Home Gaming Rocket League Nintendo Switch Review

Rocket League Nintendo Switch Review

Rocket League is een game die is begonnen op de Playstation 4 als een PS Plus game en nu is het bijna op elk denkbaar platform te verkrijgen alleen miste er nog een platform, de Nintendo Switch. In november is er een Nintendo Switch versie uitgekomen die ook de Rocket League ervaring moet geven op het grote, maar ook op het kleine scherm. Dus, is het gelukt om de Nintendo Switch een Rocket League ervaring te geven die net zo goed is als op alle andere consoles?

De Nintendo Switch versie van Rocket League kent dezelfde gameplay als alle andere versies en zijn er geen beperkingen opgelegd omdat het een minder krachtige console is. De gameplay is nog steeds geweldig, easy to learn, but hard to master. In het begin zal je moeite hebben om doelpunten te maken en ben je vooral aan het uitvogelen hoe ook jij hoge ballen erin kan schieten. Je zal veel tijd spenderen om zorgvuldig je boost te leren gebruiken, om niet altijd maar achter de bal aan te rijden en dat je ook niet bezig bent om als een dwaas rond te rijden zonder doel. Je moet leren samenwerken en je moet je aanpassen, want je kan ook niet zomaar het doel onbeheerd achter laten. Allemaal dingen die Rocket League interessant maken en uitdagend.

En ook in deze versie zitten verchillende game modi. Zo heb je het normale 3 vs 3, maar heb ik je chaos, kan je basketballen of hockey en nog veel meer. Dit zorgt voor de nodige afwisseling, alhoewel je vooral bezig zal zijn in het 3 vs 3. Zelf vind ik 4 vs 4 het leukste, omdat het iets meer diepgang geeft en het soms gewoon een iets grotere chaos is.

Daarnaast loopt de game soepel qua gameplay in docked mode en ook redelijk soepel in handheld mode. In handheld mode heb je soms last van wat haperingen, maar die zijn niet erg storend.

Waar de game wel op achteruit is gegaan (zeker in de handheld versie) zijn de graphics. Je ziet dat de ontwikkelaar niet de grafische kwaliteit heeft kunnen bereiken die ze wel hebben bereikt in de PC, Xbox One en PS4 versie. Alsnog is het best knap hoe de game eruitziet als de game draait in docked mode, maar ook dan zie je dat het er gewoon minder flitsend uitziet. In de handheld mode zie je dat nog meer. De game ziet er een stuk grauwer uit, maar speelt wel nog steeds erg fijn. De game is wel wat langzamer in handheld mode, dus soms loopt de game niet optimaal, maar het is niet onspeelbaar. Dus, de game is grafisch minder, maar in docked mode speelt het nog steeds optimaal, maar alleen in handheld is de prestatie van de game wat minder.

Multiplayer

Waar ik in het begin bang voor was bij Rocket League voor de Switch is dat het connecten van games niet soepel zou gaan. Dit is niks tegen de ontwikkelaar, maar dit is wel iets waar ik bang voor ben met de Switch in het algemene, zeker omdat dit de eerste grote titel was die niet door Nintendo is gemaakt. Tot mijn verassing echter ging het connecten makkelijk, zowel in docked als in handheld mode. Ik heb vaak genoeg in mijn pauze als docent even mijn Switch aangezet en even Rocket League gespeeld. Het connecten ging makkelijk, soepel en ook tijdens de games was er weinig tot geen sprake van lag in de game zelf. Het is cruciaal dat een game als Rocket League soepel loopt en dat het connecten snel gaat en het ging absoluut van een leien dakje.

Wat valt er nog te zeggen over Rocket League wat er in al die jaren al is gezegd? Rocket League is een geniale game, die geweldig in elkaar steekt, genoeg afwisseling biedt en daarnaast ook een bepaalde verdieping geeft in de game, waardoor je steeds beter en beter kan worden. Het connecten met andere spelers gaat soepel en snel, waardoor het eigenlijk een wat minder grafische versie is dan de voorgaande versies, want de rest van het spelt speelt hetzelfde als de PC, PS4 en Xbox One versie. Toch blijft de vraag, moet ik dan een PS4, Xbox One, PC versie kopen of een Nintendo Switch versie? Dat hangt simpelweg af van wat je nodig hebt. Heb je alleen een Switch? Haal hem voor de Switch. Ben je veel onderweg en wil je graag Rocket League spelen als je ergens bent? Haal hem op de Switch? Ben je veel thuis en heb je een andere next gen console in huis staan of een PC? Haal hem dan daar op.

Rocket League voor de Nintendo Switch is de meest draagbare versie van de game die er iets minder grafisch uitziet, maar wel net zo lekker speelt als zijn andere versies.