Home Gaming Star Wars: Jedi Survivor review

Star Wars: Jedi Survivor review

Toen Star Wars: Jedi Fallen Order uitkwam was ik als Star Wars fan verkocht. Een game die zich afspeelt tussen episode 3 en 4 met een volledig nieuwe cast (en een aantal herkenbare gezichten) die het tijdperk van The Empire ging verkennen onder leiding van een Jedi die Order 66 was ontsnapt. Fallen Order was dan ook een geweldige game in dat jaar odnanks een aantal tekortkomingen zoals het niet hebben van een Fast Travel systeem. Nu in 2023 probeert Respawn het succes van Fallen Order te verbreken met Jedi Surivor. De game is een aantal keer uitgesteld, maar nu is de game toch eindelijk in onze handen. Wij mochten met de game aan de slag en laten hieronder aan jullie weten wat wij ervan vonden.

De game speelt vijf jaar af na het einde van Fallen Order. Aan het begin van de game is al heel snel iets duidelijk, de Mantis crew is uit elkaar gevallen om hun eigen doelen achterna te gaan. Verder zullen wij niet ingaan op spoilers en hoe het verhaal zich ontvouwt, maar het verhaal is een ijzersterk Star Wars verhaal die interessante kanten opgaat tijdens het spelen van de game. Het verhaal staat sterk in zijn schoenen en daardoor blijf je toch benieuwd naar het volgende punt in de game. Het is verstandig om het eerste deel gespeeld te hebben, omdat er in de game toch vaak aan teruggeblikt wordt. Echter is er ook een korte terugblik aan het begin van de game, waardoor je de basis informatie tot je krijgt, een leuke manier om nog even terug te kijken naar Fallen Order, maar ook voor spelers die Fallen Order nog niet hebben gespeeld.

Het fijne aan Jedi Surivor is dat de game niet doet alsof jij als speler dom bent. Je bent namelijk geen een van je krachten verleert uit Fallen Order, wat bij sommige games wel gebeurt. In plaats van het opnieuw leren van je krachten, leer je meer creatievere skills (en lightsaber stances) die je weer kan upgraden. Waar je in Fallen Order lang moest wachten om je lightsaber van een andere kleur te voorzien kan je in Jedi Surivor alle kleuren meteen gebruiken. Daarnaast is je lightsaber nog meer aanpasbaar, waardoor jij een eigen tintje aan Cal Kestis kan geven.

Naast het aanpassen van Cal, BD-1, je lightsaber en nog veel meer is de gameplay gelukkig ook ijzersterk en beter dan het voorgaande deel. Ik kan bijna zeggen dat Jedi Surivor misschien wel de beste platform levels heeft in een 3D setting. Het doen van wall runs, een dash en het gebruik maken van je grappling ook voelen allemaal heerlijk aan waardoor je door bepaalde delen in levels heen vliegt. Het voelt niet geforceerd, maar als onderdeel van een level met de nodige moeilijkheid. Daarbij komend is de force gameplay heerlijk. Het naar je toe trekken van vijanden, ze van een klif afduwen, je lightsaber naar ze toegooien of ze naar je toe trekken en een lightsaber door hen duwen. Het voelt heerlijk en je hebt het gevoel alsof je een echte Jedi bent (die iets te graag houdt van Stormtroopers van een klif afduwen). De combat voelt iets beter dan Fallen Order. In Jedi Surivor voelt de gameplay iets minder als Dark Souls aan, maar wel nog met genoeg uitdaging. Het spelen van Fallen Order was soms frustrerend met hoe hoog de moeilijkheidsgraad was, terwijl in Jedi Surivor de moeilijkheidsgraad op elk niveau precies goed is. Het toffe aan Jedi Surivor is dan ook dat het mogelijk is om armen af te hakken van stormtroopers, iets wat niet mogelijk was in Fallen Order. Het geeft je het gevoel dat je echt met een lightsaber aan het vechten bent en niet met een heet zwaard wat af en toe pijn doet.

Daarnaast is het level design van Jedi Surivor 100% verbeterd ten opzichte van Fallen Order. Er zijn meerdere planeten te ontdekken en elke planeet voelt aan als een kleine open wereld waarin altijd wat te ontdekken valt. Bepaalde planeten zijn zelfs zo groot dat wanneer je ze ontdekt je eigenlijk alleen maar wilt onderzoeken. Echter willen wij als tip meegeven om dat niet meteen te doen. Je komt vaak genoeg terug op de planeten die je eerder bezocht hebt en later in de game kan je vaker bij gebieden waar je eerst niet bij kon. Dit heeft allemaal te maken met de vaardigheden die je door de game heen leert te gebruiken. Elke planeet is geweldig vormgegeven met zijn eigen vijanden en omgevingen. Elke planeet voelt uniek en een genot om te bezoeken.

Als wij het toch hebben over hoe de planeten eruitzien, dan kunnen wij het beste het meteen hebben over hoe de game eruitziet. Bij launch was de game in een niet zo geweldige staat. Ik speel in Performance Mode op de PS5 en bij launch had de game last van regelmatige frame drops. Echter na een week was dit al door Respawn opgelost. Sindsdien loopt de performance mode op een goede 60FPS (met een dip hier en daar) en loopt de Quality mode ook geweldig. De game ziet er in beide modes prima uit en het ligt eraan wat jij belangrijk vindt. Als je het belangrijk vindt dat de game op 60fps draait dan is performance de way to go, als je genoegen kan nemen met 30fps dan raad ik je aan om te genieten van de volledige 4K die op je scherm kan draaien. De verlichting in deze game is daarnaast geweldig, waardoor grotten er angstaanjagend uitzien en uitgestrekt woestijnen geweldig aanvoelen. Het verlichten van een grot met je lightsaber en dan de kleur daarvan zien afketsen op de muren is iets wat je alleen kan voelen en niet kan beschrijven.

Star Wars: Jedi Survivor is een betere game op elk front dan zijn voorganger. Respawn heeft geluisterd naar alle kritiek en heeft ervoor gezorgd dat deze game mooier is, beter speelt, een nog sterker verhaal heeft, niet al te moeilijk is en vooral Star Wars ademt. Het verhaal neemt elke Star Wars fan met zich mee, terwijl de gameplay voor elke Adventure game fan iets moet zijn wat je gespeeld moet hebben. Jedi Survivor zal een van de beste games van dit jaar zijn en dat zegt wat over de kwaliteit van de game.