Vorige week kwam Project Cars de winkelschappen in scheuren. Ik ben nu een paar dagen met de game aan de slag geweest, maar wat vind ik er nou van?

Laat ik meteen zeggen, ben je op zoek naar een racegame zoals Need For Speed? Dan is deze game niets voor jou. Nee, echt, niks. Deze game is hardcore, afstraffend en meer simulatie dan arcade, maar hieronder meer over.

Graphics 

Laat ik eerst met het paradepaardje van Project Cars beginnen, de graphics. Wauw. De eerste keer dat ik een auto binnenstapte, zat ik in cockpit view. De details in de auto, de details op de track en dan de zon die door mijn helm scheen, ik was verliefd. De graphics zijn prachtig in Project Cars en de auto’s zijn prachtig, maar dat is het dan ook. Als je even de tijd neemt om stil te staan in de grindbak en te kijken naar het publiek, dan staan er 4 mensen te bewegen, terwijl de rest dood voor zich uit loopt te staren. Daarnaast zijn de weather effects niet prachtig. Nou, als je rijdt wel. Dan ziet de regen er best spectaculair uit, ga je photo mode in, dan zie je dat regen niet opspat van het wegdek en dat het eigenlijk gewoon verdwijnt in de grond, maar het gaat om het racen, dus laat ik hierover niet te veel zeuren.

Geluid

Het geluid in de game is heerlijk. Zet een headset op en geniet van grommende motoren en remmen die piepen. Het geluid is heerlijk. Daarbij komt ook nog dat een klassieke auto totaal anders klinkt als een formule 1 (of in de game Formula A) auto. Oh, en die Renault Clio die in de game zit, die klinkt als een sportuitgave van een Renault Clio, maar hij klinkt totaal anders dan de 250cc Karts die in de game zitten, ja inderdaad, karts. Daarentegen is er geen publiek wat je aanmoedigt, het publiek is dood. Dit neemt dus misschien iets van de beleving weg, voor mij in ieder geval wel, want een publiek wat veel juicht als jij net die overtake doet in de laatste lap, is prachtig om te horen.

Gameplay

En daar draait deze game om, de gameplay is de core van Project Cars. Geen projectielen, geen snelheid boosts en geen bananen die je achter je kan laten. De gameplay speelt heerlijk weg, maar heeft een hoge instapdrempel. Dit komt, omdat Project Cars meer simulatie dan racen is. Zo zal je tijdens je Career Mode vaak bezig zijn met het tunen van je auto. Dit gaat niet door middel van upgrades, dit gaat gewoon door middel van echte tuning opties. Wil je namelijk meer druk op je voor of achterbanden? Hou wel rekening met het gewicht van de auto, anders vliegt die zo uit de bocht. Je kan jou auto dus helemaal tunen en dat is ook de kracht achter Project Cars, je wilt namelijk door middel van het tune steeds snellere ronde tijden krijgen.

Het racen daarentegen voelt fijn, leuk, maar lastig aan. Ik heb ook een paar momenten gevonden waar ik mijn controller bijna tegen mijn scherm gooide, omdat die oh zo mooie classic car bij elke bocht eruit vloog, terwijl ik met mijn kart, twee races eerder, er prima door heen kon. Elke auto voelt anders en elke auto heeft zijn learning curve. Daarom blijft Project Cars zo uitdagend. Het racen voelt daarom in elke auto uniek aan en blijft leuk, als je van tunen houdt.

Game Modes

In Project Cars zitten een paar Game Modes, dit zijn:

  • Career Mode
  • Single Race
  • Online
  • Driver Network

De Career Mode kent geen verplichte instap. Wil jij beginnen in een Formule 1 wagen? Ga je gang. Wil je beginnen in een Kart? Ga je gang. Je kan kiezen waarin je begint, maar Project Cars wil je toch aanmoedigen om bij het begin te beginnen, door middel van de drie historic goals. Zo is een van deze goals, from Zero to Hero. Waar je als een nobody begint in de Karts en jij jezelf opbouwt tot een legende in de hoogste tier.

Het Drive Network is een network waar challenges worden neergezet door de ontwikkelaars, want jij wil jezelf natuurlijk wel testen in jou skills. Wordt jij namelijk eerste in de rondetijden op Monza of heeft iemand anders veel betere skills dan jij? Juist, een mode waarin challenges staan en die jij kan aangaan.

Project Cars heeft voor iedereen wat wils, maar het meest uitdagende is de Career Mode en daar zul jij waarschijnlijk ook de meeste tijd in steken.

Daarnaast zijn er genoeg circuits en auto’s waar je toegang tot hebt. Zo zijn er 66 auto’s en 100 circuits. Wil je namelijk de 24 Hr, Le Mans race rijden? You can do that. Er missen wel een paar grote licenties, zoals Ferrari en Lamborghini. Dit is jammer, maar Project Cars had beloofd in de toekomst meer licenties toe te voegen. Dus laten we het hopen.

Online

Als je natuurlijk geen online speler bent. Ben je dit wel namelijk? Dan ga jij je meeste tijd steken in de Online Modus van Project Cars. Racen tegen de wereld en de wereld tegen jou. Tijdens mijn review ben ik ook in de online modus gedoken van Project Cars. De Online Modus is leuk, maar moeilijk, er zijn zoveel mensen die zo goed zijn. Dit frustreert soms wel. Als jij namelijk iemand bent die overstapt van Need For Speed naar Project Cars, dan zal je de eerste races niet winnen. De mensen die namelijk hun auto helemaal getuned en geperfectioneerd hebben, die zullen snel op jou uitlopen en jij zal ze nooit meer inhalen.

Dat maakt de uitdaging alleen maar groter, op een bepaald moment had ik mijn auto ook helemaal geperfectioneerd naar mijn rijstijl. De race ging perfect en ik stond ook voor 15 laps op de eerste plek. Het voelde dan ook geweldig aan toen ik als eerste over de finish line ging. Ik had wat bereikt in Project Cars.

De online spelers zijn ook niet te agressief, soms wel, maar vaak niet. Dus verwacht (bijna) geen GTA praktijken waar iemand lekker in je banden gaat zitten en dat jij ballet beweging maakt met je auto.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
humblesimon
6 jaren geleden

Ik heb sinds de release Project Cars. Inderdaad, de learning curve is huizenhoog, na games als Forza en Assetto Corsa gespeeld te hebben was ik in Project Cars een kluns. Daarom waag ik mij ook nog niet aan online racen, niet omdat ik niet tegen verliezen kan, meer omdat ik anderen niet wil lastigvallen met mijn onbedoelde pirouettes en perfecte 180-reverse technieken… Het rijden, na het gewennen, is na een tijdje oefenen (okee, meerdere dagen/avonden!) wel flink gestegen. Ik houd mij nu ook gewoon bij 1 auto, de Caterham met de kleinste motor. Het op de grens balanceren is een machtig gevoel! En ook ik geniet van de graphics! Publiek kon mij toch al niet zo boeien, dan heb ik ook minder om mij voor te schamen als ik er weer eens af vlieg! Het geluid, de beleving, de baan (Willow Springs, heerlijk!) zijn allemaal super. Nu kom ik bij het grootste manco… Ik rijd nu met een Xbox 360 controller, draadloos… Heerlijk hoor, maar voor die fijne korte tegenstuuractie is een stuur een must. Dus koop je dit spel, zorg dat je een G27 of zoiets hebt óf gaat halen want dat staat ook op mijn verlanglijstje nu. Zonder een stuur doe je het spel echt nog tekort. Ik weet niet waar jij mee gereden hebt Sven maar ik denk ook dat de kwaliteit van het stuur en de force feedback veel uitmaakt! Maar overall, een dikke 8+!

2
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x
%d bloggers liken dit: