Home Featured Star Wars: Jedi Fallen Order Review, de beste Star Wars game van de afgelopen jaren

Star Wars: Jedi Fallen Order Review, de beste Star Wars game van de afgelopen jaren

Na de E3 van dit jaar was ik sceptisch over Star Wars Jedi Fallen Order. Het leek een bizar lineare game met weinig diepgang, waardoor veel mensen toch de hype ietwat verloren. Toch kwam er in oktober hoop toen er nieuwe gameplay verscheen, die ons eigenlijk liet zien hoe de game werkelijk in elkaar zit, lineaire vrijheid. Naast die beelden en de vele mensen die zeiden dat dit een combinatie was van games als Uncharted, Dark Souls en Tomb Raider ging ik hyped deze game in als doorgewinterde Star Wars fan. Wat ik van dit avontuur vond? Lees hiet hieronder!

Laat je meeslepen in epische gevechten

De gameplay in Star Wars Jedi Fallen order is over het algemene beeld erg goed. Je begint als een zwakke Jedi die weinig kan, je voelt je soms zelfs underpowered en zal je strugglen met het winnen van gevechten of als je door meerdere Stormtroopers wordt beschoten (terwijl ze ook soms misschieten). Naarmate de game verder gaat zal je merken dat je steeds sterker wordt als Jedi door het unlocken van verschillende vaardigheden. Stormtroopers worden later in de game eerder voer voor je lightsaber en gevechten met moeilijkere vijanden (zoals de Purge Trooper) worden steeds epischer.

De eindbazen die je in deze game tegenkomt zijn inderdaad moeilijk zoals veel previewers al hadden gezegd, toch is het niet de Souls gameplay die je kent uit Dark Souls. De gevechten zijn wel moeilijk eng even uitdaging, maar met het juiste geduld kom je de gevechten wel door (ondanks dat je wel al vier keer dood bent gegaan). De game daagt je uit en op momenten dat je een gevecht verliest is het ook niet de schuld van de game, maar je weet dat de schuld bij jou ligt.

Toch is de game een beetje dubbel, de game voelt goed en speelt goed als alles bij elkaar komt. Echter zijn de gameplay elementen los van elkaar niet zo goed uitgewerkt als bijvoorbeeld een Souls game of een Uncharted game. Het navigeren door het level heen soms is vreselijk. Het glijden naar beneden voelt soms stroef aan, het slingeren aan een touw voelt nooit echt lekker aan en soms ga je zelfs dood daardoor en sommige tempels die je moet verkennen zijn te onduidelijk. Op het moment dat alles bij elkaar komt, met de Star Wars muziek en een epische gevecht, dan merk je er niks van en voelt alles aan als de ultieme Star Wars game.

Daarnaast is BD-1 een van de beste droids je ooit zal tegenkomen in Star Wars, misschien zelfs beter dan R2-D2 (there I said it!). BD-1 is namelijk ontzettend schattig, maar is daarnaast ook ontzettend handig. BD-1 kan van alles scannen, kan je healen en laat zelfs je map zien. BD-1 schijnt in deze game en ondanks dat je niet weet wat hij zegt, heb je toch het idee dat je weet wat hij bedoelt. BD-1 is absoluut een van de sterren van deze game.

Greezy Money!

De game ziet er geweldig uit

Laten wij het meteen maar zeggen, de game ziet er fantastisch uit. Van het eerste moment dat jij je lightsaber gebruikt en ziet dat het blauw overal op reflecteert en je de krassen van je lightsaber op je vijanden ziet, dan komt de game zo erg tot zijn recht. Daarnaast voelen alle planeten ontzettend Star Wars achtig aan en heb je het idee dat je het Star Wars Universum ook werkelijk aan het verkennen bent. Planten, vijanden en omgevingen zijn gedetailleerd uitgewerkt en passen daardoor ook in het verhaal.

Er waren tijdens mijn speelsessie ook geen crashes of nare haperingen in de game. Het enige wat er eigenlijk op aan te merken is, is dat de game loopt op een vaste 30FPS en dat het soms wat daalt. Deze game had zeker nog meer tot zijn recht gekomen als de game had gedraaid op 60FPS. OP de PS4 Pro kan je wel kiezen voor een stabielere framerate, maar dan lijdt dan wel weer tot minderen graphics, wat je zeker niet moet doen met deze game als je een 4K tv/scherm hebt.

Het verhaal is sterk, maar niet al te sterk

Vanuit een Star Wars fan is dit een verhaal wat je meesleept en dat komt door de extreem sterke cast om Cal Kestis (de hoofdrol speler) heen. Het verhaal neemt je over verschillende planeten en er zitten genoeg referenties naar andere games en films in, waardoor het een feest van herkenning is. De game sleepte mij mee en heeft mij voor een weekend vastgehouden. Toch heeft het verhaal wat minderen sterke kanten. De hoofdrolspeler Cal Kestis is namelijk een beetje de neutrale Jedi uit alle films en games. Ik was zeker in het midden van de game meer geintresseerd in de verhalen van de Crew van Cal, dan in het verhaal van Cal zelf. Dit komt omdat de game in het midden een dip neemt, waar je echt even door heen moet. Op een bepaald moment heb je het idee dat je door dit stuk heen moet om tot een groter moment te komen en dit klopt. Toch is dit de wat mindere sterke kant van de game.

Watch Out, we got a badass over here!

Toch zitten er ook heel veel sterke dingen in deze game en dat zijn vooral de kleine dingen. De verhalen om het grote verhaal heen zijn van kwaliteit en laten het voelen alsof je een deel bent van de wereld waarin je speelt, wat sommige games nog wel is missen. Het feit dat er uiteindelijk een verhaal om je lightsaber zit is zo tof, dat je uiteindelijk je lightsaber ook niet meer veranderd. Je ziet dat de makers bij Respawn liefde voor deze game hebben en dat ze een zo goed mogelijke Star Wars game wilde neerzetten.

The music is strong with this one.

Een van de dingen die mij altijd kippenvel geven bij een nieuwe trailer voor een Star Wars film is de muziek. Muziek en Star Wars gaan zo goed samen, dat het niet van apart gezien kan worden. Deze game weet dat maar al te goed. Vanaf moment 1 wordt je in deze game gezogden door de geweldige soundtrack. De gevechten worden ondersteund met geweldige tonen, de soundtrack past bij de werelden en het klinkt gewoon geweldig. Toch is dit niet alleen het beste eraan, wat ook geweldig is, is dat je vijanden reageren op jou in de wereld. Het is dus niet zo dat een Stormtrooper je ziet en eigenlijk alleen maar reageert door zijn blaster te trekken. De stormtrooper reageert op je door te zeggen, ‘There is that Jedi! Kill him’. Dit alles geeft de game een extra laag van realiteit en van verhaal, omdat je, wat ik al eerder zei, meegenomen wordt in deze wereld van Star Wars.

BD-1 je beste vriend!

Conclusie, de beste Star Wars game in jaren.

Star Wars Jedi Fallen Order is de beste Star Wars game sinds jaren. De game voelt geweldig aan, ondanks dat de gameplay elementen niet perfect zijn. De game klinkt heerlijk en de gevechten zijn episch. Soms kan de game wat te moeilijk zijn, maar als dat zo is, kan je tussendoor zonder laadschermen de moeilijkheidsgraad naar beneden stellen, iets waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. De game heeft een ontzettend hoge fun factor voor elke Star Wars fan, maar ook voor geen Star Wars fans, het verhaal is meeslepend genoeg in combinatie met de combat om elke game gelukkig te maken met deze game. Toch neemt het verhaal soms een dipje, zeker in het midden, waardoor je soms voelt dat er verhalen bedacht worden om je bezig te houden. De game heeft ongeveer een speeltijd van 20 uur voordat je de credits aan tikt en dan heb je nog niet eens alles bekijken en verzameld.

Star Wars Jedi Fallen Order is de game die elke Star Wars fan in huis moet halen, zonder enige twijfel.