Home Gaming Riders Republic Review

Riders Republic Review

Een aantal jaar gleden kwam Steep uit, een extreme sports game die vooral ging over extreme sports in de sneeuw. Met Riders Republic probeert Ubisoft deze formule nog een keer uit, maar dan in een grote open wereld game en niet alleen in de sneeuw, maar ook op fietsen, wingsuits, wingsuits met raketten, snowboarden, skiën en in de toekomst nog veel meer. Riders Republic is dus de spirituele opvolger van Steep, maar de vraag die bij ons ligt is toch of Riders Republic een verbetering is ten opzichte van Steep.

De gameplay van Riders Republic zit goed en strak in elkaar. De races zijn goed opgebouwd en alle sporten voelen geweldig aan. Riders Republic geeft je ene geweldig gevoel van snelheid bij alle sporten. Het fietsen is in mijn ogen het beste aan de game, bij het fietsen rij je van bergen af, probeer je bochten zo strak en snel te nemen en probeer je ook nog is als eerste over de finish te komen met stijl. Het doel is om in de race zoveel mogelijk sterren te halen die je moet verzamelen om mee te mogen doen aan de Red Bull Sponsored race. Dit zijn de grotere evenementen in de game. De game forceert je niet om alle sporten de hele tijd te doen, als jij namelijk veel wilt fietsen, dan zal je ook veel bike events unlocken. Verder zijn er ook nog andere sporten zoals snowboarden, skiën, jetpacking en wingsuiting. Alle sporten zijn goed uitgewerkt, maar je zal voor jezelf wel ontdekken dat je een voorkeur hebt. Het fijne is dat de game na de introductie je volledig vrij laat in wat je wilt doen en dat is geweldig.

De gameplay verder zorgt ervoor dat je terug komt, vooral als een game die je wilt spelen als je wilt ontspannen. Je kan rustig door de omgeving rijden en ook sterren krijgen die er weer voor zorgen dat je dus verder in de game kan. Het voelt nooit alsof je dingen voor niks doet. Riders Republic zorgt er ook voor dat als je nou eenmaal speelt dat je de hele tijd denkt, ik kan echt nog wel een race doen, hierdoor blijf je steeds maar doorspelen en merk je ook dat je steeds beter en beter wordt.

Het enige wat zonde is, is dat je twee verschillende control opties hebt. Je hebt de normale versie en de trickster versie. De trickster versie lijkt een beetje op de Steep besturing, wat soms best ingewikkeld was, terwijl de normale controls echt iets te simpel zijn. Het is jammer dat er geen derde optie is die de ingewikkelde controls en basis controls samenvoegen.

Riders Republic is een van de beste games op graphics gebied op de Playstation 5 op dit moment. Het rijden door de gebergtes en de natuur is op een bepaalde manier ontzettend ontspannend als je nou eenmaal de tijd ervoor neemt. De omgevingen zien er ook variërend genoeg uit. Je kan stunten in grote gebergtes, maar ook langs wateren, maar ook op hoge sneeuwtoppen. Alle omgevingen hebben hun eigen identiteit, waardoor de omgevingen een cruciaal onderdeel zijn van de beleving.

Open wereld

De open wereld is dus eigenlijk erg mooi en je kan dus er heerlijk in rijden. Echter is er weinig in de wereld te doen naast de events. Wat ik vooral deed was gebruik maken van de Fast Travel functie binnen de game. Dit komt omdat de open wereld afgezien van de evenementen erg leeg aanvoelt. Er is weinig te doen in de game en je kan ontzettend makkelijk snel reizen tussen bepaalde evenementen. Daarom zal je niet veel rijden door de wereld heen, omdat je juist graag snel naar evenementen wil gaan. Het is ook een lastig dilemma om dit als een kritisch punt te zien, omdat het in de game natuurlijk gaat om de evenementen. Toch had het fijner geweest dat de open wereld meer was dan landmarks die je kan verzamelen.

Fun Factor

Zoals je hierboven kan lezen, is er genoeg plezier te beleven in Riders Republic, misschien zelfs wel het meeste plezier die ik in een game heb gehad. Riders Republic is namelijk gewoon een ontzettend goede video game. De uitdaging die er is in het rijden van de evenementen, het stunten op je snowboard of juist met een jetpack vliegen door gebergtes geeft een ontzettend bevredigend gevoel. Riders Republic is namelijk een game waar je naar terug zal komen tussen je games door. Gefrustreerd door FIFA? Je gaat Riders Republic spelen. Het is een ideaal spel waar je ook de moeilijkheidsgraad lekker laag kan zetten en gewoon achterover kan zitten en kan genieten van de wereld en de evenementen die Riders Republic biedt.

Riders Republic is zoals ik hierboven al beschreef een ontzettend goede game waar je veel plezier uit kan halen. De game is zeker beter dan Steep en ook een stuk overzichtelijker. De in game aankopen zijn wel wat duur, waardoor je niet de tofste outfits zal dragen tijdens het spelen, maar dat is iets om over heen te kijken. Verder is de open wereld een beetje leeg en zal je veel gebruik maken van de fast travel functie. Toch is dit zonde, omdat de game er prachtig uitziet en de omgevingen prachtig zijn vormgegeven, waardoor jij je bijna echt waant door sneeuw, gebergtes of de natuur. Riders Republic is zeker een game die elke gamer dit jaar gespeeld moet hebben, als is het alleen maar om het gevoel te hebben dat je even op vakantie bent terwijl we in een pandemie zitten.