Home Gaming Sniper Elite 5 Review

Sniper Elite 5 Review

Sniper Elite 5 is voor mij de kennismaking geweest met de Sniper Elite serie. Het eerste deel van de Sniper Elite serie stamt alweer uit 2005 en nu 17 jaar later is daar alweer het officiële vijfde deel in de serie. Ik zelf ben echt een shooter fan maar heb deze games nog nooit van mijn leven gespeeld wat ik na dit deel dus echt heel zonde vind. Of dit deel van Sniper Elite een schot in de roos is kun je hieronder lezen!

Sniper Elite 5 is een tactische third-person shooter waarin het mooiste en meest uitgediepte wapen natuurlijk de Sniper is. De game speelt zich af in het Frankrijk van de 40’er jaren. De game kent een grote uitgebreide campagne modus waarin je door 10 missies in verschillende gebieden heen gaat. In deze missies zul je verschillende doelen moeten behalen denk hierbij aan: kastelen vrij spelen, dorpen vrij maken en nog veel meer en dat in open wereld setting. Hoe je dit wil doorlopen ligt aan de speler zelf jij bent de regisseur van de game.

Ook is er een mogelijkheid om de verhaallijn in co-op te spelen. De online co-op modus kun je doen als Invader. Dit houd in dat je iemand zijn game instapt en daarbij probeert de speler neer te schieten waarvan je de game infiltreert. Je kan er ook voor kiezen om dit uit te zetten ( de Invader optie ) en iemand te helpen door zijn missie heen.

Sniper Elite 5 brengt de speler naar het Frankrijk van 1944. Jij bent Karl Fairburne de held van de serie. Karl Fairburne is een US Ranger die zich heeft aangesloten bij het Franse verzet. Je hebt dus wat ik eerder zei 10 missies/gebieden om in te spelen. Deze gebieden laten je vooral dingen saboteren of bepaalde targets omleggen. Dit alles is de bedoeling om uiteindelijk je happy ending te krijgen. Het verhaal is dus gelijk een minpuntje want dat is er niet zoveel. In een paar cinematics wordt het verhaal een beetje verteld maar het is een standaard shooter verhaal: Jij bent goed en de rest is slecht.

Op grafisch gebied is de game erg sterk. De omgevingen zijn prachtig vormgegeven en de wereld is levendig te noemen. Je waant je echt in het Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De vrijheid in de game is ook zeker een pluspunt. Ieder gebied kun je doorlopen en bespelen op de manier zoals jij het wilt. Door deze manier van spelen kun je de game meerdere keren uitspelen en op verschillende manieren de game doorlopen wat slim doordacht is. Je kan zelf kiezen dat je op een bergje gaat liggen snipen of dat je close combat de vijanden neerschiet met een handgeweer of ze met stealth neerhaalt. De keuze is aan jou.

Dan hebben we nog de multiplayer. Hier was ik helaas vrij snel mee klaar. Na een paar potjes team deathmatch had ik het wel weer gezien en ben ik weer maps gaan Invaden in de Invader modus. Deze modus is erg leuk.

Sniper Elite 5 is een mooie shooter geworden die veel variatie bied in gameplay. De game is op grafisch gebied erg mooi maar laat alleen op de verhaalvertelling wat punten na. Voor de rest is Sniper Elite 5 een schot in de roos.

Sniper Elite 5 is beschikbaar op Playstation 4, Playstation 5, PC, Xbox One en Xbox Series S/X. De game is ook beschikbaar via Xbox Game Pass.