Home Gaming Robocop: Rogue City Review

Robocop: Rogue City Review

Robocop is natuurlijk een iconisch film karakter, alhoewel we soms deel drie willen vergeten. Toch is Robocop: Rogue City een game die echt een plek verdient in deze moderne gamingwereld. Rogue City speelt zich af in een dystopisch Detroit die ons terugbrengt naar de eerste twee films, maar dan met een frisse wind die deze game toch naar een nieuw niveau tilt. Rogue City speelt zich af tussen film twee en drie en eigenlijk probeert Rogue City te doen alsof deel drie nooit gebeurt was en laten we eerlijk zijn. Rogue City is een heerlijke game.

Wanneer je het spel opstart voel je meteen dat je Robocop bent. Je voelt namelijk dat het stalen pak wat je draagt zwaar is en dat je dus lomp beweegt. Het is niet zo dat Rogue City daarom vervelend aanvoelt, de ontwikkelaar doet het op zo een manier dat het realistisch en fijn aanvoelt. Ondanks dat de ontwikkelaar geen Triple A ontwikkelaar is, is deze game wel vormgegeven met alle details, van het politiebureau wat volledig gedetailleerd is tot de wereld daarom heen. De personages zijn geweldig vormgegeven (vooral Robocop natuurlijk) en Detroit ziet er triester, maar ook toffer uit dan ooit. Elke steeg die je in Detroit neemt geeft je een nieuw avontuur om mee aan de slag te gaan.

De gameplay in Robocop: Rogue City gaat vooral over het schieten. Het schieten voelt aan als een ouderwetse shooter game die modern is gemaakt. Het is een game die gaat over het tactisch zijn in je keuzes in gevechten, waardoor elk gevecht een heerlijk gevoel geeft. De game geeft je confrontaties die als een epische stijd aanvoelen tussen goed en kwaad. Een voorbeeld daarin zijn bepaalde momenten dat je de burgers van Detroit kan straffen voor het overtreden van de wet of hen juist een waarschuwing kan geven. Het geven van die waarschuwing zorgt ervoor dat de burgers je meer waarderen, terwijl hen straffen juist zorgt voor minder waardering. De skill tree geeft je toegang om je eigen Robocop vorm te geven en de skill tree is gelukkig uitgebreid genoeg om ook echt Robocop aan te passen op jouw speelstijl. Daarnaast zijn er een groot scala aan dialoog opties die het verhaal zo maken dat jij het gevoel hebt het zelf te bepalen hebt. Wil je iemand oppakken en door een raam gooien? Het is allemaal jouw keuze in Robocop: Rogue City

Het verhaal van de game is daarnaast ook nog is heel erg sterk. Je moet de straten van Detroit zuiveren van de bad Guys, maar je moet ook worstelen met de menselijkheid die nog in je lichaam zit als Murphy. De strijd tussen het zijn van Robocop en een mens is een lastige, maar interessant verhaal. In het verhaal maak je daarom ook keuzes die dan weer invloed hebben op de game. Het hele verhaal neemt je mee in een rollercoaster die je doen laten nadenken over wat de prijs van gerechtigheid is en of alle acties die je doet ook wel echt nodig zijn. Toch is het verhaal ook meteen een minpunt naast het meeslepende gedeelte. De lengte van de game voelt namelijk soms als een marathon zonder finishlijn. De game is soms echt te lang en soms denk je het einde behaald te hebben en dan gaat de game toch nog vele malen verder. Verder is de game op sommige momenten heel erg makkelijk en opeens kan de game dan toch in moeilijkheidsgraad omhoog schieten. Verder leunt de game toch op ouderwetse ideeën binnen het shooter genre waardoor Rogue City soms aanvoelt als een been there, done that verhaal. Verder zijn de animaties niet geweldig en het verhaal is zoals hierboven vermeld wel sterk, maar voelt wel aan als deel 2.5 van de Robocop films, terwijl een originele draai aan het karakter ook zeker interessant was geweest.

Toch voelt Robocop: Rogue City als een eerbetoon aan Robocop. Je merkt dat de ontwikkelaars veel liefde hebben voor het karakters, net zoals voor hun voorgaande game rondom de Terminator. De game biedt genoeg vernieuwing voor fans van het shooter genre, maar is ook toegankelijk voor gamers die simpelweg houden van Robocop. Rogue City is een heerlijke shooter die tot nu toe misschien wel de beste shooter is van 2023 en dat zegt best veel in al het geweldig wat 2023 al te bieden heeft gehad. De game heeft bevredigende combat, heeft genoeg diepgang voor een RPG en het eigen maken van het karakter, liefde voor het bronmateriaal, maar toch ook een iets te veilige kijk op het karakter. Toch raden wij Robocop: Rogue City aan en willen wij je aanraden om tijd door te brengen in Detroit en te kijken welke morele of immorele acties jij zal uitvoeren.