar SSJ Blue. Er gebeuren allerlei aparte dingen in de game en dat maakt het dan toch wel weer echt leuk. Deze gebeurtenissen zouden gek zijn in de reguliere serie, maar als je de Super Dragon Ball Heroes serie volgt, zie je al dat er van alles mogelijk is.

Ik heb altijd een beetje moeite om te wennen aan kaart spellen, deze game heeft bij mij dan een streepje voor omdat het Dragon Ball is. Ik ga nog even rustig door met allerlei kaarten verzamelen, want je hebt er nooit genoeg. Verder lijkt het mij echt vet als ze deze game ook uitbrengen op het mobiele platform, ik denk dat deze echt geschikt is voor de mobiel.

Houd ook ons youtube kanaal in de gaten, volgende week zullen we ergens live gaan met deze game.